ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון על העלאת תעריפי החשמל וההתייקרויות הצפויות של מוצרים רבים במשק. יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל, פתח את הישיבה: "ראש הממשלה היה פה בשימוע והבטיח כי מתווה הגז יגרום להוזלה במחירים לאזרחי ישראל ומהתקווה הזו אין כלום. הגיעה העת שהמדינה תשקול לפתוח את ההסכם של המתווה כי מחירי חשמל גבוהים יגרמו לעליית מחירים בכל התחומים".


ועדת הכלכלה



עוד אמר ח״כ כבל: "העלייה המשמעותית במחירי החשמל מייצרת השפעה ישירה מאוד על גורמים אחרים שמנצלים הזדמנות להעלות מחירים. כמובן שיש את כל אלה שמנצלים הזדמנות להעלות מחירים כי אפשר והגל הגדול עוד לפנינו. יש כאלה שעדיין מתביישים אבל גם זה יגיע".



"אני פונה ליו"ר רשות החשמל", אמר כבל. "אני יודע שאתה כמעט טכנוקרט לחלוטין והיכולת שלך להשפיע היא כמעט אפסית, אבל יש לך מעמד ציבורי מהמדרגה העליונה ולאמירה שלך יש משמעות ציבורית מהמדרגה העליונה. יושרך אינו מוטל בספק ואתה יודע שהחטא הקדמון הוא הסכם הגז בין הטייקונים לחברת החשמל. אני מצפה ממך היום לומר את הדברים לא ליד, לא כאילו, אלא באופן הברור ביותר".



כבל המשיך: הגיעה העת שהמדינה תבדוק אם יש כאן הפרה משתלמת ותתבע לפתוח את חוזה הגז. זו חובתה. כל תרגיל שיבקש לדחות את העלייה לתת סובסידיה נקודתית בסוף יחזור לציבור בכפל כפליים. ההסכם הזה הוא כמעט הסכם מושחת כי הוא נחתם עם מונופול. לא אוותר לך היום. אני תובע מיו"ר רשות החשמל לקום ולהגיד את הדברים האלה בצורה ברורה. היום מחירי הגז בשוק יותר נמוכים ממה שמוכר המונופול לחברת החשמל. הממשלה חייבת להתערב. הטייקונים האלה בסופו של דבר חיים מאיתנו, מהמדינה. לא יהיה מצב שראש הממשלה ישב בשימוע מתווה הגז והבטיח לנו דברים ומהתקווה הזו אין כלום, רק הבטחות שלא מומשו. שר האנרגיה דיבר אתמול במליאה ואני אומר לו שזה קשקוש גמור, עד מתי תמרח אותנו? יש לנו סמכות מוסרית כלפי כל מי שעוסק בעניין הזה", אמר.



יו"ר סיעת "המחנה הציוני" אבי גבאי דיבר גם הוא אמר כי "בפעם הקודמת שהייתי כאן זה באמת היה השימוע על מתווה הגז שהיה מאוד מרשים. הפעם הזימון עבר בקלות יחסית לפעם הקודמת וקראתי את הדברים שאמרתי בפעם הקודמת – דברים שיוצאים לא מאוזנים סופם להתפרק וזה לא היה מאוזן ושירת רק את חברות הגז ואפשר לטפל בזה. הנושא הוא יוקר המחייה לא רק מחיר הגז.



חבר הכנסת רועי פולקמן ממפלגת "כולנו" פנה לגבאי ושאל: אם הנושא הוא יוקר המחייה, למה לא ראיתי אותך אפילו פעם אחת  בוועדה? גבאי השיב לו: "הציבור תחת מתקפה של יוקר המחייה וממשלה שמתפרקת משירותים ציבוריים. חברות עסקיות מצליחות להעלות מחירים כל עוד הרגולטור והציבור לא מצליחים לעצור את זה. התהליך הטבעי של כל שוק הוא עליית מחירים והדבר היחיד שעוצר זה ממשלה ורפורמות שמאפשרות גם לעסקים להקטין הוצאות לטובת האזרחים. ההתפרצות של יוקר המחייה עכשיו לא מפתיעה, אין רפורמות למעט רפורמת השמים הפתוחים".



לשאלתו של פולקמן לגבי הבנקים השיב גבאי: "הממשלה לא עשתה כלום ונוצר ואקום. היא איבדה שליטה על יוקר המחייה. אני לא מסתכל רק על העלייה האחרונה של 8% במחירי החשמל, זה לא הסיפור. הסיפור האמיתי הוא איך מורידים את מחירי החשמל ב-20 אחוז. לכן התנגדתי למתווה הגז והצגתי מודל חלופי לו. אם המודל שלי היה מתממש המחיר היה נמוך יותר".



גבאי המשיך: "הממשלה שברחה מהתמודדות עם חברות הגז מוצאת את זה עכשיו במחיר החשמל וזו הוצאה שכולם משלמים. כשהחשמל עולה עסקים מתאימים את המחירים שלהם רק לצרכנים. אין מנגנון הצמדה לעליות המחירים ורק לצרכנים אין יציבות רגולטורית. זה מצריך ממשלה שמחויבת לעניין ומוכנה לקבל החלטות אמיצות. ככה ענף ענף אפשר להוריד את יוקר המחייה".



דוד מזרחי, יוזם מחאת "האפודים הצהובים", דיבר גם הוא בוועדת הכלכלה: בתוך יומיים הצלחנו להוציא 2000 איש והאופודים הזוהרים הולכים להאיר ולעורר הרבה משפחות ממעמד הביניים וקשישים ונכים ואנחנו רק ביריית הפתיחה ורק בהתחלה. יוקר המחייה נוגע בכל כך הרבה משפחות, אני חי משכר מינימום ומטפל באמא חולה. פונה למנכ"ל חברת החשמל – לו תעלו בשקל את מחיר החשמל נייצר לכם הפגנות שלא נראו במדינת ישראל. אני הייתי ילד רעב בחורף. אבא שלי היה מחביא את חשבונות החשמל במגירה".



"אני מייצג את כל הילדים הרעבים שהאבות שלהם מפחדים מחשבון החשמל", אמר מזרחי. "נמאס לנו. נחנקנו מכל המילים היפות. הייתי מצביע "ליכוד", המפלגה בגדה בנו וירקה לנו בפנים. אל תספרו לנו סיפורים. שנים היינו פראיירים. שילמנו 500 שקלים על סלולר. אפשר לייצר דרך שלא תפגעו בלחם ובמחירי החשמל והמים. אנחנו שמים את האפודים עלינו ויש לפחות 10,000 איש שיצאו איתנו בשבת להפגנות. אם בחורף תנתקו את החשמל למשפחות קשות יום תראו הפגנות שלא נראו במדינה".



חבר הכנסת רועי פולקמן, יו"ר סיעת "כולנו" כתב בטויטר בתגובה לדיון: "מרגעי השפל של ועדת הכלכלה. גבאי, שיש לו רק ספין אחד מאז שהוא בפוליטיקה, זומן למסיבת עיתונאים על מתווה הגז בחסות הוועדה. הוא לא היה בדיון אחד על רפורמה למען הציבור ולא הציג עובדה אחת. ככה זה כשאין עשיה. ‎דברו עובדות".