ישראל מתכוננת לקראת הדיון במועצת הביטחון שצפוי להתקיים היום, כשהיא דורשת, מעבר לגינוי של לבנון וחזבאללה, גם היתר ליוניפי"ל לעבוד בכל השטח בדרום לבנון. לקראת הדיון, פרסם היום צה"ל את תוואי המנהרה, שהיתה חלק מתוכנית התקיפה של ארגון חזבאללה לעבר מדינת ישראל.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים מסיבת עיתונאים לא שגרתית לתקשורת הזרה, על מנת להעביר את יחסה של ישראל לפני הדיון במועצת הביטחון של האו"ם, שצפויה לדון על בפרויקט המנהרות של חמאס. נתניהו, שהתראיין בפעם השנייה היום, דיבר בצורה תקיפה ודרש ממועצת הביטחון לגנות ולדרוש את חיסול המנהרות מלבנון.



תיעוד של תוואי המנהרה

"אני קורא למועצת הביטחון לאפשר ליוניפי"ל גישה לכל מקום בדרום לבנון, ושלא תוגבל על ידי חיזבאללה בכל דרך שהיא. אני רוצה שארגון יוניפי"ל יעביר דיווחים רלוונטיים לישראל. אני מקווה שהמועצה תעמוד לצד האמת ותפעל באופן הדרוש". 

"לבנון לא ידעה על המנהרות. מעט מאוד אנשים ידעו על כך, אבל הם יודעים על כך כעת, והם צריכים להיות שם עכשיו ולנטרל אותן בצד שלהם. זו המחויבות שלהם. יש הבדל גדול בין מה שאנחנו עושים לביניהם. אנחנו פועלים כדי להגן על עצמנו, חזבאללה ואיראן אומרים שהם רוצים להשמיד אותנו ומעבירים נשק ללבנון. יש לנו את הזכות להגן על עצמנו וזה מה שאנחנו עושים. זה חלק מהפרופגנדה נגד ישראל של חזבאללה".
"חזבאללה מסתתר מאחורי אזרחים לבנוניים תוך שהוא תוקף את אזרחינו. זה פשע מלחמה כפול, ואנו קוראים ללבנון להתנגד לכך. הטריטוריה שלהם משמשת לחפירת מנהרות ולכן אנו רואים בלבנון כאחראית. הקהילה הבינלאומית צריכה לראות את איראן, חזבאללה ולבנון כאחראיות ולנקוט צעדים בהתאם. 
לבנון מפרה את החלטה 1701 של האו"ם. מה שעלינו לעשות זה להביא לכך שיוניפ"יל תפעל בנושא. צבא לבנון לא מנע את השימוש בטריטוריה של המדינה".

מיד לאחר נאומו של נתניהו, התיר צה"ל לפרסם את הדרך בה התגלתה המנהרה שנחשפה ביום ראשון האחרון, שיצאה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל. המנהרה לא השלימה את מוכנתה המבצעית לשימוש. צה"ל גם חשף את שיתוף הפעולה בין פיקוד צפון ואגף מודיעין, שבחן את תוואי השטח של ה"קו הכחול".

הכוחות שמו לב, במסגרת המעקב אחר שטח מיוער למספר אירועים חריגים אשר החשידו את המרחב כמרחב ממנו חיזבאללה עלול לנסות לממש את תוכניותיו. הכוחות שמו לב לשריפת עץ בודד, כבר במהלך מאי 2016, ולאחר מכן שמו לב להתרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים במרחב.