השבוע הגיעו לירושלים השגרירים והקונסולים של ישראל בעולם לכנס ראשי הנציגויות השנתי. ראשי הנציגויות מאזור אסיה שהגיעו לכנס יכולים ודאי לדווח בסיפוק על השיפור בתדמית ישראל בדעת הקהל במרבית מדינות היבשת. מאות מיליונים, מהאנוי ועד ג׳קרטה ומניו דלהי ועד טוקיו, כבר עברו שינוי תודעתי ביחסם לישראל. ישראל מתקבעת בדעת הקהל באסיה כאומה קטנה בעלת יכולות יוצאות דופן המאפשרות לה לשמש מודל למצוינות, לחדשנות ולפיתוח כלכלי שאותו מבקשות מדינות אסיה לאמץ.


ההגדרות הללו לא עוצבו בדסק הקריאטיבי של אגף ההסברה במשרד החוץ. אנחנו שומעים אותן כמעט בכל מפגש עם מנהיגים, פרלמנטרים, אקדמאים, אנשי עסקים ומשקיעים פוטנציאליים. אלה מנסים להסביר את פשר הרצון להעמיק את הקשרים עם ישראל בתחומי הכלכלה, התרבות, הביטחון, הסייבר, החקלאות, המים, האנרגיה, התיירות, המדע והחינוך.

ביקור ראש הממשלה נתניהו בהודו והסיור המשותף שערך עם ראש ממשלה מודי במרכז המצוינות שהקימה שם סוכנות הסיוע של משרד החוץ, זכו לכיסוי תקשורתי חסר תקדים. הודים רבים נחשפו לטכנולוגיה המתקדמת בתחום החקלאות ולרלוונטיות של ישראל לפיתוח החקלאי. יותר מ־600 מיליון הודים מתפרנסים מחקלאות, ולסקטור זה משמעות כלכלית, פוליטית וחברתית אדירה במדינה.


גם בתחום התרבות ניכרת האצה בקשרים. הקונסוליה במומבאי הצליחה להציב את ישראל כמדינת מיקוד בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של גואה. במקביל, פועל משרד החוץ עם משרדי ממשלה נוספים על מנת להביא את תעשיית הסרטים האדירה של בוליווד לצלם כמה מסרטיה בישראל. הפוטנציאל של מהלך זה לענף הקולנוע בישראל ולתעשיות הנלוות הוא בלתי נדלה.

מומבאי. צילום: רויטרס


לאחרונה התקיימה ביפן הופעה של ריטה עם התזמורת הפילהרמונית של טוקיו לציון 70 לישראל. שגרירות ישראל בהאנוי שיגרה ארצה את צוות הצילום של תוכנית הריאליטי הפופולרית ״טופ מודל וייטנאם", ודוגמניות העל של וייטנאם הצטלמו על רקע נופי ארצנו. בנוסף הוקם בלבה של האנוי קיר אורז אנכי - פיתוח ישראלי אשר משך תשומת לב. בסמוך למיצג הושמעה לצופים מוזיקה ישראלית, ותיירים ישראלים שהזדמנו למקום הופתעו לראות מאות וייטנאמים רוקדים הורה. המאמץ הישראלי בווייטנאם הביא למהפך אמיתי בתדמית ישראל. שמענו על כך מבכירים וייטנאמים שביקרו בישראל. דיפלומטים ממדינות העוינות את ישראל המוצבים בהאנוי קבלו כי ״התקשורת בוייטנאם כבר לא כל כך אוהדת את העניין הערבי כפי שהיה בעבר״.

הפעילויות האינטנסיביות של הנציגויות באסיה מקרינות גם לציבורים ולקהלים במדינות שעמן אין לנו יחסים דיפלומטיים. הדבר משתקף בתנועת תיירות וצליינות גוברת מהמדינות הללו לישראל. מספר התיירים מאינדונזיה למשל מגיע ל־40 אלף בשנה, וניתן לזהות עלייה במספר התיירים ממלזיה ומפקיסטן. במקביל יש גידול במספר הטיסות הישירות מאסיה לישראל. 

תקציבים שאושרו בממשלה לעידוד היחסים עם סין, יפן והודו אפשרו להביא ארצה עשרות משלחות של מנהיגים צעירים מהמדינות הללו, הפועלים בתחומים מגוונים: כלכלה, פוליטיקה, תרבות, טכנולוגיה ותקשורת. הצעירים הללו מהווים את דור העתיד במדינותיהם, ומבחינה זו מדובר בהשקעה לטווח ארוך. בתחום הגז אנו פועלים להבאת השקעות מאסיה לפעילות במים הכלכליים של ישראל לשם הפקת גז. בתחום הכלכלי פועלות הנציגויות גם לקידום אזורי סחר חופשי עם מדינות אסיה ולהגברת האטרקטיביות של היצוא הישראלי. 

הכותב הוא סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ