בתום מצוד של חודשיים הצליחו כוחות הביטחון לאתר ולחסל את המחבל סלימאן נעאלוה שביצע את הפיגוע במפעל "אלון מתכת" באזור התעשייה בברקן. המחבל היה חמוש, ונהרג במהלך ניסיון מעצרו. ישראל חסון, לשעבר סגן ראש השב"כ, התארח בקבינט עם יואב לימור, רוני דניאל ואלון בן דוד ב-103FM וסיפר על הדרכים לאיתור מחבלים נמלטים.

מה עמדתך על הזמן לקח לאתר את המחבל מהפיגוע בברקן?


"ארחיק את דבריי לפלישת ארה"ב לאפגניסטן. בעבר הוזמנתי לפגישה עם בכירים אמריקאים בקשר לפלישה לאפגניסטן במטרה לתפוס את אוסמה בן לאדן. רצו לתפוס אותו תוך שלושה חודשים מרגע הפלישה ואני התראתי שאם יתפסו את בן לאדן תוך שלוש שנים זה יהיה נס עבורם. תפיסת מבוקש ערבי זה סרט אחר, הוא מסוגל לשבת מתחת לסלע ולא לזוז תוך כדי שהוא אוכל רק פעם בשלושה ימים כדי להתחמק מעונשו. מספיק שאותו מחבל שינה את דפוס ההתנהגות שלו ויידע להתנהל בצורה הנכונה ויכולת המודיעין שלך הופכת להיות מסובכת יותר. לפעמים יצירת המודיעין היא הסיפור ולפעמים דווקא הפיכת המודיעין למבצע היא לא פחות מסובכת".



איך פורסים את רשת המודיעין בשלב הראשון?


"הרשת פרוסה באופן קבוע ואמורה לדוג אנשים שהם כאלה באופן תמידי. תחילה אתה מגדיר את הדג ומברר אם הוא שוחה במים עמוקים או לא. אלו תהליכים שלוקחים זמן. עומדים לרשותך האלקטרוניקה, התצפיות, העיכובים והחקירות מסביב ויחד מנסים כל הזמן להדק את הטבעת סביב המטרה".



יש תחושה שהצבא התאהב בטכנולוגיה על חשבון המודיעין האנושי.


"אני לא חושב שיש משהו על חשבון משהו אחר. היום זה פשוט הרבה יותר מסובך ועלות השגת האינפורמציה היא הרבה יותר גבוהה. עלות ידיעה של סוכן היום היא פי חמישים יותר יקרה מפעם. רוב האנשים שמעניינים אותך לא יכולים לבוא איתך במגע כי הם אלו שמייצרים את הפעילות החבלנית. הם לא יהיו אלה שיעברו במחסום ויקבלו אישורים".



האם חודשיים זה זמן ארוך כדי לאתר מחבל?


"בעופרה הייתה חוליה של מחבלים עם זיקה לחמאס ולכן היה קל יותר לבוא איתה במגע. בברקן היה מחבל בודד והיכולת לבוא איתו במגע מודיעיני מתמשך הייתה מורכבת יותר ודרשה דייקנות מאוד גבוהה. ישראל פועלת כיום בהיקפים הרבה יותר אינטנסיביים. השירות ילמד את הלקחים שלו וידע לפתור את המקרה הבא בפחות זמן".



כאשר שוחרר גלעד שליט ישראל התעקשה שחלק מהמשוחררים לא ישובו לבתיהם ברחבי הגדה ויגיעו לעזה. בדיעבד זו הייתה שגיאה לשלוח את המחבלים?


"זה פרי העץ המורעל. כשאתה נכנס למשא ומתן ומשלם אז יהיו לזה תופעות לוואי. כשלזמן אין מחיר עבור היריב אז בסוף זאת התוצאה שאתה מקבל".