דוח שהוכן עבור הסנאט האמריקאי ושניתח את קמפיין התעמולה הרוסי במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016, טוען כי המבצע עשה שימוש בכל הרשתות החברתיות הגדולות על מנת לסייע בבחירתו של הנשיא דונלד טראמפ וכן לתמוך בו לאחר שעלה לשלטון, כך דווח הלילה (שני) בוושינגטון פוסט. לפי הדיווח, המאמץ היה נרחב ומשוכלל ממה שנחשב עד כה.
ועדת המודיעין של הסנאט, שעבורה הוכן הדוח, לא ציינה עדיין האם היא מקבלת את מסקנותיו. הדוח, שחובר על ידי פרויקט של אוניברסיטת אוקספורד ו"גרפיקה", חברת ניתוח רשת, מתאר כיצד רוסים ב"סוכנות המחקר האינטרנטי" חילקו את הציבור האמריקאי לקבוצות מפתח על מנת לכוון אליהם מסרים באמצעות מיליוני פוסטים. הנתונים בדוח סופקו על ידי פייסבוק, טוויטר וגוגל וכיסו מספר שנים עד לאמצע 2017.
לפי הדוח, הרוסים התמקדו בהמרצת שמרנים באמצעות נושאים כמו הזכות לשאת נשק והגירה, וכן ב"ערעור אמונם של אפרו-אמריקאים בבחירות" על ידי תמיכה בתנועת השמאל "Black Lives Matter". כך למשל, הסוכנים רכשו מודעות בגוגל עם מסרים כמו: "שוטרים הורגים ילדים שחורים, אתה בטוח שבנך לא יהיה הבא בתור?". קבוצות רבות אחרות - לטינים, מוסלמים, להט"בים, נשים וליברלים קיבלו גם הן תשומת לב בפוסטים ברשתות החברתיות. 


דונלד טראמפ בעצרת. צילום: AFP
דונלד טראמפ בעצרת. צילום: AFP

 
הדוח קובע כי המאמץ הרוסי החל ב-2014 והלך וגבר בכל שנה לאחר מכן עם התפשטות בפלטפורמות נוספות ברשתות החברתיות. עם זאת, הטענה כי המאמץ הרוסי לתמוך בטראמפ המשיך לאחר הבחירות סותרת את כתבי האישום שהוגשו נגד חברי "סוכנות המחקר האינטרנטי" על ידי התובע המיוחד רוברט מולר בשנה שעברה, שציין כי הרוסים אירגנו עצרות נגד הנשיא לאחר ניצחונו בבחירות.