צה"ל החל באיטום מנהרות התקיפה של חזבאללה שנחשפו בשבועות האחרונים בגבול הצפון. דובר צה"ל רונן מנליס ציין היום (חמישי) כי שלב במבצע מאמץ הנטרול וההשמדה של המנהרות שנחשפו יצא לפועל כבר בשעות הבוקר. "הפעילות מבוצעת במספר שיטות פעולה על פי מאפיינים שונים של המנהרות", אמר מנליס, "המטרה היא שחיזבאללה לא יהיה יכול להשתמש במנהרה בשטחו ושטחנו".
דובר צה"ל אמר פעם נוספת כי ממשלת לבנון אחראית ומדובר בהפרה חמורה של החלטה 1701 של האו"ם. "מזהירים שוב מלהתקרב לאזור המנהרות בצד הלבנוני. פיקוד צפון בכוחות מתוגברים ערוכים במוכנות גבוהה במידה ויתרחשו אירועים מבצעיים. תהליך הנטרול מבוצע משטחנו ואנחנו מעריכים שיוציא משימוש את המנהרות גם בצד השני. אנחנו מדברים על ארבע מנהרות וקיים מידע על פיר מנהרה נוסף ברמיה בצד הלבנוני".
איטום מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון. צילום: דובר צה"ל

צילום: דו"צ


צילום: דו"צ
"המנהרות נחצבו בסלע במשך שנים. בלבנון זה אירוע מסובך מאוד לחצוב בסלע. אנחנו ננטרל את המנהרות כך שלא ניתן יהיה להשמיש את המנהרות פעם נוספת".

מנליס דיבר על המציאות המבצעית באזור הפעילות ודיבר על הפרובוקציות מצד הצד השני. "יש מוקד אחד שבו כתוצאה מפעילות שלנו במובלעת יש יותר עירנות בצד השני. לא זיהינו באף אחד מהמקומות איומים או מאירוע שהיה יכול להתפתח למשהו בעייתי. לא ראינו גם פעילות מהצד הלבנוני לנטרול המנהרות".

כזכור, צה"ל פרסם אתמול את הדרך בה התגלתה המנהרה שנחשפה ביום ראשון האחרון, שיצאה ממרחב מערב הכפר השיעי רמיה הסמוך ליישוב זרעית וחדרה מטרים ספורים לשטח ישראל. המנהרה לא השלימה את מוכנותה המבצעית לשימוש. צה"ל גם חשף את שיתוף הפעולה בין פיקוד צפון ואגף מודיעין, שבחן את תוואי השטח של ה"קו הכחול". 
 
הכוחות שמו לב, במסגרת המעקב אחר שטח מיוער למספר אירועים חריגים אשר החשידו את המרחב כמרחב ממנו חיזבאללה עלול לנסות לממש את תוכניותיו. הכוחות שמו לב לשריפת עץ בודד, כבר במהלך מאי 2016, ולאחר מכן שמו לב להתרוממות סלעים חריגה ויצירת שבילים חדשים ולא טבעיים במרחב.