רונה רמון (54) - אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אל”מ במיל’ אילן רמון ז”ל ואמו של טייס הקרב סרן אסף רמון ז”ל - נפטרה אתמול לאחר התמודדות ארוכה עם מחלת הסרטן. היא הותירה אחריה שלושה ילדים והורים. טקס האשכבה יתקיים מחר במרכז פרס לשלום ביפו בהשתתפות בני משפחה ומקורבים. גופתה של רמון תישרף, זאת בעקבות בקשתה למנוע מילדיה עוד הלוויה
אחד האנשים שהכירו מקרוב את רמון, הוא אל"מ (מיל') אריאל בריקמן, שפיקד על טייסת 101 והיה מנכ"ל קרן רמון בעברו. בריקמן סיפר בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM על העשייה הרבה של רונה למען הילדים באמצעות הקרן.
"כל אדם במשפחת רמון הוא עולם ומלואו וכשמחברים את המקרים לסיפור משפחתי אחד -  הלב מתרסק. למרות לכתה, רונה מאוד נוכחת כאן ועכשיו. ידענו על המחלה שלה זמן רב אך המוות מלווה אותה כבר המון שנים. החל מפברואר בשנת 2003 חייה התהפכו ומאז היא כל הזמן נוגעת בשכול. יחד עם זאת רונה היא אישה של חיים, היא בחרה בחיים כמה וכמה פעמיים, כולל אחרי שהתבשרה על המחלה. היא בחרה לעסוק בעיקר כי היא אהבה את המשפחה שלה, את הילדים שלה, את מי שהקיף אותה ואת החיים עצמם. יחד עם כל הכאב - כך אנחנו צריכים לזכור אותה"', אמר בריקמן.


אני לא יכולה להפסיק לחשוב על הרגע בו הבעל שלה התנפץ אל מול עיני כל העולם מתוך האופוריה והחלום הזה של הישראלי הראשון בחלל.
"מה שבאמת מדהים ברונה היה שהיא חוותה את הטרגדיות הכי קשות שאדם יכול לחוות. התאונה של אסף הייתה מבחינתה מסמר שפילח לה את הלב בצורה אפילו הרבה יותר אכזרית ממות בעלה. למרות זאת ומתוך בחירה היא החליטה להמשיך לחיות בסיטואציה בה לא הייתה לה בחירה כלל. היא הצמיחה מפעל חיים שנגע באלפי אנשים ושינה את חייהם. 'קרן רמון' עוד תמשיך לפעול גם לאחר לכתה. העולם שאילן ואסף מייצגים, עולם החלל והתעופה, הוא מעורר השראה וזו הסיבה שרונה בחרה להנציח אותם באופן הזה. מה שקרה הוא שמהר מאוד היא הפכה לדמות המעוררת השראה. יש כאן משולש של שלוש דמויות מופת כשכל אחת מהן מספרת סיפור אך יחד הם הסיפור של החברה הישראלית. אני לא חושב שיש הרבה אנשים שיש סביבם קונצנזוס כל כך גדול כמו רונה רמון ז"ל. יהי זכרה ברוך".

רונה רמון הקדישה את חייה, לאחר האסונות הנוראים שפקדו אותה, לפעילות ציבורית התומכת בחינוך ובקידום בני נוער בישראל, במגמה ליצור שילוב בין מצוינות למנהיגות, תוך הנחלת התפיסה החינוכית המתבססת על “חינוך בדמותם” של יקיריה - אילן ואסף. כ־700 אלף ילדים ובני נוער זכו להשתתף במפעלים החינוכיים שרמון לקחה חלק בהם.
 
היא הייתה גם ממובילות יוזמת כנס החלל הבינלאומי על שם בעלה אילן, אשר כל שנה מביא בכירים בסוכנויות חלל מרחבי העולם לפעילויות חינוך. הכנס, שהפך למסורתי, נערך מדי שנה בסוף ינואר לציון התרסקות מעבורת החלל קולומביה שבה נספה אילן רמון בשנת 2003 וכלול בשבוע החלל הישראלי. במקביל הייתה רמון שותפה ליוזמות לתחרויות בנושאי החלל והאסטרונומיה, במרכזי מדעים וחלל בפריפריה, בקרנות מלגות לחוקרים מצטיינים ומלגות לחינוך למצוינות וחלל בקרב נוער בשיתוף עם משרד המדע.

רונה רמון ביחד עם בנה אסף ז"ל. צילום: באדיבות קרן רמון



צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
רמון זכתה להוקרה רבה על פעילותה, שהפכה עבורה למפעל חיים לאחר מותם הטרגי של בעלה ובנה. במסגרת חגיגות יום העצמאות ה־68 למדינת ישראל הדליקה רמון משואה בטקס המשואות המסורתי בהר הרצל בירושלים, ואמרה בהתרגשות: “אני, רונה רמון, בת לגילה וישראל, מראשוני עליית הנוער מטורקיה, מדליקה את המשואה לכבודם של אהובי אילן ואסף, שמהווים נר ומגדלור להגשמת חזוני; לכבודם של טייסי חיל האוויר לדורותיהם המגנים עלינו ממעל; לכבודם של אנשי החלל הפורצים גבולות למען האנושות; לכבוד ילדי וכל הצעירים שגדלים מתוך אמונה באדם, אהבת המדינה ותקווה לשלום ולכבוד המשפחות השכולות; לכבוד העושים למרות הכאב ויוצרים מתוך החושך”.
 
רמון, שהתגוררה שנים רבות עם משפחתה בשכונת רמת חן ברמת גן, פעלה כל העת ליזום פעילויות ייחודיות. כך ניסתה, למשל, להקים מרכז לימודי חלל במבנה העגול שבאגם הפארק הלאומי, לא הרחק מביתה. אבל התוכנית לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל. רמון פעלה במקביל להנצחת בעלה ובנה. במצפה רמון הוקם מרכז מבקרים המשקיף על  מכתש רמון, ומוקרן שם סרט מרגש המתאר  תחנות בחייו של אילן רמון ואת מסעו לחלל. הסרט מציג גם את סיפורו של בנם אסף, אשר בחר ללכת בדרכו של אביו ודיבר על שאיפותיו להיות אסטרונאוט.
 
 בחודש יולי השנה השתתפה רמון בטקס חניכת נמל התעופה בתמנע, שנקרא על שמם של אילן ואסף רמון. “היום הזה גורם לי להתעלות נפש”, אמרה בהתרגשות באירוע, שהתקיים במעמד שר התחבורה ישראל כץ, “הנמל הזה זאת הוכחה שלפעמים חלומות מתגשמים. אמרתי לילדים שלי: ‘תחשבו על כל שדות התעופה שאנחנו מכירים בעולם, הם קרויים על שמם של אנשים פורצי דרך, מנהיגי עולם ששינו את ההיסטוריה והנה, הכבוד נפל עכשיו בחלקם של יקירי”.

צילום: סיוון פארג עבור דובר רש"ת

 
בספטמבר, בזמן שהתמודדה עם מחלת הסרטן שתקפה אותה, השתתפה רמון בטקס הנחת אבן הפינה למכינה הקדם־צבאית על שם בנה - “בית אסף”, במצפה אילן על יד חריש. לפני כחודשיים הוכנס ספר תורה לזכרם של אילן ואסף רמון לבית הכנסת המרכזי בשכונת רמת חן. הוריה של רמון השתתפו באירוע, אך הדבר נבצר מיכולתה של רונה, בשל מצבה הבריאותי. “רונה התרגשה מאוד כאשר בישרתי לה שהוחלט להנציח את בעלה ובנה בספר תורה”, סיפר המשנה לראש העירייה, אביהוא בן משה. “בישרו לי ממשרד הביטחון שהתקבל ספר תורה כתרומה ממשפחה בקנדה וביקשו שנחליט את מי להנציח מקרב החללים בני רמת גן. בשל סיפורה המיוחד של משפחת רמון, החלטתי שראוי להנציח את אילן ואסף”.
 
רונה רמון נולדה בקריית אונו, שירתה בצה”ל כחובשת וסיימה תואר ראשון בחינוך גופני במכללת וינגייט ותואר שני בטיפול הוליסטי באוניברסיטת לסלי. את בעלה אילן הכירה במסיבת יום הולדת של חברה. הם התחתנו בשנת 86’ כשרונה היתה בת 22 ונולדו להם ארבעה ילדים. אילן רמון, שלמד בבית הספר היסודי רמת חן, שנקרא לאחר מותו על שמו, היה טייס קרב מצטיין ובין היתר השתתף בהשמדת הכור בעיראק ביוני 81’ ולימים פיקד על טייסת בחיל האוויר. בשנת 98’ עברה המשפחה ליוסטון, ארה”ב, לצורך ההכנות לטיסת מעבורת החלל קולומביה, לאחר שאילן נבחר להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל. במעבורת השתתף רמון בתפעול ניסוי האבק הישראלי, שתוכנן באוניברסיטת תל אביב במטרה לבדוק כיצד משפיעות סופות אבק על המזרח התיכון. הוא השתתף גם בניסויים בתחומי הביולוגיה והפיזיקה.
 
המראת המעבורת קולומביה עוררה התרגשות רבה בישראל ובעולם וזכורים הקשר הישיר שנוצר בין ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז”ל לרמון על המעבורת ושאלתו של שרון: “מה רואים משם שלא רואים מכאן?”. ב־1 בפברואר 2003, בעת כניסת המעבורת קולומביה בחזרה לאטמוספירה של כדור הארץ, היא התפרקה ואנשי הצוות נספו. רמון נטמן בבית העלמין של נהלל בעמק יזרעאל.
 
הבן אסף רמון, בוגר תיכון בליך ברמת חן, סיים בהצטיינות קורס טיס במגמת קרב ושובץ כטייס בטייסת “אף־16”. רמון הצעיר נהרג ב־13 בספטמבר 2009 בטיסת אימונים, לאחר שמטוסו התרסק בדרום הר חברון. אסף נטמן לצד אביו בנהלל. למרות הכול אם המשפחה רונה לא שקעה במרה שחורה בעקבות הטרגדיה הכפולה שפקדה אותה. היא הקימה את קרן רמון ופעלה לילות כימים להנחלת ערכים וחינוך למצוינות לדורות הבאים.