הותר הערב (חמישי) לפרסום כי נשק של אחד משני הלוחמים שנהרג בפיגוע בגבעת אסף נגנב מהזירה על ידי המחבלים שביצעו את הירי. כזכור, סמ"ר יובל מור יוסף וסמל יוסף כהן נרצחו היום בפיגוע ירי בצומת גבעת אסף, שבין בית אל לעפרה. חייל נוסף נפצע באורח אנוש וצעירה נפצעה קשה. במערכת הביטחון מעריכים כי את הפיגוע היום ביצעה חוליית חמאס שאנשיה הצליחו להימלט מהמקום לכיוון רמאללה. צה"ל כיתר את העיר בכוחות מתוגברים ופתח בסריקות אחר היורים.

מדובר בפיגוע שני בתוך חמישה ימים שבמהלכו פתחו מחבלים באש לעבר אנשים שעמדו בתחנות הסעה והצליחו להימלט מהזירה. עדי ראייה סיפרו כי הרכב של המחבלים הגיע מכביש 60 ופנה מערבה בצומת גבעת אסף. הם עצרו את מכוניתם ליד הבטונדה. מחבל חמוש יצא מהרכב ופתח באש מטווח קצר לעבר לוחמים מחטיבת כפיר שעמדו בתחנה ואבטחו את האזרחים שהיו במקום.

"אני זוכרת רק שראיתי אנשים נופלים לרצפה", סיפרה שרי ארביב, עדת ראייה שהייתה בזירה בזמן הירי, "עמדתי בטרמפיאדה וחיכיתי שיאספו אותי הביתה מהאימון שלי. לפתע נעצר רכב כחול. חשבתי שבאו לאסוף אותי אבל לפתע יצא מתוכו בחור עם נשק שהתחיל לירות. שמעתי הרבה יריות. המשכתי לרוץ עד שראיתי ג'יפ של הצבא".

יובל מור יוסף ויוסף כהן. צילום: דובר צה"ל


בעקבות הפיגוע כותרה רמאללה על ידי צה"ל והרכב שבו נמלטו המחבלים אותר. מפקד החטיבה המרחבית "בנימין", אל"מ שרון אסמן, הגיע לזירת הפיגוע בצומת אסף וקיים הערכת מצב בשטח. לוחמי צה"ל ממשיכים בסריקות במרחב בכוחות מתוגברים. 

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי מלבד כיתור העיר רמאללה פועל צה"ל במספר מקומות נוספים. "ההבנה היא שהאירועים הללו יכולים לעורר חקיינות", אמר. "יום שישי הוא זהו יום השנה להקמת חמאס". בשטח תהיה פעילות רחבה והמפקדים נמצאים במקום, הסביר מנליס.

בחמאס ובפת"ח התחרו מי יתסיס יותר את השטח. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר: "האווירה שיצרה מדיניות ההתפרצויות החוזרות ונשנות לערים (הפלסטיניות), ההסתה נגד הנשיא (אבו מאזן) והיעדר אופק לשלום - הם שהביאו לסדרת האלימות שאנו מתנגדים לה ומגנים אותה. את המחיר משלמים שני הצדדים". בפת"ח קראו לפלסטינים להסלים את המצב ולצאת למחאות בכל רחבי הגדה, "לזכר השאהידים, וכדי להגשים את המטרות שלנו", אמרו.

חמאס האשים את הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם ישראל ואיימו כי גל הטרור רק יתגבר. "אנחנו מודיעים לכל הנהגת האויב - אל תחלמו על ביטחון מעל אדמתנו", אומרים בחמאס. "עליכם להסתלק כי אין דרך חזרה מהבחירה של העם שלנו להילחם לשחרור אדמתו - לא משנה מה יהיה גודל הקורבנות". בארגון קראו לציבור בגדה ובעזה להשתתף בהפגנות יום הזעם, שיתקיימו היום.

זירת הפיגוע בגבעת אסף. צילום: רויטרס

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים היום הערכות מצב והתייעצויות ביטחוניות, במהלכן הנחה לזרז הריסה של בתי מחבלים (תוך 48 שעות יחלו ההריסות), להמשיך במאמץ ללכוד את המרצחים ולסיכול התשתיות שמהן יצאו. כמוכן, גם להגביר את המעצרים המנהליים של פעילי חמאס ביו"ש, לעבות את כוחות צה"ל ביהודה ושומרון, לתגבר את ההגנה על הצירים, להציב מחסומים בכבישי יו"ש, להמשיך כם כיתור אל-בירה ולשלול את ההיתרים לעבודה בישראל מבני משפחותיהם של המחבלים והסייענים. 

נתניהו גם הודע כי יסדיר את מעמדם של אלפי בתים ביו"ש, שלדבריו נבנו בתום לב ושמעמדם החוקי לא היה מוסדר עד כה, חלקם כבר עשרות שנים. זאת במקביל לפנייתו ליועץ המשפטי לממשלה לנקוט בצעדים המשפטיים שיאפשרו בנייה של 82 יחידות דיור חדשות בעפרה.