חודשיים מפרכים של מאבק עשו את שלהם. הערב (שלישי) משהים העובדים הסוציאליים את ההפגנות והעיצומים הנרחבים שנקטו לאחרונה בעקבות סירובו של משרד האוצר להרחיב את המו"מ עמם על תנאי העסקתם המביאים לעומס בלתי נסבל בלשכות הרווחה מעבר לדרישתם להרחיב את האבטחה על שלומם בעקבות האלימות המופנית כלפיהם.



בתום ישיבה ראשונה מאז פרוץ המשבר של איגוד העובדים הסוציאליים עם שר האוצר עצמו, יו"ר כולנו משה כחלון, ועם שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), השיגו העו"סים הסכמה על פתיחת משא ומתן כולל מול הממשלה, גם על תנאי השכר, העומסים והמוגנות על העובדים.



הוסכם כי בתוך שלושה חודשים יגבשו הצדדים מתווה להגברת האבטחה בלשכות הרווחה ושלאחר מכן ייכנסו הצדדים למשא ומתן בנושא שכר, תנאי העסקה ועומסי העבודה כפי שיתואם עם ההסתדרות. 1.2 מיליון מאזרחי ישראל רשומים במחלקות הרווחה בהם מטפלים רק 11 אלף עובדים סוציאליים. מציאות שיוצרת מעמסה בלתי נסבלת של מאות תיקים לעובד סוציאלי בסוגיות הפרט והמשפחה הרגישות ביותר של האוכלוסיות החלשות והנזקקות ביותר. הערב ניסיונם הנואש של העו"סים להסביר לממשלה את הקשר בין תנאי העבודה הללו לבין האלימות של מטופלים כלפיהם, נפל סוף סוף על אוזניהם הקשובות של השרים אם כי עוד מוקדם לקבוע עד כמה תיחלץ הממשלה לשיקום משמעותי של מערך הרווחה.



ענבל חרמוני, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים, אמרה לאחר הפגישה: ״היום התחילה הדרך לשינוי הגישה ושיפור תנאי העבודה של העובדים הסוציאליים בישראל. דרישותינו למשא ומתן כולל על נושאי השכר, העומס, תקינה ומוגנות התקבלה. בנוסף, התקבלה דרישתנו להקמת יחידת אבטחה למוסדות הרווחה. מדובר במו״מ אינטנסיבי קצוב לשלושה חודשים בנושא המוגנות, ולאחריו ייפתח מו״מ כולל בנושא העומסים והשכר" והיא מוסיפה: "היום פרצנו את הדרך שבסופה העובדים יהיו מוגנים מאלימות ויזכו לשכר הולם ותנאי עבודה ראויים. כעת האחריות היא על צוותי המו״מ, שיתוף פעולה יענה בשותפות אמיתית מצידנו".



במשרד האוצר מדגישים: "בתום שלושת החודשים שהוסכמו לקביעת מנגנון אבטחת לשכות הרווחה, ייכנסו הצדדים לדיונים(!) בנושא שכר, תנאי העסקה ועומסים כפי שיתואם עם ההסתדרות" משמע שבאגפי התקציבים והממונה על השכר באוצר מאד לא אוהבים את הנחתת השר כחלון מעל ראשם לחייבם לדון על הנושאים עליהם סירבו לדון עד כה עם העובדים הסוציאליים ושהמשבר עוד רחוק מפתרון.



ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה בכנסת למען העובדים בסוציאליים: "זה צעד ראשון בכיוון הנכון ואני מברך על ההבנות. עם זאת, לא יהיה שום פתרון למשבר כל זמן שלא יינתן מענה רציני לבעיית חוסר התקינה והשכר הפוגעני של העובדים הסוציאליים. לא הגיוני בעליל שבכל רגע נתון מצויים על שולחנם של העו״סים 650 תיקים וחלקם נזקקים להבטחת הכנסה. נמשיך לעקוב אחר המו"מ ואם הממשלה לא תפתור זאת נקדם פתרונות בחקיקה".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), אמרה כי "העובדים והעובדות הסוציאליות הוכיחו שאי אפשר להתעלם מהן. הכוח שהן הפגינו בשבועות האחרונים הוא רק קמצוץ מהכוח האמיתי שלהן, זה שמניע אותן כל יום לקום בבוקר ולעשות את אחת העבודות הכי קשות במדינת ישראל - להיות אלו שגורמות למהפכות שקטות, שמשפרות את חייהם של אלפי משפחות ואנשים הזקוקים לסיוע. חבל שכשהן היו זקוקות לסיוע - הממשלה לא שמה עליהן, והן נאלצו להפגין ולמחות כדי להביא את כחלון וכץ לשולחן המו"מ. הן הוכיחו שהן בהחלט יודעות להפנות את תשומת הלב לדברים החשובים. כחלון וכץ ייבחנו במבחן התוצאה אם המו"מ נועד למסמס את המחאה או להביא לשינוי אמיתי".