מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (רביעי) לדון בבעיית מנהרות הטרור שנמצאו על ידי כוחות צה"ל בחודש האחרון, במבצע הצבאי "מגן צפוני". עד שלב זה נמצאו כארבע מנהרות טרור, שחלקם זוהו על ידי ארגון יוניפי"ל ככאלו שחוצות אל תוך שטח ישראל, באופן שמפר את הסכם 1701. ארצות הברית אמרה במועצה כי היא "תומכת בזכותה של ישראל להגנה עצמית ולמאמצים לשמור על ריבונותה, יוניפי"ל חייבת לטפל במנהרות ועליה לקבל את כל המידע על המנהרות שיש".


ארה"ב נסוגה מסוריה והאו"ם דן במנהרות חזבאללה. כתב מעריב, יניר קוזין, מדווח מניו יורק

גם בריטניה תמכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה נגד חזבאללה וצרפת קראה לשמירה על הרגיעה בגבול לבנון ישראל וציינה כי המנהרות מייצגות הפרה ברורה של הסכם 1701. רוסיה מסרה במועצה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בשיחה עם הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, כי הוא איננו מעוניין בעימות מול חזבאללה.  


בנוסף, הנציגים ממדינות שבדיה והולנד גינו את ההפרות שביצע חזבאללה בבניית המנהרות והעריכה את פעילות יוניפי"ל באזור. הולנד ציינה כי היא מכירה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, וכי דאגותיה הביטחוניות הן לגיטימיות שכן יש להתייחס למנהרות ברצינות. הולנד גם דרשה ללבנון לבדוק את מנהרות חזבאללה בצד הלבנוני, וקראה לשני הצדדים, לבנון וישראל, שלא להפר את החלטה 1701. נציג ממדינת פרו טען כי גם לבנון וגם ישראל צריכות לנהוג באיפוק ולכבד את הקו הכחול. 


הנציג הלבנוני אמר בדיון: "היום אנחנו עדים למצב תנודתי נוסף. אנחנו לא מעוניינים בסכסוך חדש, ומחויבים להחלטה 1701. אנחנו רוצים לשמור על הביטחון בדרום לבנון". עוד נאמר כי "אין לנו כוונות אגרסיביות ונערוך סיורים צבאיים באזור כדי לטפל בהפרות של ההחלטה. עם זאת, הבעיה האמתית היא ההפרות הישראליות של הריבונות שלנו".
 
השגרירה הלבנונית הרים מספר דפים כדי להראות את ההפרות הישראליות לדבריו. "מועצת הביטחון תיאלץ לדון 24/7 כדי לטפל בהפרות הישראליות של ההחלטה", הסביר, "יש לבלום אותם כדי לשמור על השלום והשקט בגבול". הוא אמר כי הוא "מודאג מהסטנדרטים הכפולים - הדיווחים על הפרות ישראליות נקברו, בעוד שהמדיניות הישראלית נשמרת".

דנון: "אם חזבאללה יתקוף את ישראל - נקבור אותו בחורבות לבנון"
 
בתוך כך, שגריר ישראל באו"ם דני דנון חשף במועצת הביטחון חומר מודיעיני חדש נגד חזבאללה. השגריר הציג בפני חברות המועצה תצלום אוויר שהציג "מתחם פרטי" בדרום כפר כילא כ-80 מטרים מהקו הכחול, ומתחתיו מנהרה התקפית שחצתה את הגבול לעבר ישראל ואף עוברת בצמוד לעמדת תצפית של יוניפי"ל.
 
צילום: דובר צה"ל

 
דנון אמר כי "ישראל העבירה ליוניפי"ל מידע מדויק על מיקום המנהרה אך הוא עדכן את צבא לבנון ונבלם כאשר ניסה להגיע לאזור. בהתאם, גורמים בצבא לבנון יידעו את חזבאללה על המידע שהגיע מישראל, מה שהוביל את ארגון הטרור לניסיון לסכל את הפעולות ההגנתיות של ישראל". הוא הוסיף: "גורמים בצבא לבנון עובדים בשירות חזבאללה בזמן שיוניפי"ל לא פועל לממש את המנדט שלו באזור בצורה המתבקשת". הוא חשף צילום אוויר נוסף של כפר כילא, ובו תיעוד לתשתית הטרור הנרחבת של חזבאללה, הכוללת שתי מנהרות שחדרו את הגבול לעבר ישראל לצד עמדות תצפית ואיסוף מידע ומאגרי אחסון נשק.

השגריר הסביר כי "זהו טרמינל טרור על גבול ישראל ובתוך אוכלוסייה אזרחית בחסות חזבאללה ובמימון איראן". הוא סיכם: "חזבאללה לא רק מפר בצורה ברורה את החלטה 1701 אלא ממשיך להשתמש באזרחי לבנון כמגנים אנושיים. אם חזבאללה יעז לתקוף את ישראל - נקבור אותו בחורבות שיביא על לבנון".

צילום: דובר צה"ל


לקראת הדיון היום במועצה פרסם צה"ל את תוואי המנהרה שהייתה חלק מתכנית התקיפה של ארגון חזבאללה לעבר מדינת ישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים מסיבת עיתונאים לא שגרתית לתקשורת הזרה על מנת להעביר את יחסה של ישראל לפני הדיון באו"ם. נתניהו דיבר במסיבת העיתונאים באופן תקיף, ודרש מהמועצה לגנות ולדרוש את חיסול המנהרות מלבנון. 

"אני קורא למועצת הביטחון לאפשר ליוניפי"ל גישה לכל מקום בדרום לבנון, ושלא תוגבל על ידי חזבאללה בכל דרך שהיא. אני רוצה שארגון יוניפי"ל יעביר דיווחים רלוונטיים לישראל. אני מקווה שהמועצה תעמוד לצד האמת ותפעל באופן הדרוש", אמר נתניהו.  

נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם


"לבנון לא ידעה על המנהרות. מעט מאוד אנשים ידעו על כך, אבל הם יודעים על כך כעת, והם צריכים להיות שם עכשיו ולנטרל אותן בצד שלהם. זו המחויבות שלהם. יש הבדל גדול בין מה שאנחנו עושים לביניהם. אנחנו פועלים כדי להגן על עצמנו, חזבאללה ואיראן אומרים שהם רוצים להשמיד אותנו ומעבירים נשק ללבנון. יש לנו את הזכות להגן על עצמנו וזה מה שאנחנו עושים. זה חלק מהפרופגנדה נגד ישראל של חזבאללה", הוסיף. 

כמו כן נתניהו מסר כי "חזבאללה מסתתר מאחורי אזרחים לבנוניים תוך שהוא תוקף את אזרחינו. זה פשע מלחמה כפול, ואנו קוראים ללבנון להתנגד לכך. הטריטוריה שלהם משמשת לחפירת מנהרות ולכן אנו רואים בלבנון כאחראית. הקהילה הבינלאומית צריכה לראות את איראן, חזבאללה ולבנון כאחראיות ולנקוט צעדים בהתאם. לבנון, שמפרה את החלטה 1701 של האו"ם. מה שעלינו לעשות זה להביא לכך שיוניפ"יל תפעל בנושא".

מיד לאחר נאומו של נתניהו, התיר צה"ל לפרסם את הדרך בה התגלתה המנהרה שנחשפה ביום ראשון האחרון, שיצאה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל. המנהרה לא השלימה את מוכנתה המבצעית לשימוש. צה"ל גם חשף את שיתוף הפעולה בין פיקוד צפון ואגף מודיעין, שבחן את תוואי השטח של ה"קו הכחול".