לפני כמה ימים סיפרה לי חברתי שהיא רכשה ערכת דיאטה חדשה, הכוללת כדורים ואבקות. היא אמרה שכתוב על הערכה שאם מקפידים על כל השלבים אפשר לרדת עד 10 קילוגרמים בחודש. האם לדעתך זה אפשרי, או עלול לפגוע בבריאות שלה?

"שוק הדיאטות רווי באינספור שיטות שמבטיחות לנו ירידה במשקל, החל מכדורים שמדכאים תיאבון כביכול, חליטות תה שמבטיחות הרזיה, קבוצות תמיכה וכדומה. אין ספק שהמבחר עלול לבלבל את הצרכנים, ומנגד היצרנים מבטיחים על גבי עמודים שלמים שאם נבחר בשיטה שלהם להפחית במשקל - נוכל לרזות ללא כל בעיה או מאמץ. לתפיסתי, רק דרך אחת היא הדרך הנכונה - הדרך הבריאה והמאוזנת".

"כן, גם אם היא לוקחת יותר זמן והשקעה, זו הדרך היחידה שתעזור להגשים את החלום על ירידה במשקל לכל החיים. רק בדיאטה מאוזנת ובריאה אפשר לרדת במשקל מבלי לעלות בחזרה, כפי שקורה לרוב המבוגרים. כשאנחנו נכנסים לדיאטה דלת־קלוריות ולא מאוזנת, תאי הגוף שלנו לא יודעים שאנו אוכלים פחות ומרעיבים את עצמנו בכוונה תחילה. מבחינתו זה פשוט בגלל שאין אוכל. חשבי, למשל, על בעלי חיים - האם ייתכן מצב שניתן לכלב לאכול והכלב יהיה רעב, אבל יסתכל על האוכל, יחשוב לעצמו שהוא צריך לחסוך קלוריות וילך בלי לאכול? הרי ידוע שמדובר בתסריט בלתי אפשרי".

"הגוף שלנו מנסה להגן עלינו מהרעב, ומפתח את מנגנון ההגנה מפניו על ידי הפחתת שריפת הקלוריות היומית. חשוב מאוד להזכיר גם את כל הנזקים שלהם גורמות דיאטות כסאח: פירוק שרירים וחולשה, נשירת שיער, אנמיה, בעיות זיכרון, מצב רוח ירוד ואף נזק חמור ללב. הכדורים והאבקות האלה לא מלמדים הרגלי אכילה נכונים, לא עוזרים להבין שמשקל תקין ובריאות הם עניין של השקעה יומיומית, וגם לא נותנים כלים להתמודד, למשל, עם אירועים משפחתיים או בעיות כמו בולמוסי אכילה".

"חלק מתפריטי הדיאטה שמצורפים דלים מאוד בקלוריות ולא מאוזנים, הם מקלקלים את היכולת של הגוף לשרוף קלוריות בעתיד ומפרקים לנו את שריר הלב. צריך לגלות הרבה סבלנות, כי הדיאטה היחידה שלא תוביל לעליה מחודשת במשקל היא זו הגורמת לירידה של שלושה־ארבעה קילו בחודש, ולא הרבה יותר מכך. ירידה של חצי קילו עד קילו בשבוע לא מזיקה לגוף ולא גורמת להאטת המטבוליזם".

אני שותה תה ירוק במקום קפה. האם זה יותר בריא?

"בתה ירוק כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון חשובים, אבל חשוב לציין שיש בתה הירוק קפאין בכמות הדומה לזו שיש בנס קפה או באספרסו. כמות הקפאין בתה תלויה בזמן החליטה של התה וגם בטמפרטורה של המים – ככל שהטמפרטורה גבוהה – יותר קפאין ממוצה מן העלים. אדם בריא יכול לצרוך כ־350 מיליגרם קפאין ביום, ובכוס נס קפה או בתה יש כ־40 מיליגרם קפאין".

בכל בוקר אני שותה לפחות כוס קפה אחת, אבל לאחרונה שמעתי ששתייה מרובה של קפה עלולה לגרום לסרטן. מה דעתך?

"קפאין נחשב דווקא לנוגד חמצון שמפחית את הסיכון לסרטן מסוגים שונים. לאחרונה פורסם מחקר שבו עקבו אחר כמעט חצי מיליון איש בארצות הברית, וגילו שבקרב אנשים ששתו יותר מארבע כוסות קפה ביום היה סיכוי נמוך יותר לחלות בסרטן המעי הגס בהשוואה לאנשים שלא שתו קפה בכלל. בכל מקרה, כדאי להיזהר ממה שנלווה לקפה - סוכר, חלב (שמכיל קלוריות לא מעטות, ראו מסגרת), וכמובן - אם יש הרגל לאכול עוגייה או עוגה לצד כל כוס שתייה חמה - חשוב לצמצם אותו במהירות. בכל זאת, מדובר בהרגלים לא בריאים שבהחלט מעלים סיכון למחלות".