הניצב בדימוס, אבי דוידוביץ', שוחח היום (חמישי) עם ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM על עדותו המטלטלת של יצחק אברג'יל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, במהלכה סיפר כיצד התגלגל לעולם הפשע כבר מהיותו נער. דוידוביץ', קרימינולוג וראש יחידת הביקורת במשטרה, הגיב לטענותיו של אברג'יל באשר לסביבת המגורים בה גדל ושהפכה אותו לטענתו לפושע, כמו גם לחיבתו של ראש משפחת הפשע לאקדחים.

 

"זה נכון שתנאי הסביבה יכולים להשפיע, אך לא כל מי שגדל בשכונה של יצחק אברג'יל יגיע בהכרח לעולם הפשע", אמר דוידוביץ'. "חלק מההיווצרות העבריינית היא גם עניין של בחירה. אפשר להשוות בכירים של ארגוני פשיעה למנכ"לית במשק או מנהלים בכירים. כל אחד בחר בדרך שלו. יצחק אברג'יל מנסה להציג את עצמו כקורבן של נסיבות חייו, אך אנחנו מבינים מתוך הניסיון והמחקר שזה לא בדיוק כך. זה נכון שלסביבה יש השפעה, אך תמיד יש את אלמנט הבחירה".
 
איך הידיעה שהוא עלול למות בכלא יכולה להשפיע על עבריין?

"נדיר מאוד בישראל למות בכלא. כשאתה מסתכל על המציאות של המעצרים הפליליים, נדיר לראות מישהו שמרצה יותר מ-17-18 שנים, גם אם קיבל מאסר עולם. קחו בחשבון שכשאנחנו מדברים על עברייני קריירה שבחרו בפעילות העבריינית כקריירה לחיים, הם גם לוקחים בחשבון את האפשרות הזו".

 

בתוך העדות שלו הוא סיפר על אהבתו לאקדחים וסיפר איך ירה באנשים בגיל 14. מה השורש של המשיכה לנשק?
"המחקר קרימינולוגי יודע להצביע על גורמים ביולוגים שיכולים להוות קרקע מכינה להיווצרות עבריינית. אנחנו רואים את זה עם תאומים זהים, ילדים מאומצים ועוד. למרות זאת, ברוב המקרים רוב האנשים לא הופכים לעבריינים ומתרחש תהליך של בחירה. הכמיהה לנשק רלוונטית גם לאנשי צבא. זה הכל עניין של איך האדם בוחר למנף את עצמו. כך הוא רצה לפלס את דרכו ולמלא את ה'אני מאמין' שלו בתוכן".
 
הוא נכלא בעבר, האם הוא טופל? בגילו כבר הייתה מערכת כליאה מאוד מיומנת.
"בכל מה שקשור לעברייני קריירה שבחרו בפשע, נושא הטיפול הוא למראית העין לכל היותר, כדי להשיג תועלות".