הוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), קיימה הבוקר (רביעי) ישיבה פתוחה בנושא מוכנות צבא היבשה למלחמה, בהשתתפות נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק. בדיון השתתפו גם תא"ל אורי גורדין, ראש מטה זרוע היבשה, יוסי ביינהורן, ראש חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה, תא"ל במיל' אילן הררי, מבקר צה"ל, אל"מ אופיר קבלו, רמ"ח מילואים בזרוע היבשה וגורמים נוספים מצה"ל.

הדיון התקיים בהמשך לדוח החמור של האלוף בריק מאוקטובר השנה, ועסק בפרקים הבלתי מסווגים בדוח שעניינם הליקויים במוכנות יחידות מחסני החירום (ימ"חים), והפערים שהתגלו באיכות האימונים של צבא היבשה. 
 
בריק אמר בדיון: "מתקיים תהליך הידרדרות ששיאו בשנים האחרונות. הבינוני והפחות טוב משתלט על הכל. מתקיים מפגש קטלני בין קיצוץ לא אחראי בין פיטורי אלפי אנשי קבע לקיצוץ במערך הסדיר. דבר שגרם להידרדרות שטחיות ומעבר למצב של בינוניות. כל זה מצטרף לתרבות ארגונית קלוקלת שהיא ליבה של הבעיה. אף אחד לא מטפל בזה, גם צוות הררי. כל תיקון ייפול מחדש. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה אובייקטיבית חיצונית בראשות שופט עליון או בדימוס כמו ועדת וינוגרד, על מנת שנוכל להיכנס לתהליך של שינוי תרבות ארגונית מן היסוד".

חיילי צה
חיילי צה


"אני מדבר על תרבות של שקר ושתיקה שעוברת כחוט השני ברבות מהיחידות", הוסיף. "לכן לדרג המדיני והפיקודי יש תמונה שלא משקפת את המצב. מלמטה יוצא תהליך שמדווחים על דברים שלא ראו ולא נגעו בהם. היות והפיקוד הבכיר לא יורד לשטח כמוני, לא משוחח עם אנשים, לא בודק את הדברים, הוא מקבל תמונת מצב מטעה".
 
"אני היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את הכל. יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט", אמר בריק. "כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסאפ. במלחמה הבאה אנחנו בבעיה גדולה. מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע".

"עברת את הגבול"

ח"כ והאלוף במיל' אייל בן ראובן השיב לו: "להגיד שהקצינים שלנו משקרים, מה אביב כוכבי פיו ולבו לא שווים? מה השתגענו? בוא לא נשכח את זה. אנו לא נגד ביקורת אבל יש גבול למה שנעשה פה. אני בדרך כלל מדבר בשקט. אני מתייחס ברצינות לדבריך בריק אבל אתה עברת את הגבול. אתה לוקח את המקום הזה למקום לא טוב. עברת מתועלת רבה לנזק. אני מדבר עם מפקדי צה"ל. הפכת מגורם מאוד מכובד וטוב לגורם לא רצוי".

בריק ענה לו: "אני עומד על כל מילה שאני אומר. יש לי שתי מחברות של ציטוט של אלופים ותתי אלופים שמדברים מדם לבם וכשיוצאים החוצה אומרים דברים אחרים. יש לי אלוף שמגיע לוועדת חוב שמציג מצגת שהכל נהדר והולך אחר כך לאוצר ואומר ההפך. יש לי מכתבים מנגדים שאומרים 'אנו משקרים כי אין לנו יכולת לבצע משימות'. דם לבו של צה"ל זה יושרה ואמינות. רובם לא אומרים את האמת. יש לנו דבר חמור שמתחיל לקרות בצבא שלא היה בעבר. אומרים קצינים בכירים 'מה אנו צריכים שיבולע לנו, שיבואו אתנו חשבון".

ח"כ יחימוביץ' אמרה בפתח הדיון: "ביקורת היא נשמת אפו של כל גוף מתפקד ואין כל צורך להפעיל מערך כה עמוק של לחצים כדי שלא תשמע או שמי שמשמיע אותה יהפוך לאדם שיש להשמיץ אותו או להטיל דופי בכשירותו. אתמול גם נשלף נשק יום הדין - פוגע במורל הציבור ובחוסן של צה"ל. אחד הדברים שמופרכים יותר הוא חשש מביקורת וחוסר מוכנות להתמודד איתה. ולרגע, אתמול נוצר מצב כאילו האויב זה בריק ולא איראן, חיזבאללה או חמאס".

גדי איזנקוט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גדי איזנקוט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


יחימוביץ' אמרה לבריק: "מגורמים שונים בצבא הועברו אליי מסרים עבורך, גם באמצעות עוזר הרמטכ"ל אל"מ דני הגרי, שדיבר איתי לפני הישיבה, וקרא לך לבוא ולשבת איתם ולהיות חלק מתהליך הטמעת היכולת והם מבקשים לשלב ידיים בחזרה. אני מעבירה לך כאן בדיון את ההצעה הזו".

נציב קבילות החיילים סיפר שאמר לפורום מטכ"ל "אתם מועלים באמון הציבור. אתם לא מוכנים למלחמה". בריק הוסיף: "סיירתי בימ"חים והזדעזעתי. ועדת החוב יצאה לשטח ולמדה שאני צודק, למרות שצה"ל הציג מצגות הפוכות בוועדה. הבעיה המרכזית היא שבעקבות הביקורת שלי מטפלים אבל אחרי שנתיים זה נופל שוב".

"מצוקה משאבית וחוקית"

תא"ל גורדין ענה לבריק: "אנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לעשות צבא כשיר, נכון, מותאם יותר לאתגרי הביטחון. יש פערים במשאבים. תקציב הביטחון מוגבל. הייתי רוצה להחליף את כל צי המשאיות ואת כל הציוד האופטי. בעולם המודרני יותר קשה להשאיר כוח אדם. השכר שמשלמים לנגדים בימ"חים כששת אלפים שקל הוא לא מספק. זה מעט מאוד כסף. הייתי רוצה שיקבלו יותר אבל אני במצוקה משאבית וחוקית. אם תעזרו לפתור אשמח מאוד".

בריק שלח ביום ראשון מכתב לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בו הוא טען כי קיים ניגוד עניינים בוועדה שמינה הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, לבחון את טענותיו וכי יש לבטלה. "אחר שבחודש ספטמבר האחרון הגשתי את הדוח המיוחד, הוא מעין סיכום תפקידי בנושא "מוכנות צבא היבשה למלחמה" – באחרונה החליט הרמטכ"ל, לשמחתי, לבחון את ממצאי הדו"ח והנושאים המועלים בו. אך לדאבוני הרב, החלטת הרמטכ"ל בנושא הייתה להקים ועדה הכפופה אליו באופן ישיר, ומעצם כך עולה מפעילותה חשש כבד לניגוד עניינים", כתב.

כזכור, דוח מבקר המדינה משנת 2014, "כשירות מערך המילואים של כוחות היבשה", העלה אף הוא ליקויים במוכנות הימ"חים והכשירות האחזקתית ביחידות המילואים, כמו גם בכשירות של מערך המילואים של כוחות היבשה, מדידתה, והדיווח עליה לדרג המדיני.