אומנם סטן לי, אחד היוצרים הגדולים של ז'אנר קומיקס גיבורי העל האמריקאי, איש מארוול קומיקס ומי שהמציא עם המאייר סטיב דיטקו את דמותו של איש העכביש, הלך לעולמו בחודש שעבר בגיל 95, אך ספיידרמן שלו חי מתמיד.



בשנה הבאה צפוי השחקן האנגלי טום הולנד לשוב בתור ספיידרמן בשני סרטים חדשים: באביב הוא יגיח ב"הנוקמים: סוף המשחק" ובקיץ יככב ב"ספיידרמן: הרחק מהבית", שיספר על חופשת הקיץ של פיטר פארקר וחבריו לכיתה באירופה, ובו יתמודד ספיידרמן הצעיר עם אויב מסתורי וחדש העונה לשם מיסטיריו (ג'ייק ג'ילנהול).





אבל עד שספיידרמן בשר ודם ישוב בסרטי הלייב־אקשן הללו מהיקום הקולנועי של מארוול, אנחנו מקבלים סרט אנימציה חדש מאולפני ההנפשה של סוני, שלוקח את איש העכביש לסיבוב לא צפוי. אנחנו יודעים שפיטר פארקר אינו הספיידרמן היחיד בעולם, אבל זה עדיין מפתיע כל פעם מחדש.



להחיות את הקומיקס


היום עולה אצלנו סרט האנימציה "ספיידרמן: ממד העכביש", המציג את הנער מברוקלין מיילס מוראלס (בגרסה המקורית מדבב את קולו השחקן והראפר הצעיר שאמיק מור, ואילו גל שמי מדבב אותו לעברית) ואת אינספור האפשרויות של ממד העכביש, היכן שדמויות שונות יכולות לעטות על עצמן את המסיכה של ספיידרמן.



כמו פיטר פארקר הצעיר, גם מוראלס הוא נער שנאלץ למצוא דרך לשלב את לימודיו בתיכון עם העובדה שהוא גיבור־על. אך בניגוד לפארקר, הוריו של מוראלס עדיין חיים וממלאים תפקיד חשוב בחייו. ההבדל העוד יותר גדול הוא בעובדה שמוראלס הוא ספיידרמן אפרו־לטיני: חצי אפרו־אמריקאי וחצי פורטוריקני. אחרי הצלחת "הפנתר השחור", סרט גיבורי העל האפרוצנטרי של מארוול קומיקס שיצא בתחילת השנה והתמקד בגיבור־על שחור, היה ברור שעוד כמוהו עתידים להגיע.



כמו הפנתר השחור, גם מיילס מוראלס הגיע אל המסך הגדול אחרי שנולד בין דפי הקומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברות הקומיקס של מארוול ב־2011, ויש לו הכבוד להיות ספיידרמן השחור הראשון (אך לא ההיספאני הראשון, שכן בשנות ה־90 הופיע בין דפי הקומיקס ספיידרמן בשם מיגל או'הרה שהיה חצי מקסיקני).



ספיידרמן: ממד העכביש. באדיבות פורום פילם
ספיידרמן: ממד העכביש. באדיבות פורום פילם



פיטר פארקר עצמו (ג'ייק ג'ונסון) מופיע בסרט כמנטור של מוראלס. מלבדו מופיעים כמה וכמה ספיידרמנים וספיידרמניות, ואפילו ספיידר־חיה קטן. בין היתר, אנחנו פוגשים כאן את ספיידרמן־נואר המעוצב על פי האמפרי בוגארט בסרטי פילם־נואר נושנים (שאותו מדבב ניקולס קייג'); את גוון סטייסי כספיידר־גירל (בדיבוב היילי סטיינפלד); ואת ספיידר־חזיר (בדיבוב הקומיקאי ג'ון מולייני). זו התחכמות לא מפתיעה לנוכח העובדה שאת הסרט הפיקו פיל לורד וכריס מילר ("סרט לגו", "רחוב ג'אמפ 21").



בנוסף לדייברסיטי המתאים לרוח הזמן, כמו גם ההתחכמויות והעלילה הפתלתלה, "ספיידרמן: ממד העכביש" מוזכר בעיקר כהישג ויזואלי של עבודת אנימציה חדישה ומרשימה, ששמה לה למטרה להחיות על המסך את האסתטיקה והדינמיות של חוברות הקומיקס.



אם בסרט אנימציה ממוצע אנימטור יעבוד שבוע עבור ארבע שניות של סרט, ב"ספיידרמן: ממד העכביש" התהליך היה כה מושקע, עד ששבוע עבודה הניב שנייה אחת של סרט. "מדהים עד כמה הסרט דינמי ויזואלית, הרבה מעבר למה שמצפה הקהל מאפקטים שנוצרו במחשב. כמו כן, הוא קורץ אל עבר הוויזואליות של עידן הזהב של הקומיקס", אמר כריס מילר, מפיק הסרט.



מבקרי הקולנוע האמריקאים התאהבו ביצירה והכתירו אותה כסרט האנימציה הטוב ביותר של השנה. כבר עכשיו מדברים על הפקת ספין־אוף וסרטי המשך, ואפילו נזרק לאוויר רעיון לתת לספיידרחזיר סדרת טלוויזיה משל עצמו.