איגוד העמותות לזקן בישראל מתריע היום (שלישי) כי בעקבות הרפורמה בקצבת הסיעוד כבר כ-6,000 קשישים בכל רחבי הארץ נטשו החודש - החודש הראשון להחלת הרפורמה הממשלתית בקצבת הסיעוד - את מעונות היום לקשישים ובחרו במקום זאת לקבל כסף מהמדינה.

מדובר בכ-3% מכלל אוכלוסיית הקשישים בישראל המקבלת את התמיכה במסגרת גימלת הסיעוד, ומעדיפים בהיות רבים מהם מעוטי יכולת לוותר על מעט חיי החברה והקהילה ועל הסיוע השיקומי והבריאותי במרכזי היום לטובת עוד כמה מאות שקלים בכיסם מרגע שהאפשרות הזאת קיימת. כך חוסכת בפועל הממשלה בקניית שירותים עבור הקשישים באצטלה של הרחבת האפשרויות עבורם לסיוע. 
באיגוד העמותות למען הזקן בישראל (איגוד הל"ב) צופים כי מספר זה ילך ויגדל, בשל רצונן של המשפחות בתגמולים כספיים שלא יגיעו בהכרח לטיפול בקשישים. מנכ"ל האיגוד, שמואל (סמי) קידר, אומר למעריב: "הבעיה המרכזית של הקשישים היום היא בדידות. מרכזי היום נותנים מענה מיטבי לכך, לצד טיפולים איכותיים לקשישים, תזונה טובה, חוגים ופיקוח על מצבם הנפשי והבריאותי. הרפורמה מפתה מאוד עבור משפחות הקשישים שיקבלו עכשיו תשלומים ישירות לחשבון הבנק, ומי שייפגע מכך הם הקשישים עצמם שימצאו עצמם בודדים יותר ומוזנחים יותר". 

תוצאה נוספת ממנה מזהירים באיגוד הל"ב היא סגירתם של חלק ממרכזי היום לקשישים. "כסף לחשבון הבנק של המשפחה מפתה הרבה יותר משעות טיפול במרכז יום מפוקח, לכן יהיו עוד שיעזבו. התוצאה תהיה פגיעה קשה מאוד במרכזי היום המופעלים על ידי עמותות שלא תוכלנה להמשיך להתקיים. זהו אסון לציבור הקשישים בישראל דווקא בשנים בה גדלה המודעות לקשיי הבדידות בעולם כולו", הוסיף קידר.

באיגוד קוראים למשרדי האוצר והרווחה לתקן באופן בהול את הרפורמה כך שתועיל לקשישים ותמשיך לקיים את מרכזי היום החשובים לאיכות חייהם. "למדינה זול יותר לשלם לקשישים את הכסף ישירות מאשר להפעיל מערך טיפול שלם כפי שקיים בעמותות. אבל עלות היא לא פני הכל - זאת לא הבחירה הנכונה והטובה לקשישים", סיכם קידר.