בבוקר יום חמישי האחרון פרסמנו ב"מעריב אונליין" את עדותו של דוד לוי, גבר בן 89 מירושלים החי לבדו ומתקיים רק מקצבת הזיקנה שלו שעוקלה בעקבות חוב מלפני 17 שנים שתפח בהוצאה לפועל ל-14 אלף שקל.  בעקבות העיקול נקלע דוד למצוקה בעטיה לא יכול היה לשלם בעצמו אפילו את חשבון החשמל שלו בנוסף לעובדה שכבר שנים בעקבות בעיה בריאותית שמונעת ממנו לעבוד, והוא עבד עד לפני חמש שנים, הוא חי באי ביטחון תזונתי חמור.

הפרסום הפך תוך שעות ספורות ויראלי ברשת החברתית פייסבוק ובעשרות קבוצות ווטסאפ, מערכת מעריב הוצפה מאז הפרסום במאות פניות של אזרחים וחברות המעוניינים לסייע לדוד, אבל לצד הרצון הטוב שהתפרץ אצל רבים היום אנחנו יכולים לדווח גם על תוצאות ממשיות לפרסום. 
חובו לחברת החשמל שולם ודירתו הצנועה של דוד בשכונת ארמון הנציב בירושלים הפכה מאז יום חמישי למוקד עלייה לרגל. לצד מאות ישראלים מכל רחבי הארץ שהגיעו לביתו מצוידים במשלוחי מזון, ביקרו את דוד גם מנכ"לי חברות מזון וקמעונאות שהרעיפו עליו משלוחי מזון ותלושי קנייה לשנה הקרובה, ראשי עמותות סיוע גדולות שאימצו אותו, ונציגי עמותות למיצוי זכויות וסיוע ביורוקרטי לאוכלוסיות חלשות שמסייעים לדוד בענייניו הפיננסיים. 
"לא האמנתי כשסיפרתי את הסיפור שלי שכתבה אחת תשפיע כל כך. אני לא יודע מה לעשות עם כל האוכל ותשומת הלב שאני מקבל מהציבור ומהתקשורת ואני מתרגש. המעט שאני מציע למשפחות שמגיעות אלי עם מזון הוא ציורי קנבס שלי מאוסף הציורים שיצרתי", מספר דוד לוי למעריב. "עכשיו כשהחשבונות שולמו על ידי אנשים טובים, הדבר שחשוב לי זה שיוסר העיקול מעל קצבת הזקנה שלי ושאוכל להתקיים מהמעט שיש לי. שאלו אותי אנשים איך זה שסיפרתי ששירתי 25 שנה בכוחות הביטחון ואין לי פנסיה. הסברתי להם שזה היה שירות מילואים ולא שירות קבע, שהייתי לוחם בחי"ר והכי טוב בגדוד שלי בירי במקלע כבד ולכן עשיתי הרבה מאד ימי מילואים".


דוד לוי בדירתו בארמון הנציב. צילום: מרק ישראל סלם


"כששאלו אותי למה לא חסכתי ליום סגריר אמרתי בפשטות שהבריאות שלי היתה טובה עד לפני חמש שנים ועבדתי כחוק. האמנתי שאם יקרה מצב ואהיה מוגבל כמו היום המדינה תדאג לי כי שילמתי ביטוח לאומי גם עשרים שנה אחרי גיל פרישה. אבל היום אני צריך לבחור בין סיוע במשק בית לבין סיוע במרכז יום כמו כל הקשישים במצבי וככה קורה שאני לא יוצא כמעט מהבית".

דוד מוסיף: "אני רוצה לומר תודה לעם ישראל. הגיעו אלי לירושלים משפחות שלמות והרבה אנשים טובים מראשון לציון, מפתח תקווה, מזכרון יעקב, אפילו מהצפון. זה לא יאמן. אבל כואב לי שיש המון אנשים במצב שלי ואני מבקש שתעברו בבתים של אנשים זקנים ותראו מי זקוק לעזרה. הסיפור שלי רק במקרה התפרסם".

יש גם מי שנערך בעקבות הפרסום אצלנו לימי השגרה הקשים שעוד צפויים לדוד אחרי שאפקט הפרסום של סיפורו ישקע. עמותת החסד הירושלמית "לב רמות", המסייעת למאות נזקקים, חולים ועריריים ברחבי הבירה, מצאה את דוד זכאי לסיוע שוטף של מתנדביה המסורים והם יפקדו את ביתו דרך קבע ובכלל זה יספקו לו תרומות מזון. גם עמותת "למען נזקקי ירושלים" נרתמה לסייע לדוד ופתחה עבורו קמפיין גיוס תרומות באתר Jgive.com שבו ניתן לחפש את הקמפיין עבור דוד לוי תחת המילים "תומכים בדוד", או בלינק.

"הצדק מתחיל להיעשות" 
 
מנכ"ל "למען נזקקי ירושלים", ברק ביתן, מסביר בשיחה עם מעריב: "בשיחה משותפת שלנו עם דוד ועם נציגת ההוצאה לפועל, נודע לנו שהצדק עם דוד מתחיל להיעשות, התיק שגרם לעיקול הקצבאות של דוד נסגר בבוקר שני השבוע על ידי הנושה 'בזק בינלאומי'. נראה שהלחץ הציבורי עובד. כרגע אנו בודקים אם ניתן להשיב לו את הכסף שנלקח ממנו בשל חוב זה, כ-14 אלף שקל. עד כה גייסנו עבורו, יחד עם פלטפורמת Jgive, כ-4,500 שקל ונעביר לו אותם עבור כיסוי ההוצאות השוטפות. וכן רכשנו עבורו כיריים חדשים".

ביתן מוסיף: "דוד ואנו בעמותת למען נזקקי ירושלים מודים לכל בית ישראל שהתגייסו לעזרת דוד לוי היקר וציידו אותו במזון, שמיכה חמה, וכיסוי החוב בחברת החשמל שעלול היה לגרום לניתוק ביתו מחשמל. אנו כאן לעזרת החלשים הללו, ומלאים תקווה שלא יקרו מקרים מצערים כאלו יותר". בין יתר הגופים והאישים שנרתמו מיד לסיוע עבור דוד ניתן לציין את איש יחסי הציבור רן רהב שקישר את דוד לתרומות מחברות כמו יפאורה-תבורי ורמי לוי ולמנכ"ל לתת ערן וינטרוב, אנשי "הקרן לידידות", ארגון "עתים", עמותת "ידיד" שהתנדבה לסייע במיצוי זכויותיו של דוד, וכמוה הקליניקה המשפטית לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב, האגודה לזכויות האזרח בישראל והסיוע המשפטי במשרד המשפטים.  
אבל דוד לא לבד. הוא אחד שאת סיפורו פרסמנו מבין 195 אלף קשישים עניים בישראל, נתון אותו חשפנו רק בראש השנה האחרון לאחר ביקור במרכז הסיוע של עמותת "פתחון לב", לצד מחקר "הקרן לידידות" שפרסמנו לקראת החגים ושהצביע על חומרת מצבם של אותם רבבות אזרחים ותיקים שהמדינה שכחה מאחור.

יו"ר שדולת הקשישים של הכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהמקרה של דוד הגיע לשולחנו עוד טרם פורסם אצלנו, כמו מאות מקרים דומים, אומר למעריב: "מר לוי ריגש מדינה שלמה ובזכות טוב לבם של המוני ישראלים הצלחנו לסייע לו. בכוונתי גם לאמצו באופן אישי, אבל הממשלה צריכה לעשות חשבון נפש איך מדיניותה הכושלת הביאה עשרות אלפי קשישים למצב הזה. חייבים לקדם את החוק שלי להעלאת קצבאות הזקנה".

ואכן, על אף ההבטחה שנתן לח"כ שמולי שר האוצר, משה כחלון, כבר לפני שנה וחצי, לבחון העלאה דיפרנציאלית של קצבת הזקנה לקשישים נזקקים ועל אף המלצה ברוח זו שנמסרה לוועדת הכנסת המשותפת לקידום מעמד הקשישים בראשות ח"כ מסיעתו של כחלון, ח"כ טלי פלוסקוב שגם חתומה כמו כעשרים ח"כים מהקואליציה על הצעת החוק של שמולי, הצביעה סיעת כולנו וכל חברי הקואליציה נגד הצעת החוק שלו לאחרונה בכנסת, כשאף יוזמה ממשלתית דומה לא מתקדמת במקביל.