מי הם השרים והח"כים המנהלים שיח ערכי ונאבקים בגזענות ברשתות החברתיות? ומי תורמים פחות להקצנה בחברה הישראלית? מחקר שנערך באוניברסיטה הפתוחה עבור כנס דב לאוטמן השנתי למדיניות החינוך, שייערך בשבוע הבא, בחן על מה חברי הכנסת מדברים כשהם מזכירים ערכים דמוקרטיים ברשתות החברתיות, ויצר דירוג על פי מידת השימוש של השרים והח"כים בפוסטים שהם מעלים לרשת בשבעה מונחים המבטאים ערכים דמוקרטיים - חינוך, גזענות, חיים משותפים, סובלנות, זכויות, שסעים וחופש ביטוי, על הטיותיהם השונות.



ח"כ עמר בר־לב (המחנה הציוני) מדורג ראשון בשיח הערכים בפייסבוק. השר נפתלי בנט שבמקום השלישי, המרבה לעסוק ברשתות החברתיות בשיח ערכי כשר החינוך, הוא הנציג היחיד של הקואליציה בעשירייה הראשונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו רק במקום ה־27, ומבין המפלגות ש"ס בתחתית הדירוג.



את המקום השני תופסת יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, ובחמישייה הראשונה גם ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) וח"כ מיכל רוזין (מרצ). בחמישייה השנייה אפשר למצוא את ח"כ לשעבר מהמחנה הציוני, שפרש בינתיים מהכנסת, אראל מרגלית, ואת חבריו לסיעה יוסי יונה ואיל בן ראובן. את המקומות השמיני והתשיעי תופסים יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד וראש האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני).



המחקר, שערכו ד"ר ענת בן־דוד וציפי לזר־שואף, הוא המשכו של מחקר דומה שהוצג בכנס בשנה שעברה ושבו נסקרה מידת השימוש של חברי הכנסת העשרים בשיח ערכים דמוקרטיים בפייסבוק בין מרץ 2015 ועד מרץ 2017. הממצאים במחקר הנוכחי מתייחסים לתקופה שבין אפריל 2017 ועד מרץ 2018. מרבית ההתבטאויות בנוגע לערכים הדמוקרטיים נכתבו על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה ובקרב 30 חברי הכנסת המדורגים ראשונים יש רוב מוחץ לחברי האופוזיציה.



עם זאת, התבטאויות מצד חברי כנסת מהקואליציה, בעיקר סביב חופש הביטוי ודמוקרטיה, זוכות לפופולריות גבוהה יותר. כך יוצא ששרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) ממוקמת במקום ה־12 בדירוג, משום שהיא מרבה לעסוק בפוסטים שלה בחופש הביטוי ובמחלוקות שמדיניותה ביחס לערך זה מעוררות לעתים תכופות.



בשקלול ממצאי המחקר על פי סיעות הכנסת, המדורגת ראשונה במדרג שיח הערכים הדמוקרטיים היא מרצ, שחבריה בולטים בכתיבתם על סוגיות של זכויות, חופש ביטוי, גזענות וחיים משותפים. אחריה חברי סיעות המחנה הציוני במקום השני והבית היהודי במקום השלישי. יתר הסיעות (לבד מיהדות התורה, שחבריה אינם פעילים ברשתות) מצטופפות סביב נתח דומה בתרומה לשיח הערכים הדמוקרטי ברשת (יש עתיד, הליכוד, הרשימה המשותפת ואורלי לוי אבקסיס במקום הרביעי, אחריהן כולנו וישראל ביתנו) ובמקום האחרון חברי סיעת ש"ס.



ד"ר ענת בן־דוד, מרצה בכירה במחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת באוניברסיטה הפתוחה, אחת משתי עורכות המחקר, אמרה ל"מעריב": "אף על פי שהמדרג אינו יכול לשקף מגמות עומק בשיח, התמונה הכללית היא מידת המחויבות המועטה של נבחרי הציבור לשיח הקשור בערכים דמוקרטיים, לעומת נושאים אחרים".



לני מילוא, מנהלת פורום לאוטמן: "מהנתונים עלה לצערנו שאין שינוי ממשי בכל הנוגע לשיח הערכי של חברי הכנסת. השכיחות הנמוכה של שיח ערכי ומשמעותי של הח"כים בנושאים אלה מותירה גם במקרה זה את הציבור אדיש".