נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף את ישראל בנאום שנשא אתמול בכנס לצעירים ואמר כי טורקיה תמשיך לתמוך בפלסטינים נגד ישראל. לדבריו, "היהודים בישראל בועטים בגברים, בנשים ובילדים, כאשר הם על הקרקע". פרופסור עוזי רבי, ראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב, התייחס בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM לנאומו של ארדואן ולהחלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לקרוא לחייליו לסגת מסוריה.


 

"בשכונה שלנו, כשיש איזושהי התפתחות שנותנת לשחקנים הרדיקלים במזרח התיכון תחושה שהדברים עומדים לטובתם, זה בדרך כלל בא לידי ביטוי בדברים כמו שאמר ארדואן. הוא התחנך על שנאת היהודים והאנטישמיות וכשהוא בוחר להבליט את הדברים הללו - זה בא לו באופן טבעי. אין ספק שהאווירה הכללית והתחושה שהוא יכול להציג את עצמו כך במזרח התיכון היא חלק ממשחק המהלומות בין ישראל לטורקיה. קיבלנו כאן מטר של גידופים וטבעי שאצל אנשים מהסוג הזה נשמע דברים שכאלה בסיטואציה שכזו. צריך לזכור שארדואן קיבל כעת את האפשרות למחוק את הנוכחות הכורדים בצפון-מזרח סוריה, זה דבר שישב לו על הכתפיים".


פרופ' רבי אף העריך מה תהיה התגובה האיראנית לנסיגתה של ארה"ב מסוריה: "האיראנים שמחים מהמהלך כמובן. נוכחות אמריקאית, גם אם לא הייתה גדולה בשטח, תמיד הייתה סוג של מנוף עם משקל נגד הנוכחות של איראן בסוריה. האיראנים שאלו את עצמם אם זה קשור לסנקציות או לא, האם האמריקאים ידרשו דילול של הכוחות האיראניים בתנאי ליציאה מסוריה. כל זה לא קרה".

"אין ספק שאם מסתכלים על המפה", אמר הפרופ', "האיראנים מקבלים עומק אסטרטגי חסר תקדים והאתגר של ישראל הוא איך למתוח את הזרועות עד קצה גבול היכולת כדי להכיל את התנועה של איראן במרחב פתוח הרבה יותר. מתרחשת כאן תזוזה של מבנים ואין לי ספק שמדובר בשינוי דרמטי ומכריע שמאלץ את ישראל לחשוב קצת אחרת לגבי המזרח התיכון".

לסיום התייחס לחזית הצפונית ולמבצע "מגן צפוני": "נסראללה עדיין שומר על 'שתיקת הכבשים'. הוא לא יודע כמה מנהרות ישראל יודעת שיש ומחכה לראות מה ישראל יודעת".