בשנת 2017 שילם המוסד לביטוח לאומי מענקים לכ-15,000 חיילים משוחררים שעבדו בעבודה נדרשת (עבודה מועדפת). מטרתן של עבודות אלו "למלא שורות" היכן שחסרים עובדים בענפים אשר הוגדרו כחיוניים לתעשייה ולחברה הישראלית. מי שנהנו שנים ארוכות מחוק עבודה מועדפת הם בעיקר חברות ענק ויזמים פרטיים, סדר העדיפויות של הממשלה תיעדף את בעלי הכיס העמוק. רשימת מקומות העבודה המזכים במענק הם בתי המלון והתיירות, תחנות הדלק, רתכות, תפירה, מכונאות רכב, בנייה, תעשייה, חקלאות וסיעוד ואפילו מקצועות כגון גזרנות ורצענות.



נשאלת השאלה האם לאותן עבודות הייתה תרומה למשק, והאם הן העניקו לחיילים המשוחררים התנסות מעשית שתפתח להם אופק התפתחותי ורכישת קריירה. מוטב שהמדינה תפנה את החיילים המשוחררים לעבודות בתחומים חברתיים, על כן יש לרענן את רשימת העבודות בהתאם לצרכים בעידן הנוכחי, תוך התייחסות לאתגרים החברתיים, ולתת עדיפות לתחום כמו מערכת החינוך הבלתי פורמלית, האמונה על יצירת מעטפת משלימה לאחר שעות הלימודים.



כוחו של החינוך הבלתי פורמלי הוא בעידוד מוביליות חברתית, אשר תביא לצמצום פערים חינוכיים וכלכליים בין הילדים שיש להם לילדים שאין להם. לדאבוננו, שלא כבריטניה, שוודיה והולנד, ישראל טרם השכילה לראות בחינוך הבלתי פורמלי חלק מהותי במעטפת החינוכית. בישראל עדיין לא הטמיעו את העובדה שלצד התפקיד המסורתי של מערכת החינוך, כמו הקניית השכלה, יש להקנות לילד ערכים, לעצב ולהכשיר את הילד לכדי בוגר בעל יכולות, כדי לחזק את מסוגלותו וביטחונו האישי, תוך הקניית יכולות חברתיות ובין אישיות.



אל לנו לשכוח שמערכת החינוך סובלת ממחסור מתמשך במורים, מדריכים, רכזים, סייעים ועובדי נוער. אולם באופן תמוה, תחום החינוך והחינוך הבלתי פורמלי לא מצאו את דרכם לרשימת העבודות המועדפות. יש להניח, שהפניית החיילים המשוחררים לתחום המשלב ערכים, שירות לקהילה, ואתגר אינטלקטואלי, רלוונטית הרבה יותר עבור הדור הצעיר. לאותם צעירים יהיה סיפוק מעשייתם ותרומתם לחברה, ובנוסף נוכל לעודד אותם להשתלב בתחום משמעותי ואולי אף לפתח קריירה במערכת החינוכית.



אין ספק שעשייה חינוכית זו עדיפה לאין שיעור עבור אותם צעירים על פני עבודות מועדפות אחרות, כגון מתדלק בחברות פרטיות, שאינן מבוססות על ערכים חברתיים והן אינן משרתות את האינטרס הלאומי. השינוי הנדרש אינו דורש תקציבים מיוחדים, שינויים מבניים או מהלכים דרסטיים אחרים. ראוי כי ממשלת ישראל תרים את הכפפה ותתחיל לתעדף את החינוך הבלתי פורמלי על פני כיסיהם העמוסים של אנשי המגזר הפרטי והתאגידים הגדולים.



הכותב הוא יושב ראש האגודה הארצית למנהלי ועובדי נוער ברשויות המקומיות, ומנהל אגף חברה נוער וצעירים בעיריית פתח תקוה



גיא אליהו. צילום: פרטי