הגנה או פגיעה בקשישים? הצעת חוק להרחבת חובת הצבת מצלמות במחלקות גריאטריות, שאושרה היום בוועדת הבריאות של הכנסת לקריאות שנייה ושלישית, מעוררת התנגדות מצד נציגי בתי החולים המחזיקים במצלמות כבר היום. זאת, בעיקר בשל הסעיפים המגבילים את הצפייה והשימוש בחומרים המצולמים. מטרת החוק היא למנוע פגיעות והתעללות בקשישים על ידי מטפלים, אולם גיבושם מחדש של סעיפי החוק, באופן שמבקש להתחשב בפרטיותם של המטופלים, משנה את המצב הקיים היום. בין היתר, נקבע כי הצפייה בצילומים תתרחש רק כאשר יעלה חשש לפגיעה במאושפז ועל ידי אדם אחד במחלקה שהוסמך לכך.



"עד כה ניתן היה לצפות בכל רגע נתון בנעשה במחלקה ולפקח אונליין על עבודת הצוותים, ולא לחכות למקרי קיצון כדי לחקור בדיעבד", אמר אתמול יו"ר איגוד בתי אבות ודיור מוגן, רוני עוזרי. הוא האשים את ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יוזם החוק, שלדבריו "רצה לעזור לקשישים ובפועל פגע בהם. אישור הצעת החוק לחובת הצבת מצלמות במוסדות אשפוז יפגע בשירות לקשישים, מכיוון שהחוק קובע כי ניתן יהיה לצפות בהסרטות רק בדיעבד. אם איציק שמולי מתכוון לחייך למצלמות בתרועת ניצחון, הרי שהניצחון שלו הוא ההפסד הכואב לקשישים".



בדיון אתמול אמר אביטוב זלקין, מנהל בית אבות בירושלים כי "היום נעשות בבתי חולים בקרות שיהיו אסורות על פי החוק הזה. לא נוכל לבדוק אם בלילה אנשי הצוות עשו סיבוב כנדרש או הפקירו את המטופלים והלכו לישון, או מה קרה בלילה אם גילינו בעיה רפואית אצל מטופל בבוקר. ידינו יהיו כבולות מלסייע למאושפזים".



בתגובה לדבריו של עוזרי, מסר שמולי כי "פשוט מגוחך שמי שתחת ידם אירעו הפשעים האלה כנגד הקשישים הסיעודיים ניסו בשיא חוצפתם לעכב ולהפיל את החוק שירחיב את ההגנה על הקשישים. לו היו שומרים עליהם כפי ששומרים לעצמם על הרווחים היינו כבר במציאות אחרת. הארגון כמובן משקר כי אינו מספר שב-90% מהמקומות אין ולא היו עד היום בכלל מצלמות לשמירה על הקשישים".