אני בת 40, אמא לשלושה ילדים. לפני כשנתיים יצאתי לדרך חדשה כעצמאית, אך לאחר התלבטויות ממושכות, פחד כלכלי ותחושת חוסר יציבות, חזרתי להיות שכירה. היום, כשכירה, אני כבר לא יכולה לתכנן את הזמן שלי איך שאני רוצה, ונדרשת לתת דין וחשבון יותר ממה שהיה לי בעבר. מנגד, החיסרון הגדול שהיה לי כעצמאית הוא בתקופת החופשים, שבהם לא הייתה לי כלל הכנסה. מה דעתך על המצב המקצועי שלי, והאם אוכל לשפר אותו? 

"אני מרבה לומר לאנשים שהדבר הכי נורא הוא לוותר לעצמך, ולצערי זה בדיוק מה שעשית. את כואבת את הוויתור הזה הרבה זמן. כסף זה לא הכל בחיים, ומנגד ברור לי שעשית החלטה לא נכונה כי את נשמעת עצובה מהמהלך. אומנם את מרוויחה קצת יותר עכשיו כשכירה, אבל את עצובה - ולדעתי האישית זה פשוט לא שווה את זה. אני חייב לספר לך שבעבר היה לי לקוח מקסים שלא היה מסוגל לבקש עזרה. לצערי, באחד הימים בנו הבכור חלה במחלה קשה והוא הקים עמותה בינלאומית כדי להשיג את הכסף לטיפול בבנו. בהמשך, כשהמצב של בנו השתפר, זה הפך אצלו למקצוע, והוא יודע איך לבקש עזרה במצבים קשים כאלה, ואף עוזר לאחרים. רציתי באותה עת לומר לו שמדהים שהוא מסוגל להילחם למען הבן שלו אך לא להילחם למען עצמו. החיים שלנו קצרים מדי מכדי שנתעסק יומם וליל בחרטה על דברים שעשינו או לא עשינו. כל יום שעובר כבר לא יחזור, וחשוב שתזכרי את זה בכל תחום בחייך. עלייך להפסיק להתפשר ולבחור בהצלחה בשבילך, אך גם בשביל הילדים שלך. הם לא צריכים לגדול לצד אמא עצובה שלא מממשת את עצמה. אל תוותרי על שמחת החיים שלך, תוותרי על ההרגלים שלך, וקחי את עצמך בידיים לטובתך ולטובת ילדייך". 
אני נמצאת בשנות ה־60 לחיי. לפני כשנתיים חליתי בסרטן ומאז אני לא עובדת. יש לי קצת חסכונות בבנק, אבל הם לא מניבים פרי. כיצד אוכל לנתב את הכסף שברשותי להשקעה כלכלית מוצלחת?

"את בהחלט חייבת ללמוד לקחת אחריות על הכסף שלך, קל וחומר במצבך הבריאותי, ולדאוג שהוא יניב לך תשואות עתידיות. אם את מעוניינת לקבל תשואות מהכסף שחסכת, עלייך לפנות לחברת ביטוח או בית השקעות ולקבל הצעה מסודרת. את יכולה לרכוש אגרות חוב, להשקיע בהשקעות נדל"ן כאלה ואחרות, ואפילו להיכנס לאפיקי השקעות חדשים אחרים כמו הלוואות חברתיות - הכל כמובן בהתאם לתקציב שלך. חשוב שתדעי שלא פעם הבנק מתווך בין לקוחות פוטנציאליים לחברות כאלה ואחרות. בכל מקרה, אל תשאירי את הכסף בפיקדון בבנק, כי שם הוא לא צובר ריביות. לא סתם קוראים לפיקדון הזה פק"ם - כי מדובר בפיקדון קצר מועד, ולא כזה המניב עבורך רווחים". 
אנחנו זוג צעיר עם הון עצמי של 700 אלף שקל. לבעלי יש חברה מצליחה ויכולות עסקיות מעולות. לאחרונה קיבלנו הצעה להיות זכיינים של רשת פיצריות מאוד מצליחה ואנחנו מאוד מאמינים שזה יצליח. ההשקעה בפיצרייה היא בסכום של מיליון שקל, שמתחלקים בינינו לבין עוד שותף, כלומר נצטרך להשקיע חצי מיליון שקלים. מה דעתך?
“המטרה שלכם היא ליצור לעצמכם עצמאות כלכלית. השקעה בעסק היא לא השקעה במהותה אלא מימון, שזה דבר שונה מאוד. מימון של עסק הוא עסקה שעלולה להיות מאוד מסוכנת, גם אם מדובר ברשת פיצריות מפורסמת. תחום ההסעדה הוא הקשה ביותר מבחינת תחרות ודורש המון זמן והמון אנרגיות. חלק קטן מהעסקים שנפתחים מצליחים. רובם או שורדים או נכשלים. העובדה שאתם מאמינים שהפיצרייה תצליח ושהבעל מחזיק חברה מצליחה היא חיובית, אבל לפתוח פיצרייה זה הדבר האחרון שאני הייתי עושה. לתפיסתי, הסבירות שהכסף שלכם יעלם או יספוג מכה היא, למשל, הרבה יותר גבוהה מאשר אופציה של רכישת מניות בסיכון בבורסה. השאלה הגדולה היא האם להשקיע את הכסף של עתיד המשפחה במימון עסק שהוא בסיכון או לבחור אפיק השקעה אחר ובטוח יותר. אני הייתי יוצר בכסף הזה השקעות אמיתיות. למשל רוכש דירה טובה או שתיים להשקעה, בארץ או בחו”ל. יש היום מסלולי עסקאות מצוינים ובטוחים, שכוללים תשואה מעט יותר נמוכה, אבל גם ערבות בנקאית על הכסף”.