מאות בני אדם משתתפים הערב (שבת) סמוך לקריית הממשלה ובשרונה בתל אביב בהפגנת המחאה נגד גל ההתייקרות במשק בשבועיים האחרונים. המפגינים, שלקחו השראה מההפגנות בצרפת, עטו אפודים צהובים והניפו שלטים עליהם נכתב בין היתר "נלחמים ביוקר המחיה", "נותנים לשטחים וזורקים כסף למתנחלים", "אפודים צהובים נגד יוקר המחיה", "מים זה מוצר צריכה בסיסי", ו"נאבקים על המחיר". במהלך ההפגנה, חסמו המפגינים את צומת עזריאלי לתנועת כלי רכב בכל הכיוונים, רחוב קפלן נחסם לכיוון מזרח.



ראשי המחאה ציינו כי יעדי המחאה נותרו בעינם - "עצירת התייקרות מחירי החשמל והמים המשליכים באופן ישיר על התייקרות מוצרי המזון". "מחאת האפודים הצהובים שהתחילה בישראל רק לפני שבוע הולכת וצוברת תאוצה, וכבר גרפה הישג מרשים כשדחקה את שר האוצר משה כחלון להיפגש עם מנכ"ל ויו"ר אסם, לאחר שהכריזו על חרם צרכנים עד שיבוטלו כל עליית מחירי המוצרים. אלא שבינתיים אסם הכריזה על דחייה ולא ביטול מוחלט, וחרם הצרכנים התרחב גם לחברת "תנובה" ולכיבוי השאלטרים בחמישי האחרון - כנגד חברת החשמל", ציינו במטה האפודים הצהובים.

מחה נגד יוקר המחיה בתל אביב


צילום: אבשלום ששוני



צילום: אבשלום ששוני



"בזמן שהשר משה כחלון מנסה לזקוף לזכותו את הישגי המחאה ומכריז כי משבר החשמל מאחורינו אנחנו יכולים לפשוט את האפודים הצהובים- מוכיחים האזרחים כי הם אינם קונים את ההכרזות על עלייה במחיר החשמל "רק" ב-4%. אנחנו סמוכים ובטוחים כי גם כאשר תבוטל עליית מחיר החשמל ואף אם תהיה ירידה- הטייקונים לא יצאו מופסדים". 

"למובילי המחאה הגיעו בימים האחרונים פניות מכל כך הרבה אנשים שנפגעים כי יקר לנו כאן. לקשישים, לנכים, לאמהות חד הוריות, למשפחות צעירות, לסטודנטים, לעובדים, לפועלי כפיים- אלו לא פוגשים בסוף חודש את הנתונים המזהירים שראש הממשלה מציג לראווה על כלכלה פורחת - אם פוגשים את המינוס בבנק ולא ישנים בלילה, הם חושבים כמה ואם בכלל להדליק את החימום ובעבורם אנחנו ממשיכים במאבק עד שנעצור כל התייקרות".

דוד מזרחי, מיוזמי מחאת האפודים הצהובים, אמר: "לא נעצור לא נכנע ונביא את תקווה ומזור להרבה אנשים שמתלבטים אם לחמם את הבית בחורף או למלא את המקרר. אנשים שלא רואים בטלוויזיה - אנשים במדינת ישראל האחרת, מדינת ישראל השקופה. מה שאנחנו רואים כאן הערב זו ערבות הדדית וסולידריות חוצה מגזרים ומעמדות כנגד גל ההתייקרויות".
 
רם שפע, יו״ר התאחדות הסטודנטים: ״כמות האנשים האדירה שהגיעה לפה מוסרת מסר אחד ברור לשר האוצר כחלון ולחבריו לממשלה: הציבור לא פראייר, ולא מוכן יותר לשלם מכספו על קומבינות של מונופולים. נמאס לנו לדחוף את היד לכיס בכל פעם שהמדינה עסוקה בקידום שוק ריכוזי וסגור. אני גאה בציבור שהגיע להפגין פה הערב, ומבטיח שזו רק ההתחלה״.
 
רונית צרפתי מנתניה, ממובילי מחאת הנכים: "מחאת יוקר המחייה תפגע בראש ובראשונה בנכים ובקשישים ואנחנו לא נסכים לכך. אנחנו מדברים על דין צדק ולא על גזל. מדינת ישראל מבורכת בתקציבים אבל עם שיקול דעת פוגעני".

עמית כהן, בת 16, מנתניה מד"צית בארגון נוער "לתת", נשאה דברים במקום ואמרה: "תמיד הפריע לי שיש ילדים כמוני שאין להם את אותו מזל שהיה לי בתור ילדה. ילדים שהולכים לישון רעבים, ילדים שמדלגים על ארוחות כי אין להם מספיק אוכל בבית. אני פה בעיקר למען ילדים כמוני שאין להם סיכוי! לפי מדד העוני של 'לתת', חיים בישראל יותר ממיליון ילדים עניים. מיליון ילדים! אני מבקשת מהממשלה לדאוג לעתיד שלנו. אני לא רוצה להיאבק כדי לשרוד כשאהיה גדולה, אני לא רוצה שאף אחד יאבק כדי לשרוד. חייבים להוריד את יוקר המחיה בישראל".