היוזמה לחימום הקשרים בין ישראל לסעודיה הנתמכת על ידי ארצות הברית נתקלה בקשיים, זאת על רקע הדיווחים בנוגע למעורבותו של יורש העצר הסעודי ושניים מעוזריו ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול באוקטובר האחרון, כך על פי דיווח שפורסם היום (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל".
"העניינים בהחלט התקררו מיד אחרי הרצח של חשוקג'י", אמר גורם סעודי בכיר. "הדבר האחרון שהממלכה צריכה זה שיצא עכשיו ויגרום לעוד תגובה חריפה". לפי הפרסום, לפני שזז הצידה בעקבות תקרית חשוקג'י, היה עוזר של יורש העצר, סעוד אל קתאני, אחד מהגורמים המסייעים לנרמול יחסי הממלכה עם ישראל כשפרסם הנחיות לתקשורת על מנת לרכך את דימויה בעיני האזרחים הסעודים.
כמו כן, סגן ראש המודיעין לשעבר, אחמד אל-עסירי, היה הפקיד הבכיר ביותר שביקר בישראל לפני שגם הוא איבד את תפקידו בשל מעורבותו ברצח העיתונאי באיסטנבול. אסירי ביקר בחשאי בישראל מספר פעמים, ובכך הפך לסעודי הבכיר ביותר שהגיע לארץ. ביקוריו התמקדו בדרכים שבהן הממלכה תוכל להפיק תועלת מטכנולוגיית המעקב הישראלית המתקדמת.

לפי הדיווח, פיטוריהם של קתאני ועסירי מדגישים את ירידת קרנו של יורש העצר בעקבות רצח חשוקג'י. המלך סלמן, שלקח חלק יותר פעיל בממשלה מאז פרוץ המשבר, נוקט בקו תקיף יותר כלפי ישראל מאשר בנו בן ה-33, ולאחרונה תיאר את פתרון הבעיה הפלסטינית בתור "העדיפות העליונה" של סעודיה באזור. 


"פגישה עם ראש המוסד"
 
הפגיעה בהתקרבות בין ישראל לסעודיה מטילה בספק את הברית החדשה באזור שממשל טראמפ רואה כחיונית לאסטרטגיה שלו במזרח התיכון, ושמטרתה היא הכלת איראן. למרות זאת, יחסי ישראל-סעודיה צפויים להימשך למרות הקשיים, וזאת בשל אינטרסים ביטחוניים וכלכליים משותפים. 

לפי הדיווח, ראש המוסד יוסי כהן נפגש עם בכירים סעודיים מספר פעמים בשנה החולפת, כולל בפגישה בחודש יוני עם בכירים סעודים שתווכה על ידי ארצות הברית וכללה קציני מודיעין מצרים, ירדנים ופלסטינים. ישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות חולקות באופן קבוע מידע מודיעיני על איומים משותפים, בעיקר על השייט בים האדום וכן על נושאים הקשורים באיראן.

חברות ישראליות רואות בסעודיה כשוק למוצרי אבטחת הסייבר שלהן ושקלו להשקיע ולספק לטכנולוגיה לפרויקט נאום - העיר העתידנית שיורש העצר מתכנן לבנות ושעדיין נמצאת בשלבי בנייה מוקדמים. סעודיה מצדה שוקלת השקעה של לפחות 100 מיליון דולר בחברות היי-טק ישראליות. מקורות מסרו לעיתון כי מאז הריגת חשוקג'י, המשא ומתן על העסקה התקרר אך כי המגעים נמשכים.