נבלם גל ההתייקרויות במשק? משרד האוצר הודיע כי בימים האחרונים נעשתה עבודה אינטנסיבית בהנחיית שר האוצר משה כחלון במטרה לבלום את גל ההתייקרויות הנוכחי. בין היתר הוחלט כי לבחינת רשות החשמל, האמונה על קביעת תעריף החשמל, יועברו מספר צעדים שהמרכזי שבהם הינו ביטול העלייה הצפויה. עם זאת, על אף הודעה זאת האוצר הודיע גם כי המחיר לצרכן בחברת החשמל יעלה ב-5.5%, הוזלה לעומת ה-6.5% שתוכנן מלכתחילה, אך עדיין עלייה משמעותית במחירים.

כמו כן, לאחר פגישה לילית, הודיעה חברת אסם על ביטול גל ההתייקרויות שתוכנן על כשליש ממוצרי החברה. בנוסף, בשעות האחרונות הודיעה חברת שטראוס על כך שלא תעלה את מחירי מוצריה. באשר לענף החלב, שר האוצר אינו מתכוון לחתום על העלייה במחירים המפוקחים. התאחדות התעשיינים העבירה היום מכתב התחייבות לשר האוצר, לפיו כלל חברות המזון מבטלות את הכוונה לייקר את מחירי המזון, זאת בעקבות פנייתו של שר האוצר ופעילות משרד האוצר להפחתת עלויות התשומות. פעולות אלו מתווספות לביטול העלייה במחירי הלחם אחיד כהה, לחם לבן, ולחם לבן פרוס.



משה כחלון מסר כי "כפי שהתחייבתי בימים האחרונים, אני שמח לבשר היום כי גל ההתייקרויות הנוכחי נבלם. הפחתת יוקר המחיה הינו נושא מרכזי במדיניות שאנחנו מובילים כבר ארבע שנים. אזרחי ישראל לא צריכים לשאת עליות מחירים שאינן מוצדקות. משרד האוצר ימשיך לפעול להפחתת יוקר המחיה בכל תחום, כפי שפעלנו בארבע השנים האחרונות, לטובת אזרחי מדינת ישראל".



משה כחלון. צילום: מרק ישראל סלם



מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד אמר: "הדרג המקצועי במשרד האוצר פעל בימים האחרונים ביתר שאת לבלימת גל ההתייקרויות הנוכחי בדגש על העלייה הצפויה במחירי החשמל. היום הצגנו בפני שר האוצר את המלצות הדרג המקצועי שצפויות להפחית באופן משמעותי את העלייה המתוכננת במחירי החשמל. נמשיך לפעול להפחתת יוקר המחיה".



מטעם רשות החשמל נמסר: "בהמשך להודעת משרד האוצר, מודיעה רשות החשמל כי הפחתת המסים על הדלקים המשמשים לייצור חשמל תמתן משמעותית את העליה הצפויה בתעריפי החשמל. ברשות מבהירים כי לא מדובר בקיזוז מלא של העליה הצפויה. הצוות המקצועי ברשות החשמל מחשב את המשמעות התעריפית של צעדי האוצר ויציג את הנתונים להחלטת מליאת רשות החשמל. יצוין עוד, כי הרשות סיימה הליך נרחב של שימוע ציבורי ביחס לעדכון התעריף והחלטת מליאת הרשות באשר לגובה התעריף צפויה להתקבל בשבוע הקרוב".

ממטה מחאת האפודים הצהובים מסרו בתגובה: "ברור ששר האוצר והחברות נבהלים כאשר הציבור סוף סוף מתעורר, אבל בעיית יוקר המחיה לא התחילה עכשיו בגל ההתייקרויות הנוכחים. המחירים בישראל גבוהים עשרות אחוזים מהרמה הסבירה והראויה. לא נפסיק עד שיוקר המחיה כולו ירד בעשרות אחוזים. הציבור מבין את כוחו ולכן יצא לרחובות במוצ"ש להפגנת הענק. אם בשבוע האחרון הצלחנו לגרום לחברה אחת להתקפל ולמשרד האוצר להילחץ ולחפש פתרונות, דמיינו מה יקרה אם נמשיך ונעלה הילוך".