"המטרה שלנו ב־Videa היא לנהל השקעות בצורה היציבה ביותר שיש היום. השקעות אמורים לבצע ולנהל עם מודלים, ובהגינות מרבית", אומר פול קליין, מנכ"ל Videa (חברת ייעוץ ההשקעות של בנק לאומי). 



במה מתבטא ניהול השקעות הוגן?
"את התיקים יש לנהל בצורה שקופה. כמו כן, אנחנו לא מאמינים שצריך לגבות סכומי כסף גדולים כדי לתת ניהול השקעות ברמה הגבוהה ביותר. לכן, אצלנו המחירים ידועים מהרגע הראשון, לא צריך לבוא ולהתמקח. אבל העובדה שמשהו זול אינה אומרת בהכרח שהוא גם פשוט. אנחנו משתמשים במנועים ובמתודולוגיה שפעם נעזרו בהם רק בהשקעות גדולות של 5־10 מיליון שקל, אולם היות שיש לנו את היכולת הטכנולוגית, אין לנו בעיה להשתמש בה גם כדי לסייע ללקוחות קטנים יותר. בהשקעות חשוב להיות אובייקטיבי, כדי להתאים ללקוח את המוצר הנכון. בתי ההשקעות רבים מנסים למכור מוצרים של עצמם. אנחנו בוחרים את המוצרים הטובים ביותר עבור הלקוח מכל ההיצע שקיים בשוק, מבלי להעלים מידע שידוע רק למומחים בתחום".
 

 במה מתבטא השימוש בטכנולוגיה החדשה?
“למשל, היא מאפשר לנו להתבונן מדי יום בכל תיק בהיבט של הסיכון, כלומר, בודקים אם התיק מתאים לפרופיל של הלקוח, וכדי לבחון זאת אנחנו מבצעים כל מיני תרחישי קיצון על התיק. מצד שני, מובן שגם הרווחים חשובים ללקוח, ולכן אנחנו בודקים פעם ביום אם התיק יציב מבחינת הרכב הלחצים שלו, כך שבכל רמת סיכון הוא ייתן את התשואה המרבית ללקוח".
 
אז אפשר להניח שבכל יום נתון ישנם שינויים רבים בתיקי הלקוחות.
“לא בהכרח. אנחנו בודקים מדי יום ביומו, אבל אנחנו לא קונים ומוכרים בכל יום. אנחנו משנים את הרכב התיק רק כשאנחנו יודעים שזה מתאים ללקוח, ורק אחרי שאנו מוודאים שהשינויים בתיק אכן מוצדקים, משום שאנחנו לא רוצים לבצע פעולות סרק כפי שקורה לא מעט בחברות אחרות. במהלך 2018 עבדנו הרבה בטכנולוגיה, הן כדי לאפשר תהליך ניהול שקוף, נגיש ומהיר ללקוחות, והן כדי לתמוך במתודולוגיה הפיננסית - לתקף את המודלים, לבדוק שהתיקים עובדים היטב, שהם יציבים. תיקים טובים בונים לאורך זמן. גם מאוד חשוב לנו, והשקענו בזה משאבים רבים, שבבניית תיקי השקעות יהיה גם תהליך חינוכי. זה יכול להישמע פטרוני ומתנשא, אבל הכוונה היא שהלקוח יבין שניהול השקעות זה לא לקנות איזו מניה או נכס לשבוע, אלא לבנות תיק יציב לאורך זמן. למשל, אם אנחנו רואים שהתשואה שהלקוח הולך לעשות נמוכה מהעלות שלנו, אנחנו אומרים לו שלא הצלחנו. אנחנו רוצים להיות באמת גוף הוגן ואובייקטיבי, שנותן את הפתרון האופטימלי לכל הלקוחות".
 
מה אתה צופה לשנת 2019?
"הרעיון ב־2019 הוא לנסות לחשוף את מה שיש לנו לכמה שיותר לקוחות רלוונטיים. וכשאני אומר רלוונטיים, הכוונה היא להגיע למגוון לקוחות, שיש להם צרכים שונים. יש לקוחות שיש להם כסף שיושב בבנקים במזומן או בפיקדונות בריבית מאוד נמוכה. חשוב להגיד - יש לקוחות שזה מתאים להם. במקומות רבים משדלים לקוחות בהבטחות לתשואה גבוהה, אולם לא מיידעים אותו בסיכונים. יש לקוחות שמשקיעים את הכספים שלהם בלי לדעת מהם הסיכונים, מהן העלויות. הם לא ערים לכך שניהול ההשקעות נעשה בצורה חובבנית למדי. לכן הרעיון שלנו הוא לעבוד בשקיפות, להגדיל את נתח השוק ולהגיע לכמה שיותר לקוחות. ושקיפות ואמינות פירושה, למשל, שכאשר אנו רואים לקוחות שזה פחות מתאים להם להיכנס לתוכנית מסוימת, אנחנו אומרים להם לא להיכנס אליה. אנחנו באמת רוצים לעשות מהפכה בשוק הזה. קיבלתי הרבה טלפונים מעמיתים ומחברים שלי, ששאלו אותי למה אני מטלטל את הסירה. תשובתי פשוטה - אנחנו חושבים שאין סתירה בין ניהול השקעות אופטימלי לניהול הוגן. אפשר לעשות את זה מקצועי, טוב ובמחיר הוגן. וללקוחות יש לי רק בקשה אחת: תיכנסו לאתר, תתנסו בלי שום התחייבות - ותבינו על מה אני מדבר".