הזיגזג של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נמשך במלוא עוצמתו. הבית הלבן והפנטגון הודיעו כי החלו בהסגת הכוחות האמריקניים מסוריה. אם זה נכון ויקרה, זו מכה קשה למדיניות הישראלית. היום (רביעי) צייץ הנשיא בטוויטר "הבסנו את דאע"ש בסוריה, שזו הסיבה היחידה לנוכחותנו שם בתקופת הנשיאות של טראמפ". (כך במקור הוא צייץ על עצמו בגוף שלישי - י.מ). הציוץ הזה סותר ציוץ קודם שלו לפני כשבועיים שבו כתב כי הסיבה היחידה לנוכחות של ארה"ב בסוריה היא "ישראל".

לארצות הברית יש כיום בין 3000 ל-4000 חיילים בסוריה, רובם מהיחידות של הכוחות המיוחדים. הם מרוכזים בשני אזורים: בצפון מזרח המדינה במובלעת הכורדית ובדרום מזרח באזור טנף, מעבר הגבול עם עיראק ולא הרחק מגבול ירדן וישראל. עקר תפקידם של החיילים האמריקאים היה בשנה האחרונה לסייע למיליציה הכורדית ומה שנותר מצבא סוריה החופשית במלחמה בדאע"ש.


אך סיוע זה גם תרם לחיזוק המובלעת הכורדית והיה לצנינים בעיני טורקיה. היא רואה במיליציה ארגון טרור ושלוחה של ה-PKK, המחתרת הכורדית שהוצאה אל מחוץ לחוק, וצבא טורקיה נלחם בה בכל מקום. טורקיה הודיעה לפני שבוע שהיא מתחילה במבצע נרחב בסוריה נגד המיליציות הכורדיות. הנשיא רגי'פ טאף ארדואן שוחח השבוע בטלפון עם הנשיא טראמפ והזהיר אותו כי הנוכחות האמריקנית עלולה להביא לעימות עם צבאו. אם אכן הפלישה הטורקית היא הקש ש"שבר את גב הגמל" האמריקני הרי שיש כניעה של מעצמת על לאיומי כוח צבאי נחות ממנה.

אבל ביסודו, הנשיא טראמפ הוא בעצם חסיד של "מדיניות בדלנית" ובמערכת הבחירות לפני כשנתיים חזר על כך כמה וכמה פעמים. הוא אינו רוצה שארה"ב תהיה השוטר של העולם. אך למרות זאת תוך התפתלויות הוא קיבל בסופו של דבר את עמדת מפקדי הצבא ושר ההגנה ג'יימס מאטיס כי על ארה"ב להיות נוכחת צבאית בסוריה ובאזורים אחרים במזרח התיכון, כדי להקרין את השפעתה ואת היותה מעצמת על - עד היום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון שפרש אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט וראש המוסד יוסי כהן ניסו שוב ושוב לשכנע את עמיתיהם כי הנוכחות הצבאית בסוריה היא חיונית לא רק לאינטרסים של אמריקה אלא גם כמובן לבנות בריתה במזרח התיכון ובראש וראשונה ישראל.

ישראל מעוניינת בנוכחות של חיילים אמריקנים כדי לאזן את השפעת רוסיה בסוריה ולהוות בלם למאמצי ההתפשטות וההשפעה של איראן במדינה וכוונותיה לפרוס טילים ומיליציות שיעיות בקרבת הגבול עם ישראל – מהלך שלפי שעה נבלם, גם בעזרת תקיפות חיל האוויר בסוריה.

נסיגת הכוחות האמריקניים היא מסר מהדהד לשאר בנות הברית שלה במזרח התיכון: ערב הסעודית, ירדן, אמירויות המפרץ, מצרים ועוד. משמעות ההחלטה היא שבעצם לא ניתן לסמוך על ארצות הברית. זו גם פגיעה  אנושה לכורדים, ששוב חשים שבגדו בהם. הם נהלו את מרבית המלחמה בדאע"ש בשנה האחרונה, בעזרת תקיפות אוויריות של הקואליציה הבינלאומית, הקיזו את דם בני עמם וכעת מוצאים עצמם שוב לבדם מול טורקיה ומשטרו של אסד.

אך מעל לכל הנסיגה האמריקני היא ניצחון לנחישות האיראנית להיאחז בסוריה והפקרת הזירה, לא רק הסורית, לרוסיה. במזה"ת פועל חוק פשוט: כל חלל שמותירה ארה"ב מתמלא ע"י רוסיה. אפשר שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בעניין זה וארה"ב תותיר כוח קטן וסמלי בסוריה. אך הדרישה של ישראל לנסיגת איראן מסוריה נראית עתה רחוקה מתמיד.