"היחסים בין ישראל ליהדות ארה"ב נמצאים במשבר החריף ביותר מאז הקמת המדינה" - כך אומרים בכירים בקהילה היהודית בארה"ב נוכח פעולות ממשלת ישראל במישור הפלסטיני, מול הממשל האמריקאי וביחס ליהדות התפוצות. במסגרת משלחת של פקידי ממשלה, עיתונאים ואנשי המגזר הפרטי מטעם "גשר" ומשרד התפוצות לוושינגטון ולניו יורק, נפגשו הבכירים מישראל עם בכירים יהודים בקהילה, שהעלו בפניהם תמונה עגומה על מצב היחסים בין שתי קהילות היהודים הגדולות בעולם.

אריק גולדשטיין, נשיא הפדרציה היהודית בניו יורק, שתחת חסותה חיים כמיליון יהודים, אמר בשיחה עם חברי המשלחת כי החיבור בין ממשלת ישראל לממשלו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כמו גם האופן שבו ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו פועלת בנושא הסכסוך עם הפלסטינים, מרחיקים עוד ועוד יהודים מתמיכה בישראל.

"אנשים שעד לפני 3 שנים היו התומכים הגדולים ביותר של ישראל אומרים לנו שבא להם להקיא, ושכל ההשקעה והאהבה שלהם לישראל ירדה לטמיון", אמר גולדשטיין. עוד אמר כי מדי יום מתקשרים אל משרדי הפדרציה יהודים אמריקאים, שאומרים כי אינם רוצים יותר שכספם יושקע בישראל. "הם מסתכלים על היחס לפלסטינים, היחס למבקשי המקלט והמונופול של הרבנות ואומרים שיש כאן ניתוק תרבותי עמוק", ציין. "הם אומרים שהם מרגישים לא נוח עם כל זה, ולכן מעדיפים להתנתק".

נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


"אני מאמין ששר התפוצות נפתלי בנט רוצה לשפר את המצב", הוסיף. "אבל בישיבת הממשלה לפני שבועיים הוא אמר שהאדישות של יהודי ארה"ב לא קשורה לשום פעולה שעושה ממשלת ישראל. זה פשוט לא נכון. לפעולות של הממשלה יש תפקיד מכריע ביחס שלנו כלפי ישראל".


גולדשטיין היחיד שהסכים לדבר בשמו. מרבית הבכירים שנפגשו עם המשלחת ביקשו להישאר בעילום שם, אף כי רובם המכריע אמר דברים ברוח דומה.
בתוך כך, נודע ל"מעריב" כי על אף העובדה שמרבית חברי הקהילה היהודית בארה"ב מגדירים עצמם ליברלים, נציגים רשמיים של ישראל נמנעים להיפגש עם J־SREET , השדולה הליברלית הפרו־ישראלית המייצגת במידה מסוימת את דעת הרוב. בין ה"סרבנים" גם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, שלטענת בכיר בשדולה "לא עונה לנו לטלפונים כבר שנתיים".