בצל החלטת אסם לדחות את העלאת מחירי מוצריה, הודיע היום (רביעי) שר האוצר, משה כחלון, במהלך דברים שנשא במכללה למנהל, כי "אין סיבה להעלות את המחירים במשק, לא קרה שום דבר המצדיק את עליית המחירים". בינתיים, במטה מאבק "האפודים הצהובים" הוחלט לפתוח במחאה נגד "תנובה".
 
בפגישה עם סטונדטים במוסד האקדמי, אמר שר האוצר כי הוא ייפגש עם התעשיינים, כפי שנפגש עם הנהלת אסם, ויעביר להם את המסר לפיו אין הצדקה להעלות את המחיר.
 
"בקדנציה שלי, בפעם הראשונה מזה 20 שנים, הפערים החברתיים בישראל הצטמצמו", הצהיר השר בפני סטודנטים בראשון לציון. "אנחנו גאים על כך שמדד ג'יני נמצא בירידה, ואנחנו קרובים למדד הנהוג בגרמניה. עשינו זאת בזכות העלאת שכר המינימום, הסכמי שכר דיפרנציאלי וחיסכון לכל ילד. כרגע על פי אינדיקציות שלנו מגמת צמצום הפערים תימשך והמטרה היא להגיע בסופו של דבר לפער הנהוג במדינות כמו גרמניה. הכלכלה שלנו היא כלכלה יציבה וכל השמועות על הגדלת הגרעון לא נכונות ואם כבר תהיה חריגה היא תהיה בשברי אחוזים בלבד".
 

בהתייחסו לגל ההתייקרות במשק, אמר כחלון: "לאחר שנפגשתי אמש עם מנהלי אסם, היום בערב אפגש עם יתר התעשיינים ואבהיר להם כי אין סיבה להעלות את המחירים שכן לא קרה שום דבר במשק. גם במשבר החשמל אנחנו מטפלים ואני מניח שכל המשבר יהיה מאחורינו כבר בימים הקרובים".

מחאת האפודים הצהובים. צילום: גילי יערי, פלאש 90

על משבר הנדל"ן אמר: "כדאי לדבר בעובדות. העובדות מוכיחות ששנת 2018 תסתיים בירידה של 2% במחירי הדירות. שרי אוצר קודמים ניסו ולא הצליחו. הם יכולים להגיד מה שהם רוצים אבל אנחנו אלו שבלמנו ועצרנו את העלייה של 8% בשנה. אז שלא יספרו שהמדדים לא נכונים. אבל אצלנו בכל פעם שהמחירים עלו ב-0.1% או ירדו רק ב-0.1% התקשורת חגגה בכותרות כאילו מדובר 'במכה לכחלון'. לא ראיתי מדינה שהמחירים יורדים בה ויש חגיגות. צריך לדבר עובדות".
 
כמו כן, התייחס כחלון למאבק העובדים הסוציאליים ואמר: "נפגשתי איתם אתמול והם ביקשו דברים מאוד הגיוניים". לשאלת הסטודנטים האם ישב בממשלה שיוגש בה כתב אישום נגד ראש הממשלה אמר כחלון כי הודיע בעבר כי לא ישב בכל ממשלה שבה עומד כתב אישום נגד ראש הממשלה לאחר שלב השימוע.

"האפודים הצהובים" נגד תנובה



לאחר שחברת אסם הודיעה כי היא מבטלת את העלאת מחירי מוצריה בזמן הקרוב, ראשי המחאה נגד יוקר המחייה מסמנים יעד נוסף - תנובה. במטה "האפודים הצהובים" הודיעו כי "תנובה היא אחת מחמש חברות המזון הגדולות השולטות בשוק המזון הריכוזי. המחאה שלנו אינה עוסקת בחברה מסוימת אלא בכל המונופולים". עוד הוסיפו במטה: "המסר שלנו הוא לכל חברות המזון: לכו לממשלה והיא תדאג להוריד את תעריפי החשמל".


כזכור, בצל הסערה הציבורית, הודיעה הבוקר חברת אסם על החלטתה להקפיא את העלאת מחירי מוצריה, זאת לאחר פגישה לילית שנערכה בין מנכ"ל אסם לשר האוצר, משה כחלון. 

בהודעה מטעם החברה נמסר כי "בעקבות פניית שר האוצר נפגשו אמש מנכ"ל אסם ויו"ר אסם עם שר האוצר, לדיון לילי בשעות הקטנות של הלילה, בו מסרו נציגי האוצר על פעילותם מול רשות החשמל למתן את העליה במחירי החשמל. בנוסף, משרד האוצר בוחן ביטול מכסים על שורה של חומרי גלם המשמשים את אסם לייצור בישראל. בעקבות זאת, החליטה הנהלת אסם לדחות בשלב זה את עליית המחירים הצפויה".

במטה מחאת "האפודים הצהובים", אמרו בתגובה להודעת אסם: "הודעת אסם על דחיית עליות המחירים היא ניצחון גדול וראשון לציבור שקם להיאבק בהתייקרויות וביוקר המחייה. זהו ניצחון ציבורי מהיר שהושג בתוך 3 ימים בלבד מרגע שהוכרז חרם הצרכנים על אסם. חברת אסם כבר ניסתה לפני יומיים לבקש להיפגש עם מטה המחאה, אולם המטה לא נענה".
 
"הציבור כעת מבין שהממשלה והחברות נמצאים בלחץ בעקבות המאבק ברחובות ובסופרים, הציבור מבין שהלחץ שלו עובד ובגדול, ולכן אנחנו מגבירים הילוך. בהמשך היום נפרסם את שמה של החברה הבאה שתהיה במוקד חרם הצרכנים. כמו כן נמשכות ההכנות להפגנת ענק של מחאת האפודים הצהובים שתהיה במוצ"ש בקריית הממשלה/עזריאלי בשעה 19:30. אנחנו דורשים עצירה מוחלטת של כל גל ההתייקרויות: בחשמל במים ובכל מוצרי המזון של כל החברות".