גורמים בישראל מאשרים היום (שני) למעריב כי הרוסים הנחו את לבנון שתטפל במנהרות חיזבאללה מצדה של הגבול. העיתון הערבי "אל-שארק אל-אווסט" דיווח הבוקר על הפנייה הרוסית לביירות. לפני כמה ימים חזר ראש אגף אגף המבצעים בצה"ל, אלוף אהרון חליווה, מביקור במוסקבה, שם הציג את הממצאים שבידי צה"ל המתעדים את המנהרות. הפגישות עסקו בנושאים נוספים, בהם התיאום בין ישראל ורוסיה בסוריה, והוגדרו כטובות.
לפעולה זאת של הרוסים כלפי לבנון יש חשיבות בשל השפעתה של מוסקבה על חיזבאללה, והעובדה כי היא נתפסת על ידי חיזבאללה וסוריה כבעל בריתם במלחמת האזרחים במדינה. גורמים צבאיים בישראל סבורים כי לפעולה הרוסית יכולה להיות חשיבות על השטח בלבנון להאיץ את הטיפול במנהרות גם מהצד הלבנוני.

גורמים מדיניים אומרים כי המשמעות של פנייה רוסית רשמית ללבנון היא למעשה מסר לחיזבאללה שהרוסים סבורים כי מתיחות בגבול אינה משרתת את האינטרסים שלהם. לכן מעריכים כי לצעד הזה יכולה להיות משמעות חיובית על השטח.
בד בבד, לגבי התמונות שצולמו היום על חיכוך בין כוחות צה"ל לצבא לבנון, אומרים במערכת הביטחון כי היא לא הייתה תקרית חריגה או אלימה, וכי השיח התנהל בין יוניפי"ל לצבא לבנון ובסופו של דבר גדר התיל הוצבה בדיוק במקום בו תוכננה. הצעד התבצע כחלק מהפעילות שצה"ל מבצע במובלעות שבריבונות ישראל באזור הגבול.  

  
חסן נסראללה. צילום: AFP
חסן נסראללה. צילום: AFP

רשת CNN פרסמה היום תיעוד של אחת המנהרות שחשף צה"ל בצפון במסגרת מבצע "מגן צפוני". בדיווח מתוארת המנהרה כ"מתוחכמת באורך עשרות מטרים שחצובה באבן גיר, עם אוורור ותאורה. המנהרה גדולה מספיק כדי ששחקן NBA יוכל לעמוד בה". בתיעוד נטען כי המנהרות נחשפו בגלל הקידוחים של חיזבאללה.