2018 מתקרבת לסופה, ויישומה של ההצעה האמריקאית לתכנית ארוכת טווח לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, המוכרת יותר כ"עסקת המאה", נראית עוד רחוקה בקרב כל הגורמים. צוות המשא ומתן של ממשל טראמפ לא מתכוון לחשוף את תוכנית העסקה לפני פברואר הקרוב, וככל הנראה היא תפורסם עד סוף אפריל 2019. על פי ההערכות, לאחר פרסום התוכנית ימונה צוות חדש שיהיה אחראי למאמץ הדיפלומטי הקשור ביישומה.



צוותו של טראמפ זנח את הרעיון שעלה ברמאללה לסיוע בגיבוש העסקה, ודחה את ההצעה לשתף את הצוות הפלסטיני בתהליך גיבושה, כלומר, בשעה שהצדדים ישבו לשולחן המשא ומתן, הפלסטינים לא יהיו חשופים לתוכנית שתגובש על ידי קושנר וגרינבלט בסיוע ישראלי. החלטת טראמפ למדר את הרשות הפלסטינית מסיוע בגיבוש התכנית יוצרת זעם גדול בקרבה, מקורות מוסרים שזו תהיה "גלולה מרה שעל הפלסטינים לבלוע".



כזכור, זהו לא החיכוך הראשון בין ממשל טראמפ לרשות הפלסטינית, שכבר החליטו לנתק קשר בעקבות העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים, דבר שבשנה שעברה, גרם להתבטאויות קשות בקרב בכירים ברשות שהביעו כוונה לבטל את תהליך המשא ומתן.



בספטמבר האחרון, טראמפ סגר את נציגות אש"ף בוושינגטון בעקבות אי הסכמתה של הרשות הפלסטינית להכנס למשא ומתן עם ישראל, יושב ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת אמר על כך כי "ההסלמה המסוכנת מלמדת שארה"ב מוכנה לפרק את המערכת הבינלאומית כדי להגן על הפשעים וההתקפות הישראליות נגד ארצנו ואנשי פלסטין, וכן נגד השלום והביטחון בשאר חלקי האזור".



ראש הצוות האמריקאי, ומרכיב חשוב בגיבוש תכנית "עסקת המאה", ג'ייסון גרינבלט, השתלח לאחרונה בעריקאת, יושב ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני והאשים אותו ב"חוסר חזון" לגבי ההליך המדיני.