עימות חריף התרחש הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, זאת לאחר ששרת המשפטים איילת שקד הודיעה כי תמנע בהצבעה על מינויו של רה"מ לתפקיד שר הביטחון, והסבירה: "אני חושבת שצריך שר ביטחון במשרה מלאה וזה בנט".



מיד לאחר דבריה תקף שר החינוך: "איבדנו את ההרתעה, צריך לשחרר את ידי צה״"ל מאזיקים של פייק משפט ופייק מוסר. ישראלים נהרגים בגלל שהמחבלים הפסיקו לפחד".



נתניהו לא נשאר חייב, והשיב: "זה ניסיון פוליטי נואל, היו הרבה שרי ביטחון וראשי ממשלה בעבר. שמענו את האולטימטום שלך". עם זאת, המילה האחרונה הייתה של בנט, שאמר: "הלוואי ואת אותה עוצמה שאתה מפעיל כלפינו תפעיל כלפי האויב. הפיגוע בבית אל לא קרה בגלל בג״ץ, אלא כי צה״ל כבול, שלא באשמתו, בידי משפטיזציה".



שקד. צילום: מרק ישראל סלם
שקד. צילום: מרק ישראל סלם



בתוך כך, במהלך הדיון שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר: "ראש הממשלה יכול להחזיק בתיק הביטחון ולכהן במקביל כרה"מ והוא עושה את זה מצוין. איילת שקד לא עושה מספיק בנושא הריסת בתים". שקד ענתה: "תפסיקו לחרטט", ואמרה כשהיא מסתכלת לעבר כץ: "אתה רק רוצה להיות שר חוץ".



השר כ"ץ הוסיף:  "לא צריך לערב בין הצבעה על אישור תפקיד לבין דיון על נושאים כאלה ואחרים, שניתן לדון בהם במקומות אחרים ובנסיבות אחרות. להגיד ששר בטחון אחראי על פירצה בגדר בבית אל זו אמירה חסרת כל בסיס וראייה לא נכונה של התפקיד. יש לי ניסיון מבצעי משרות בצה"ל לא פחות משלך (בנט), וזה לא נושא שקשור לשר ביטחון. יש רמטכ"ל, אלוף פיקוד, מפקד אוגדה והרבה אחרים בדרך. על איילת הוטל לטפל בקיצור זמן ההריסה, מדוע תוקפים את רה״מ בנושא?". 



בשלב זה הצטרף לשיחה השר זאב אלקין שתקף את שרת המשפטים איילת שקד: "זו בדיחה לגלגל את האחריות המשפטית על ראש הממשלה כשתיק המשפטים אצל איילת שקד מהמפלגה שלך". בנט אמר בתגובה: "הלוואי שבביטחון היו עושים את מה שאיילת עשתה במשפטים. צריך שר ביטחון במשרה מלאה".


בסופו של דבר בנט עזב את ישיבת הממשלה להלוויה של נח קליגר. מי שקרא לשרים לא למנות את נתניהו לשר הביטחון היה גם יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד.

כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90
כ"ץ. צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90


טרם הישיבה השתתפו שרים מהליכוד ומהבית היהודי בהפגנה בעקבות ההסלמה ביו"ש. לאחר הישיבה זעמו בליכוד על בנט, ואמרו: "בנט פתח את הבוקר בהפגנה נגד הממשלה שבה הוא חבר, ולאחר מכן המשיך למופע אימים ילדותי בישיבת הממשלה בניסיון נואש לקבל את תיק הביטחון. ביטחון ישראל הוא מעל לפוליטיקה ותיק הביטחון הוא לא סידור עבודה או ג׳וב לנפתלי בנט".

מאוחר יותר, ענו בבית היהודי למתקפת הליכוד, ואמרו: "ראש הממשלה נתניהו משותק מאימת המשפטנים והאג. האויב מזהה זאת ולכן הפסיק לפחד.
במקום להילחם בבית היהודי, הגיע הזמן שרה״מ ייחלץ מאזיקי הפייק משפט והפייק מוסר, ויילחם בטרור".

גורם בסביבת רה"מ זעם על דברי בנט, ומסר: "בניסיון הנואש שלו לקבל את תיק הביטחון, בנט לא מפסיק לפזר שקרים". הגורם התייחס, בין היתר, לציוץ של בנט בטוויטר, בו, לדבריו, "הוא מטעה בכוונה את הציבור".
 
"רק לדוגמה", ציין הגורם, "בניגוד לדבריו, בתי המחבלים של רוצחי אלכסנדר לבלוביץ, לבנה מליחי, יוסף קירמה ונעמה ואיתם הנקין - נהרסו על ידי צה״ל. יתר הבתים שהזכיר בנט נמצאים בעיכובים משפטיים. אם לבנט חשוב העיקרון ולא הג׳וב, שיפנה לשרת המשפטים איילת שקד ויבקש לזרז את הריסתם. עד אז - מוטב שישתוק ויפסיק לשקר".

נתניהו בפתח הישיבה: "הוריתי לזרז הריסת בתי מחבלים"

בפתח הישיבה אמר נתניהו כי "בעקבות פיגועי הטרור הרצחניים ביו"ש בשבוע שעבר נקטנו פעולות תקיפות, הן בביטחון והן בהתיישבות. כוחותינו חסלו שניים מהמפגעים, והשלישי הסגיר עצמו לכוחותינו. לגבי הרביעי - אנו פועלים בנמרצות. הוריתי לזרז הריסת בתי מחבלים, כך עשינו אמש וכך נעשה בימים הקרובים, ככל שבית המשפט יאשר הריסות בתים. בנוסף, שללנו אישורי עבודה. העברתי מסר ברור לחמאס שלא נקבל מצב של הפסקת אש בעזה והפעלת טרור ביו"ש. נגבה על כך מחיר כבד". 

"הנחיתי להסדיר בהתיישבות את מעמדם של אלפי בתים ביהודה ושומרון, להקים שני אזורי תעשייה חדשים ליד אבני חפץ ובית"ר עילית, ולאשר 82 יחידות דיור חדשות בעפרה. יהיו צעדים נוספים. הטרוריסטים הפלסטינים חושבים שהם יעקרו אותנו מלב ארצנו - במעשינו ובעוז רוחנו אנו מבהירים להם ולעולם כולו שאנחנו כאן כדי להישאר. קראתי לאחרונה אמירה חדה של מרטין לותר קינג המנהיג האמריקני הדגול לזכויות אדם - 'כשאנשים מבקרים את הציונים הם מתכוונים ליהודים - זוהי אנטישמיות". 

מלבד זאת, הוא התייחס גם למתיחות בצפון: "לפנות בוקר צה"ל חשף מנהרה רביעית של חיזבאללה. המבצע שלנו לשלול מחיזבאללה את נשק המנהרות מתקדם לפי המתוכנן והוא יימשך עד שישיג את כל יעדיו". 
 
נושא נוסף אליו התייחס הוא ההעלאה הצפויה במחירי החשמל. "שר האוצר עובד על תכנית מול רשות החשמל ושר האנרגיה כדי לצמצם למינימום כל התייקרות והוא יגיש את ההצעות במהלך הימים הקרובים. לאחרונה הייתה הוזלה של מחירי הדלק בשמונה אחוזים, זה עולה הרבה מאד וחוסך הרבה כסף למשפחה. בשלוש השנים האחרונות מחיר החשמל בישראל ירד בחמישה עשר אחוזים והוא נמוך באופן משמעותי ממחיר החשמל במדינות ה-OECD. שר האוצר עובד באופן כזה שגם ההתייקרות אם תהיה, תהיה מינימלית ונמשיך לדאוג להוזלת המחירים לצרכן. ביום שישי התפרסם מדד המחירים לצרכן, הוא ירד ב-0.3 אחוז, וכן ירד גם מדד המזון והדיור. מדובר בדבר מבורך שהוא תוצאה של מאמץ בלתי מתפשר להורדת יוקר המחיה שאנחנו מובילים יחד עם הממשלה. זו הצלחה לא מבוטלת ונדאג שהמחירים הללו ימשיכו לרדת".