המתיחות בגבול רצועת עזה: החמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות ברצועת עזה פרסם הערב (שבת) איום לאחר מותם של ארבעה מפגינים במהלך הפרות הסדר שנערכו אתמול בסמוך גדר המערכת ברצועת עזה. בהודעה שפרסמו ארגוני הטרור נאמר כי "בעקבות פשעי ישראל נגד מפגינים לא אלימים בצעדות השיבה, שהובילו למותם של ארבעה ולפציעתם של עשרות".



בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אמר כי ⁧‫"נתניהו‬⁩ מעביר כספים לחמאס, ואנחנו משלמים את המחיר - כי חמאס מבצע פיגועים בגדה המערבית". עוד הוסיף: "למרות חילוקי הדעות שלנו עם חמאס - לא נאפשר שיכריזו עליו כארגון טרור".



עוד הוסיפו הפלגים הפלסטינים כי "החמ"ל המשותף נמצא בהתייעצויות מתמשכות", וכי הם יגבשו עד מחר מדיניות תגובה וכללי פעולה באשר לטיפשות הישראלית ולפשעיה נגד בני עמנו". מוקדם יותר, אמר מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, בהלוויית אחד ההרוגים, כי "אנחנו מקיימים הערכת מצב להרג בנינו על ידי הכיבוש בחדר המבצעים של הפלגים החמושים, מאחר וישראל ממשיכה להקל ראש בדם הפלסטיני".



הפרות סדר על גבול הרצועה, צילום: AFP
הפרות סדר על גבול הרצועה, צילום: AFP



מנהיג חמאס הוסיף, כי "דם השהידים מכריז על תקופה חדשה באינתיפאדה", אך הוסיף בהמשך כי "שוחחנו עם המתווכים שיעבירו מסר לישראל - למנוע הידרדרות". כזכור, כ-8,000 פלסטינים הגיעו כמדי יום שישי, זה השבוע ה-39, לכמה מוקדים לאורך הגדר ברצועת עזה. חלקם השליכו מטענים לעבר הגדר, אך לא היוו סכנה לחיילי צה"ל. בחלק מהמוקדים הובערו צמיגים. מצה"ל נמסר כי רוב המפגינים שמרו על מרחק מהגדר.



משרד הבריאות בעזה דיווח על שני נערים, מחמד ג'חג'וח (16) ואיימן שביר (18), שנהרגו מירי חיילי צה"ל בעימותים. מאוחר יותר מתו מפצעיהם שניים נוספים, עבד אל-עזיז אבו שריעה (28) ומאהר יאסין (40). עוד דווח על 40 פצועים מירי אש חיה, בהם ארבעה פרמדיקים ושני עיתונאים. ברצועת עזה טוענים, כי פניה של ישראל להסלמה, שכן לראשונה זה חודש וחצי, ארבעה פלסטינים נהרגו, בהם שני נערים בני 16 ו-18. יחידת זווארי (ע"ש המהנדס התוניסאי) להפרחת בלוני תבערה איימה אף היא בהסלמה במצב. "יחידת הבלונים המתפוצצים מאיימת על האויב ותושבי עוטף עזה, להטריד אותם בשל הרג בני העם שלנו", נמסר בהודעה.



ליברמן: "לסגור לחמאס את הכספומט"



שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן התייחס גם הוא למצב על הגדר ברצועת עזה. תחת הכותרת "ההסדרה מול החמאס קורסת", כתב יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כי "האלימות ליד גדר המערכת ברצועת עזה אינה פוסקת. כמידי שבוע, אלפי פלסטינים התפרעו גם אתמול ליד הגדר והממשלה ממשיכה להעלים עין. למרות הפרות הסדר בגבול הרצועה והטרור ביהודה ושומרון ממשלת ישראל ממשיכה להעביר לחמאס את דמי החסות - 15 מיליון דולר המגיעים מקטאר בכל חודש".



ליברמן הוסיף, כי "אתמול שוב קיבלנו הוכחה לכך ש'ההסדרה' בדרום היא חד-צדדית. החמאס ממשיך לעודד פיגועים והתפרעויות ליד הגדר, לחפור מנהרות ולייצר רקטות. לכן חייבים לסגור לחמאס את הכספומט ולהפסיק עם הכניעה לטרור".