שר הכלכלה אלי כהן ושר האוצר משה כחלון הודיעו אתמול על מינויו של פרופ' ירון זליכה לראש ועדה שתבחן את ההתייקרויות במשק והסיבות להן ותמליץ על צעדים מעשיים. זליכה נחשב למקורבו של כחלון ודלתו פתוחה בפניו. הוא הומלץ לתפקיד למרות שפע ניגודי האינטרסים שבהם הוא נמצא, כמו מעורבותו בתביעה נגד תנובה, ייעוץ שהוא מעניק להסתדרות וייצוג ועדי עובדים של בנקים. זליכה כבר עמד בראש הוועדה שבחנה את הצורך בעדכון קצבאות הנכות, אולם המלצותיה של הוועדה לא התקבלו במלואן. על פי ההערכות, זליכה ימליץ בסופו של דבר לפתוח את המשק לתחרות באמצעות החלשת כוחם של מונופולים, טיפול מחודש בסוגיית מחירי הגז ושינויים במנגנון עדכון המחירים שבאחריות הממשלה. 



זליכה התראיין היום (חמישי) ל-103FM וסיפר על מטרת הוועדה שיעמוד בראשה. "במדינת ישראל יש מעל למאה מונופולים. זה מספר שיא שאין לו אח ורע באף מדינה מערבית אחרת. התוצאה היא שהמחירים של חלק נכבד מהשירותים והמוצרים במשק אינם מתומחרים על בסיס עלות פלוס רווח אלא על בסיס הכוח של המונופולים לסחוט את הציבור הישראלי. צריך לשים לזה סוף ולעשות טיפול שורש בענף המונופולים. בין אם בשיטות של פיצול פירוק ופיקוח יחד עם הכנסת מתחרים נוספים לשוק. אלו אמצעים אגרסיביים שנדרשים נגד חזירות המונופוליסטית שעוברת כל גבול. נקעה נפשו של הציבור הישראלי מהתנהלות המונופולים. במקום לרסן את עצמם הם מעלים מחירים ואנחנו נשים לזה סוף", אמר.

"המונופולים בשוק המזון מתכוונים להעלות מחירים בתקופה הקרובה ואני מציע להם לחזור בהם ולא לאתגר את משרד האוצר, משרד הכלכלה או אותי. אנחנו נחושים בדעתנו להילחם בצורה אגרסיבית ודרסטית. ההנחיה של האוצר היא להתחיל בשוק המזון, בו יש חמישה מונופולים גדולים ועוד מגוון מונופולים קטנים וריכוזיות מונופולית שהיא בלתי נתפסת. הבעיה המרכזית של המשק הם בעלי ההון, המונופולים והטייקונים ואל תתבלבלו בין הצרכנים שהם הקורבן לבין אלו שנהנים מהמדיניות הזאת ומחוסר התחרות".

 
"הוועדות שהיו בעבר עבדו בשיטות עדינות יותר, אני ידוע בשיטות בוטות יותר ולא מאמין בנחמדות ועדינות כשמתעסקים בחיות טרף מונופוליסטיות. מונופול הגז לדוגמה מוכר גז ממאגרי תמר וליוויתן כמעט ללא תמורה וללא מכרז בידי ממשלת אולמרט ובכך הקימו מונופול רב עוצמה. כעת אותו המונופול מוכר לנו את הגז שלנו שחולק להם בחינם בשישה דולרים למרות שמחירו הריאלי הוא פחות משלושה דולרים. אם יוטל פיקוח מחירים על הגז הוא יפחת בחמישים אחוזים ובמקום להעלות את מחירי החשמל בשמונה אחוזים, נוריד אותו בעשרים אחוזים".

כשנשאל אם לוועדה תהיה את הסמכות לפרק מונופולים, השיב: "שר האוצר ושר הכלכלה נחושים בדעתם לעשות רפורמות דרסטיות. כשאני אומר דרסטי אני מתכוון לזה. אני אעשה עבודה יסודית ואינני מפחד משום מונופול. טרם סיכמתי עם השרים את נוסח המנדט המלא של הוועדה וטרם בחרנו את חבריה אך בשבועות הקרובים נתחיל".

טרכטנברג: "הקמת ועדה - הודאה בכישלון"

פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לבחינת יוקר המחיה לאחר המחאה החברתית ב-2011 חלק על דבריו של זליכה: "המערכה אל מול יוקר המחיה בישראל אינה מבצע חד פעמי אלא מערכה מתמשכת. היא הייתה צריכה מחאה חברתית בסדר גודל כמו שהייתה ב-2011 כדי להתניע את המאבק. יוקר המחיה בישראל הוא 24% יותר גבוה ממוצע המדינות ב-OECD. זה מהלך ארוך אך בסופו של דבר יוקר המחיה עוד ירד".
 
עוד הוסיף: "אני רואה בתמיהה רבה את הקמת הוועדה. הקמת ועדה היא הודאה בכישלון. מקימים ועדה כשקורה משהו לא צפוי, כמו מלחמת לבנון השנייה לדוגמה, או מחאה שפורצת ואף אחד לא ציפה לה. השר כחלון נמצא בתפקיד שר האוצר כבר שלוש שנים ועוסק בנושא הזה. מה פתאום הוא מקים ועדה? אין לזה תכלית מלבד רצון להרוויח זמן. במשרד האוצר יש מספיק אנשים מקצועיים לבצע את העבודה ללא צורך בוועדה".

טרכטנברג. צילום: פלאש 90
 
"כמובן שיש להתמודד עם הריכוזיות בשווקים מסוימים", ציין, "עיקר הבעיה במדינת ישראל אינה שוק המזון אלא דברים שקשורים לממשלה כמו דיור, תחבורה וחינוך. כל אלו יוצרים את הנטל הכלכלי על משקי הבית בישראל ובעיקר על המשפחות הצעירות. משכנתא גבוהה, רכבים בעלות של אלפי שקלים כי אין תחבורה ציבורית יעילה, חינוך בגיל הרך שעולה לאלפי שקלים בחודש. כל אלו המרכיבים המרכזיים ולא רק מחירי הקוטג'. אני לא מזלזל בחשיבות הלחימה בריכוזיות אך זה לא מה שיביא את הגאולה. זה לא מה שיפתור את בעיית יוקר המחיה שלנו. אדם משלם כל כך הרבה זמן וכסף על החזקת רכב פרטי, מה זה יעזור לו שיפרקו את תנובה? צריך להסתכל למציאות בעיניים ולראות איפה כואב להם הכי הרבה בכיס ופוגע בהם בתכנון העתיד הכלכלי שלהם".

בתוך כך, פעילים בארגון האקטיביזם החברתי "הברית הישראלית", ביחד עם ארגונים נוספים, יוזמים לראשונה מאז המחאה ההיא יום הפגנות על גל ההתייקרויות במשק. את ההתארגנות, בהשראת מחאת יוקר המחיה בצרפת, הם מכנים "מחאת האפודים הצהובים". מחר ב־12:00 יתקיימו הפגנות ראשונות בצומת עזריאלי בתל אביב ובכיכר פריז בירושלים. אתמול נודע שגם תעריפי המים יתייקרו בינואר ב־4.5%. התייקרות המצטרפת להעלאת מחירי החשמל וגל ההתייקרויות במחירי המזון.