ועדת השרים לחקיקה אישרה הערב (ראשון) את הצעת החוק שמקדם שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לגירוש משפחות מחבלים. הצעת החוק, אותה מקדמים השר בנט וח"כ מוטי יוגב מסיעתו, נדחתה מספר פעמים בחודשים האחרונים לבקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם לאחר גל הפיגועים האחרון ביהודה ושומרון הועלתה שוב לדיון בקבינט. יש לציין, כי הגירוש יהיה לאזור אחר ביהודה ושומרון ולא לעזה כפי שנדרש בתחילה, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התנגד בדיון להצעה באופן נחרץ.



ההחלטה עברה פה אחד בעקבות לחץ מסיבי של בנט שסירב לדחות את ההצבעה. בנט אמר בדיון לנתניהו כי "אם אתה רוצה, תטיל וטו. אנחנו מצביעים על הצעת החוק היום". במהלך הדיון בקבינט, הייתה מחלוקת גדולה בין גורמי הביטחון באם החוק יחזק את ההרתעה או לא. בנט דרש לאמץ את עמדת גורמי הביטחון לפיה המהלך יסייע להרתעה הישראלית. בניגוד לטענות, נמסר מטעם הליכוד כי "עמדת המפלגה הערב הייתה לתמוך בחוק לגירוש משפחות מחבלים ולהביאו להצבעה בקריאה ראשונה".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התנגד במהלך הדיון להצעת החוק וטען כי מלבד העובדה שיהיה קשה להגן עליה בבג"צ, החוק אף צפוי לסבך את ישראל בבתי משפט בינלאומיים. לדברי היועמ"ש, מדובר בחוק שאינו חוקתי, ואחת הסיבות שיהיה קשה להגן עליו היא גם שלא ברור האם הוא בכלל עשוי לקדם את ההרתעה. 

על פי הצעת החוק, אלוף פיקוד המרכז יקבל סמכות לגרש משפחת מחבל שהוציא או ניסה להוציא לפועל פיגוע, שבעה ימים ימים ממועד האירוע, מאזור מגוריהם לאזור אחר ביהודה ושומרון במטרה להביא להגברת ההרתעה. 
 
לטענת אחד הנוכחים בדיון, היועמ"ש אף הזהיר כי ישראל עלולה להסתבך באישום על ביצוע פשעי מלחמה. גורמים אחרים סירבו לאשר שהיועמ"ש אמר זאת, אך אישרו כי הוא אכן הזהיר מפני השלכות בין לאומיות מרחיקות לכת.

מלשכת שר החינוך נמסר כי "בתום דיון ארוך ומורכב הערב בקבינט, וחרף התנגדות גורמי המשפט, הנחה השר בנט את שרת המשפטים, איילת שקד, לכנס את ועדת השרים לחקיקה ולהעביר את החוק". כאמור, הערב הוא כבר אושר וצפוי לעלות בקרוב לקריאה ראשונה.
 
"אם אתה רוצה תטיל וטו - אנחנו מצביעים על הצעת החוק היום". בנט לנתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בנט מסר כי "אישור החוק הוא צעד חשוב במלחמה נגד הטרור ובהשבת ההרתעה. המחבלים הפסיקו לפחד מאיתנו. יהודים נרצחים כי השתתפות בפיגועי טרור הפכה לביזנס משתלם והמשפטיזציה משתקת את מערכת הביטחון מלפעול. אני שמח שהחלטנו להעביר את החוק, למרות התנגדותם הנמרצת של המשפטנים הסובבים את נתניהו. אנחנו משיבים את ההרתעה, כדי שישראל תחזור לנצח". 

ח"כ מוטי יוגב, שיזם את הצעת החוק, הודה לבנט ואמר כי "אני שמח שנציגי הממשלה בוועדת השרים בחרו למשול ודחו את העמדה הלא-מוסרית של היועצים המשפטיים. החוק מעביר מסר לטרור, לפיו דם יהודי אינו הפקר. חובתה של ממשלת ישראל, להגן על אזרחיה למנוע פיגועים ולהציל חיים. תודה לשר נפתלי בנט, לשרה איילת שקד ולשרים האחרים  שבהחלטתם הוסיפו משילות של דמוקרטיה יהודית ומוסרית שתגן טוב יותר על אזרחי ישראל".