"שוקי הביטוח והחיסכון ארוך טווח מאתגרים בלא מעט מובנים. אני מניח שהאתגרים יימשכו ואפילו יחריפו בחלק מהתחומים. האתגר הכי גדול של התעשייה הוא לכוון נכון יותר את מחירי הסיכון", כך אומר מנכ"ל מנורה מבטחים יהודה בן אסאייג, בהתייחסותו לשוק הביטוח הכללי. 


בן אסאייג ממשיך את ניתוח השוק בשנה החולפת ואומר: “יש קושי במציאות שמשתנה לנו גם בתחום הביטוח הפשוט והגנרי, כמו רכב ודירה. מתרחשים לא מעט אירועים טכנולוגיים חדשים שמאתגרים אותנו לכוון נכון יותר את רמת הסיכון והתעריפים שאנחנו מציעים. בתחום החיסכון ארוך הטווח, הרגולציה מעמידה בפנינו אתגרים לא פשוטים, וקרנות ברירת המחדל הן אתגר גדול מאוד, שאנחנו, החברות הגדולות, נדרשות להתמודד איתו. זה לא פשוט כאשר צריך לחנך את כלל הציבור לקבל את החלטות ההשקעה ללא המערכת הארגונית של המעסיק ושל איגוד העובדים שכיוונה אותו עד עכשיו. הפעם הוא צריך לקבל לבד את ההחלטות האלה".

איך עברה עליכם השנה האחרונה בשוק הביטוח?

“בלטנו בכמה מגמות. ראשית, למרות הרפורמות בתחום החיסכון ארוך הטווח, אנחנו מצליחים להגדיל את חלקנו בתחום, בעיקר על ידי פנייה ישירה לחוסכים. בתחום הרכב, למרות שהעניין קשה מאוד ככל שהתחרות מחריפה, אנו מצליחים לשמור על חלקנו ולהיות רווחיים, בעיקר דרך ערוץ הסוכנים ורמת תמחור מדויקת יותר. היום אנחנו מספר אחת בחיסכון ארוך הטווח, עם קרן הפנסיה הגדולה בארץ. כשמוסיפים למנורה גם את שומרה, שהיא חלק מהקבוצה, אנו ראשונים גם בביטוחי הרכב".

כיצד השפיע ריבוי אסונות הטבע בעולם? אנשים פונים יותר לביטוח מבנים ותכולה?
“אסונות טבע בדרך כלל מורידים את ההכנסות מביטוח. השנה, לפחות בארץ, לא היינו עדים לאסונות בקנה מידה לאומי, שהיו יכולים להעיב על הענף בכללותו. בעולם היו לא מעט אסונות, והם משפיעים יותר על תעריפי המשנה שאנחנו מצליחים להשיג. בהיבט הזה יש ייקור של עלויות, אבל הוא מגיע אלינו באופן עקיף, כלומר בעקבות אירועי ביטוח בארץ".

הקמפיין בארץ, שקרא לציבור להתכונן לרעידת אדמה, השפיע?
“הקמפיין היה ברובו תקשורתי ולא מדעי־אקדמי. ככל הידוע לנו, אין עלייה דרמטית בהסתברות לרעידת אדמה. כל עוד לא קרה פה אירוע כזה, וכל עוד אין איזו ידיעה ברורה שעלתה ההסתברות לאירוע כזה אצלנו, תעריפי הביטוחים לא ישתנו באופן דרמטי. אבל שוב, אנו מושפעים מהתרחשויות בחו"ל. לאסונות טבע בעולם יש אימפקט תקשורתי שבא לידי ביטוי גם בפן הכלכלי, ברמת המחירים העולמית שמגינה מפני הסיכונים האלו.

"נוסף על כך, מבטח המשנה, שמבטח לא מעט מבטחים מקומיים ברחבי העולם, נאלץ להגדיל את הפרמיות שלו בגלל אירוע. גם אם האירוע בקצה השני של העולם, הוא משפיע עלינו כשאנחנו מחפשים תעריפי ביטוח משנה לסיכונים המקומיים. למרות שכאן לא קרה שום דבר, התופעה הזו מעלה את המחיר שאנחנו משלמים, ולכן אנחנו נאלצים להתחלק עם המבוטחים שלנו בעלויות הנוספות".

מה התחזית שלך לשנה הבאה?
“אני בסך הכל אופטימי מאוד לגבי השנה הבאה בענף הביטוח, למרות מעט עננים של אי ודאות ודאגה. אני חושב שברמת הביטוח הכללי, התחרות תגבר. החברות הדיגיטליות שנכנסות לשוק מעמידות בפני כל הענף הזה אתגר לא פשוט.  כחברה בעלת ניסיון, היתרון הגדול שלנו הוא הגישה לנתונים והידע הדרוש כדי לכוון נכון יותר את רמות המחירים מול רמות הסיכון שאנחנו רואים. זה משהו שלחברות קטנות וצעירות קשה מאוד להבטיח.

“בחיסכון ארוך הטווח, אנחנו סמוכים ובטוחים שגודל, יציבות ואיתנות פיננסית הם גורמים מכריעים בבחירת מקום החיסכון. גם כאן אנחנו בהחלט אופטימיים, בעיקר לגבי היכולת שלנו לשרוד את האתגרים שמצפים לנו השנה בענף הזה. 

בשאר המוצרים, להערכתי ב־2019 הענף כולו יפתיע במוצרים ובשירותים חדשים, שמן הסתם ישקפו את המציאות הטכנולוגית שמשתנה לנגד עינינו. סיכוני סייבר, למשל, הופכים להיות פקטור מהותי בסל המוצרים הביטוחים שמוצע כרגע, ואנחנו ננסה להיות בקדמת הבמה בעניין הזה. במוצרי הבריאות, ככל שהחדשנות הטכנולוגית תלך ותגבר, נצטרך לשבור את הראש ולמצוא פתרונות ביטוחיים מתאימים". 

אמרת בעבר שאתה חושש מקריסת גוף פנסיוני גדול. אתה עדיין מאמין שזה יקרה?
“אני בהחלט חושש שלמערכת שמנהלת רבבות של מבוטחים בפנסיה, אין את היכולת התפעולית לתת את השירותים. להביא מפל של מבוטחים חדשים לאחת מחברות הפנסיה הצעירות שחסרות את התשתית התפעולית והארגונית שיודעת להתמודד עם האתגרים האלו, זה סיכון גדול מאוד.

"אבל בטווח הארוך, מה שיותר מטריד הוא פצצת הזמן האקטוארית או הדמוגרפית שיכולה להיווצר בקרנות כאלו. מן הסתם, המבוטחים שמנותבים למקומות זולים יותר ונגישים יותר, שייכים ברובם לאוכלוסיות שאקטוארית, יש בהן הסתברויות ליותר בעיות, ועל כך צריך לתת את הדעת.

"לכל מערך פנסיוני סביר צריך שיהיה פיזור דמוגרפי שיפזר את הסיכונים, כך שאוכלוסייה אחת לא תעיב על האחרת. הבעיה היא שבגלל הניתוב המלאכותי בשוק, אנחנו יוצרים ריכוזי אוכלוסיות גדולים מדי בחלק מהקרנות. הרי לא מדובר פה בשוק תחרותי שבו כל אחד מנסה למשוך אליו את הלקוחות הטובים ביותר שהוא יכול להשיג, אלא בדחיפה מכוונת ורגולטורית לכיוון הזה. יש כאן סכנה, וזה חומר למחשבה לעוסקים בנושא".

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים