תשעה שבועות עברו מאז פיגוע הטרור במפעל אלון מתכת בישוב ברקן שבשומרון, במהלכו קיפחו את חייהם שניים מהעובדים במקום זיו חג'בי וקים יחזקאל לבנגרונד, כוחות שב"כ, צה"ל ולוחמי הימ"מ של המשטרה, הצליחו במהלך הלילה (חמישי) לאתר ולחסל את אשרף נעאלוה במקום המסתור שלו במחנה הפליטים בשכם. יחזקאל חג'בי, אביו של זיו התעורר באמצע הלילה לטלפון שקיבל מכוחות הביטחון ועימו הבשורה על חיסולו של המפגע.
 
"קודם כל זה לא מנחם. אבל יש הקלה מסוימת כשהרוצח של הבן שלך כבר לא בחיים", אמר בשיחה עם "מעריב אונליין", "החשש הגדול שלנו היה שיתפסו אותו, ואז לך תתמודד מולו בבית המשפט כשהוא מחייך לך מול הפנים". הוא הסביר: "ידענו שכוחות הביטחון עושים עבודת קודש ומאמץ עליון כדי ללכוד אותו, כיוון שהיתה להם בעיה כשהוא הפך לגיבור לאומי ברשתות החברתיות וקמו לו מהר מאד כל מיני חקיינים - כל מקרי הירי בשבועות האחרונים זה לא סתם".
 
חג'בי אמר כי "זה שהצליחו בלילה אחד ללכוד ולהרוג גם את אלו מעופרה וגם את הרוצח של הבן שלי זה מקל על מערכת הביטחון, וגם על החיים שלנו". הוא הוסיף כי "חודש ומשהו אחרי הפיגוע היינו בפגישה עם אלוף הפיקוד והוא אמר לנו 'תראו, עוד לא היה לנו מקרה כזה, אין לנו אפילו קצה חוט ולא יודעים לאן הוא נעלם".
 
חייתם בתקופה האחרונה בצל חשש כבד?
"היה חשש גדול. חלק אמרו לנו שהוא כבר לא בחיים כי הוא התאבד וחלק טענו שהוא נמלט ולא נמצא. זה לא דבר נורמלי שמישהו שיש לך את השם והפרטים שלו ויודעים מיהו,  נעלם כאילו בלעה אותו האדמה .
 
"התקשרו אלינו בשעה 2:30 בלילה, מה שלא עדכנו אותנו בחודשיים האחרונים", ציין, "התקשרו אלינו לפני שהודיעו לתקשורת ומאוד שמחנו לקבל את הידיעה הזאת שהוא באמת כבר לא בחיים, ולא לכדו אותו כשהוא חי". חג'בי אמר: "אבל זאת לא הבעיה שלנו היום, הבעיה המרכזית שלנו היא שאין הרתעה. אם היתה כזו, היה אפשר אולי למנוע את הרצח הבא, וגם את הרצח של הבן שלו". הוא הסביר כי "חלק מההורים של המחבלים שתכננו פיגועים רצו ודיווחו לכוחות הביטחון, בתקופה שבה הרסו בתים". 
 
את מי אתה מאשים בעצם?
"היום 100 בתים של מחבלים שעוד לא הרסו אותם, יש כאלה שהרסו ונבנו מחדש. אני מפנה את האצבע המאשימה לממשלה הכושלת שלנו, שיודעת לדאוג לכיסא שלה ולתקציבים. כל אחד דואג רק לתחת שלו, אבל האזרח הקטן לא מעניין אותם".
 
הממשלה תמכה בהריסת הבתים ומי שלא תמך זה בית המשפט?
"כשביבי רוצה והיום כשהוא שר הביטחון, הוא יכול להעביר כל חוק שאפילו עוקף את בית המשפט. אם היתה ממשלה שרוצה, היא היתה מוצאת את הפתרון וכל הדברים האלה היו נמנעים . אבל היום כל אחד מהמחבלים שנתפס מוציא תואר שני בכלא, מקבל משכורת לכל החיים  ומשתחרר באיזו עסקה.
 
הוא סיכם: "אני לא מדבר על איזו פנטזיה אלא על מציאות מה שקורה, והופך להיות מנהיג. אני לא חושב שהם עושים פה את המינימום שזה יקרה ויהרסו את הבתים". 

אזור התעשייה בברקן, ארכיון. צילום: רפאל מזרחי


רפי לבנגרוד, אביה של קים סיפר  על תחושותיהם בראיון בכאן ב': "במהלך הלילה קיבלנו שיחת טלפון במהלכה בישרו לנו שהמחבל חוסל. האמת, שחיכיתי לזה חודשיים, אבל זה העונש שלאחר מעשה".
הוא אמר בראיון כי "העניין הוא מה עושים כדי שזה לא יקרה עוד פעם. שנינו יודעים שרוב המחבלים יודעים שברוב המקרים הם יסיימו את חייהם". לדבריו, הם באים לעשות מעשה שהם יודעים שרוב הסיכויים שהם לא ייצאו ממנו בחיים (החיסול) לא פותר את הבעיה. "למשפחת חג'בי ולמשפחה שלי זו בשורה נחמדה וטובה, ואנחנו מאוד שמחים על זה, אבל אנחנו פועלים בשביל למנוע את הפיגוע הבא", ציין, "שלא תצטרך להתקשר בבוקר ולומר לו שחיסלו את המחבל, אלא שלא יהיה מחבל בכלל". 
לבנגורונד התייחס להתפטרותו של אביגדור ליברמן מתפקיד שר הביטחון. "שר הביטחון כבר לא שר ביטחון וזה טוב, ונשמח גם להחליף את ראש הממשלה שלנו", אמר, "אני טוען שכל החגיגה סביב בג"ץ שגויה - מי שמרוויחים מזה הם רק הפוליטיקאים. בג"ץ לא אשם בשום דבר, זה שטויות". לדבריו, הפחידו אותו ואמרו שהם אנשים רעים עם לב קשה. "זה ממש לא נכון. בבג"ץ הסכימו שאדבר למרות שלא הייתי צד בדיון", הסביר אביה של הנרצחת בפיגוע.

"הבעיה היא שהפוליטיקאים אומרים בטלוויזיה שביתו של המחבל ייהרס. אחרי המקרה הבנתי שביקשו מבית המשפט רק את המרתף ואת הקומה הראשונה. אבל כשיהרסו, הפוליטיקאי יגיד שזה מה שבג"ץ אישר". הוסיף, "אבל הוא אישר את זה בגלל שזה מה שהפוליטיקאי אישר". הוא סיכם: "קודם כל הורסים את הבית ואז דנים. אם יש טעות אפשר לבנות בחזרה, זה רק עניין של כסף".
אתה בקשר עם המשפחה של קים?
אשתי בקשר איתם ואני לא אוהב את הצורת דיבור. אני על הקרקע לא נגד כל העולם, כוחות הביטחון עשו עבודת קודש.
כזכור, נעאלווה בן ה-23,  רצח לפני כחודשיים בדם קר את קים לבנגרונד־יחזקאל וזיו חג'בי ז"ל בפיגוע הירי במפעל "אלון מתכת" בשומרון. בפיגוע נפצעה באורח בינוני גם חוה וטורי, ששוחררה יומיים לאחר מכן מבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה. לאחר האירוע, צה”ל הטיל מצור על הכפרים שוויכה ובית ליד שבמחוז טול כרם, והחל במצוד בעקבות נעאלווה.
המחבל, שעבד כחשמלאי במפעל, הוזמן לתקן תקלה במשרד שבקומת ההנהלה. באמצע הטיפול בתקלה הלך לבקש אזיקונים מהמחסנאי, עלה עם נשקו, כפת את ידיה של יחזקאל ופתח בירי לעבר מי ששהה במקום.