משלחת של חברי הכנסת אילן גילאון, מוסי רז, קארין אלהרר, יעל גרמן, עומר ברלב, מיכל רוזין, עיסוואי פריג', לאה פדידה, דב חנין, יעל כהן פארן, נחמן שי, אייל בן ראובן, איילת נחמיאס ורבין ויהודה גליק יצאה היום (רביעי) לראשונה למבצע ביקורי פתע בתוך מוסדות והוסטלים לאוטיסטים, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואנשים עם מוגבלות נפשית אשר נמצאים בפיקוח משרד הרווחה ומשרד הבריאות.
מדובר ביוזמה משותפת של חברת הכנסת סתיו שפיר וארגון "בזכות", והביקורים נעשו בליווי נציגי הארגון, בהם אנשים עם מוגבלות, הורים ופעילים חברתיים.  ברבים מהמוסדות ובניגוד לחוק, סורבה כניסתם של חברי הכנסת, זאת על אף החסינות הפרלמנטרית שלהם. עם זאת, הם התעקשו על חובתם לערוך ביקורים במקומות שרוב הציבור לא נחשף אליהם, והפיקוח של משרדים חסר - ולבסוף הצליחו להיכנס.
סתיו שפיר, יוזמת המבצע אמרה: "חברי כנסת האמיצים והחברתיים במשכן נכנסו היום למוסדות הקשים ביותר, שעליהם אני וארגון 'בזכות' מקבלים תלונות מדיירים ומשפחות, אך משרד הרווחה מתעלם". היא הסבירה כי "מאחר והפיקוח חסר, אנחנו משתמשים בחסינות שלנו כדי לפרוץ את החומות של המוסדות הללו ולבדוק את איכות החיים בהם, את היחס לאנשים עם מוגבלות, ההשקעה התקציבית והיכולת של הצוות לתת להם טיפול נאות". לדבריה, בין המקומות האלה נתגלו בתים שאינם בתים, חדרים שאיש מאיתנו לא היה מוכן לשכן בהם את אהוביו, הזנחה וחוסר תפקוד של מערכות שאמורות לשמור על האוכלוסיות המוחלשות ביותר. "זה בזיון שאסור לאפשר לו להימשך", הסבירה. 

נעמה לרנר, אחראית המחלקה הקהילתית בארגון 'בזכות' ציינה כי "משבר זכויות האדם במוסדות בישראל חמור. בחלק מהמוסדות ישנם הזנחה, אפס פרטיות והגבלת תנועה של דיירים". לדבריה, מסגרות סגורות שרחוקות מהעין הציבורית עלולות להיות כר פורה להפרת זכויות אדם והממצאים צריכים להטריד כל אחד ואחת מאיתנו. "אנו מברכים על כך שקבוצה גדולה של חברי כנסת נענתה לקריאה שלנו להצטרף לפיקוח על המסגרות האלו. חייבים לשנות את השיטה",  הדגישה לרנר, "הפתרון היחיד הוא הקמת מנגנון פיקוח עצמאי עם שיניים וקידום דיור בקהילה לכל אדם".