למרות הביקורת החד־משמעית מצד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומערכת הביטחון, סיעת הבית היהודי הביאה היום (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים, שאושרה שלשום בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה אושרה ברוב של 69 תומכים מול 38 מתנגדים. החוק עבר גם בעזרת תמיכה של סיעות האופוזיציה יש עתיד וישראל ביתנו, שחבריה הצביעו בעד ההצעה.

כמו כן, אושר במליאה בקריאה טרומית לאחר מכן החוק שיזמו ח"כ בצלאל סמוטריץ' וח"כ יואב קיש, המכונה 'חוק ההסדרה 2'. החוק, מעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד של המאחזים והשכונות בהתנחלויות, שמוגדרים בהצעה יישובים ביהודה ושומרון הנמצאים על אדמות מדינה. במקרים רבים מדובר במקומות שבהם יש מחלוקת לגבי מעמד הקרקע לנוכח רישום בעלות פלסטינית. גם חוק זה זכה לתמיכה של חברי סיעת ישראל ביתנו מהאופוזיציה.

שר התיירות אמר במהלך הדיון על החוק לגירוש משפחות במליאת הכנסת: "אם למשפחות האלה יהיה ברור שיש מחיר כבד שהן תשלמנה, יש בהחלט סיכוי שאנו נייצר הרתעה יותר משמעותית ונשנה את המשוואה הזאת. אנו נמצאים היום במסלול שמול המשפחות עובדת רק מערכת של תמריצים, של מתן כספים וכבוד. מול לחץ סביבתי לעשות את הדברים האלה וכנגד הדבר הזה לא עומדת שום הרתעה. כאשר משפחה תדע ששליחת בן המשפחה לבצע פיגוע היא לא דבר שיעלה במחיר לאותו רוצח אלא יקרין על המשפחה כולה יהיו קולות בכל משפחה שיתריעו אפילו בפני גורמיה ביטחון שלנו על הכוונה הזאת על מנת למנוע גורל של גירוש. אין מדובר בענישה קולקטיבית או בענישה של חפים מפשע".

אני לא לא מכיר מדינה בעולם שנותנת הגנה לשפחות של רוצחים שמעודדות אותם ללכת ולרצוח וחוגגות איתם את הפיגוע הרצחני. שום חוקה בעולם לא נותנת הגנה לדברים מהסוג הזה. להפך. במדינות רבות בעולם מענישים במלוא החומרה. במדינת ישראל, שבה אין חוקה אני חושב שיש אולי וחייבת להיות שורת הגיון ושורת ההגיון היא שמי שמי שמעודד טרור ולבצע פיגועים משלם מחיר ונענש. ולא נהנה מהגנה ויכול לחגוג הצלחת פיגועים כאילו כלום לא קרה".

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) הציגה את עמדת המתנגדים להצעת החוק: "היום שאלו אותי למה אני מתנגדת. הרי יש ממשלת ימין. זה ימין? לחזק את החמאס ולהחליש את הרשות הפלסטינית, להעצים את כוחו של החמאס ושל הנייה ולפגוע ברשות שבדקות האלה בכיריה וכוחות הביטחון של ישראל נוקטים פעולות למנוע פיגועים? מה ימין בזה? אתם הולכים להצביע על שני חוקים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. אחד שמערכת הביטחון וראש השב"כ אומרים אל תעבירו את החוקים האלה. הם מציתים אש ומזיקים. והשני של היועמ"ש שמזהיר שזה נגד החוק הבינלאומי ויכולים להקים עלינו גם את בית הדין בהאג. הדבר הכי אבסורדי שראש הממשלה לא רוצה את החוקים האלה. זאת לא ממשלת ימין. זאת ממשלת ימין קיצוני. מי מוביל את החוקים האלה? סמוטריץ ומוטי יוגב. מיישמים את הקיצונים בתוך הבית היהודי".

מדובר בהצעת חוק שיזם ח"כ מוטי יוגב בתמיכת יו"ר המפלגה ושר החינוך נפתלי בנט. מנדלבליט אמר שלשום כי קיימת מניעה משפטית בקידום הצעת החוק. לדבריו, ההצעה מבקשת לפגוע פגיעה קשה בזכויות חוקתיות של בני המשפחה המיועדים לגירוש, בהן הזכות לחירות והזכות לקניין, והביע ספק שיוכל להגן עליה בבג"ץ. עוד אמר כי החוק עלול לפגוע בישראל במישור המשפטי הבינלאומי. גם ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר השבוע בקבינט כי אי אפשר ליישם את החוק, והוא אף הזהיר כי הוא ישיג תוצאה הפוכה מהרצוי.

ח"כ מוטי יוגב. קרדיט: פלאש 90

 
אולם בניגוד לחוות הגעת הללו, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שלשום בישיבת סיעת הליכוד כי גירוש משפחות מחבלים הוא כלי יעיל וכי תועלת החוק עולה על נזקו. בנט אמר אמש: “ככל שההתנגדות לחוק גירוש משפחות מחבלים הולכת וגדלה, כך אני מבין כמה החוק חיוני להצלת חיי ישראלים. כיום, כדאי למחבל לרצוח יהודים. כאשר מחבל פוטנציאלי יבין שבית משפחתו ייהרס, משפחתו תגורש והוא או משפחתו לא יזכו בגרוש, הוא יחשוב פעמיים. אני קורא לכל חברי הכנסת לתמוך בחוק".
 

עם זאת, אף ששרת המשפטים איילת שקד היא אחת התומכות באישור החוק, מתברר שרק לפני שנתיים היא הביעה התנגדות ליוזמה לגירוש משפחות מחבלים. בשיחה עם כתבת ערוץ 11, תמר אלמוג, אמרה אז שקד: "גם היועץ הקודם וגם הנוכחי, וכל היועמ"שים לדורותיהם, הסבירו שזה מנוגד לחוק הבינלאומי ושלא מתאפשר מבחינה משפטית לגרש משפחות שאינן מעורבות, וכל הקבינט יודע את זה".