הנסיגה האמריקאית מסוריה, שהתקבלה, על פי כל הגורמים המעורבים בדבר, בהחלטה של רגע על ידי טראמפ, ממשיכה להסעיר את העולם, ובעיקר גורמת לחשש אדיר אצל הכורדים. בקרב העם הכורדי ישנו כעס גדול, וכעת גם חשש, בעקבות הכוונות ההתקפיות של טורקיה ובעקבות הרצון של איראן להתקרב כמה שיותר אל מאגרי הנפט שנמצאים באזור דיר א-זור.  



הטורקים לא ממש מחכים וכבר מזיזים את הכוחות שלהם סביב העיר הסורית מנביג', שם ישנם כוחות כורדיים גדולים. בעוד שאנקרה מאיימת לבצע מתקפה חדשה על מנת למחוק אותם. הכורדים, אולי האויב המרכזי ביותר של טורקיה במשך השנים, נמצאים במלכוד כעת ומחפשים פיתרון דיפלומטי, על מנת שלא להגיע לעימות כמעט חסר סיכוי נגד טורקיה ואיראן. וושינגטון תמכה במשך שנים בכוחות הדמוקרטיים הסוריים בהנהגת הכורדים במאבק נגד קבוצת האיסלאם בסוריה, כחלק מקולאליציה בינלאומית אנטי ג'יהאדיסטית, אך כעת, באופן מטריד, הם נשארו לבד. 

כבר לאחר ההצהרה של טראמפ ביום רביעי, לאחר השיחה עם ארדואן, החל הצבא הטורקי להעביר 35 טנקים וכלי נשק כבדים אחרים, שנשאו על סיפונם טנקים, חצו את מעבר הגבול בג'ראבלוס בשעות הערב המוקדמות בערב יום חמישי. הם הגיעו לאזור נהר סאג'ור, לא הרחק מקווי החזית שם נמצאים הכורדים מתוך כוונה לכתר את המיעוט שעבד לצד האמריקאים.

כורדים עם דגל ישראל. צילום: רויטרס
כורדים עם דגל ישראל. צילום: רויטרס

איש עסקים ישראלי בסוריה: "הכורדים בשוק, האיראנים מתקרבים לדלק"

מוטי כהנא, איש עסקים ישראלי-אמריקאי, אשר מבקר באופן תדיר בסוריה, ועושה עסקים עם הכורדים, התייחס היום ב-103FM לתחושת הבגידה וההיערכות מחדש, ומתריע כי הפעולה הזאת אף עשויה לקרב את הכורדים לאיראן. 

"אני עוזר לסורים בסוריה ובשנים האחרונות גם לכורדים. לפני שבועיים אמרתי להם שלדעתי האמריקאים צפויים לצאת מסוריה וזה רק עניין של זמן. הם לא האמינו שהם באמת יעשו את זה. כשטראמפ קיבל את ההחלטה שהוא יוצא, כל המערכת נכנסה לשוק". 

"היום בבוקר הטורקים כבר העבירו כוחות גדולים לכיוון הכורדים, הכורדים יודעים שהטורקים לא אוהבים אותם ועליהם לקבל החלטה אם להתארגן ולהילחם בטורקים או להצטרף לאסד ואיראן. הכורדים תמיד דיברו עם אסד אך מעולם לא נלחמו לצידו". 
"כעת, האיראנים ואסד מעבירים כוחות לדרום מזרח סוריה, איפה שנמצאים הכורדים, באזור דיר-א זור, כי מדובר באזור שיש בו דלק. האיראניים מעוניינים בו כי שם יוכלו לסלול כביש מהיר מטהרן לביירות דרך דמשק ורמת הגולן. בצפון, הטורקים מאוד לא מעוניינים שכורדים ישבו על הגבול ולכן דוחפים אותם אך הכורדים לא פראיירים ואני מאמין שהם עוד ילחמו, השאלה היא עם מי ונגד מי. כעת הם נלחמים רק בדאעש". 
הכוחות האמריקאיים בסוריה. צילום: רויטרס
הכוחות האמריקאיים בסוריה. צילום: רויטרס
 
"ישראל חייבת לעשות משהו" 
כהנא ממשיך ומתריע, וחושש כי בסופו של דבר, כל התהליך הזה ייגמר לטובתה של איראן: "ישראל חייבת לעשות משהו", הוסיף, "היא חייבת להרים טלפון לטראמפ ולהסביר על המשמעות של חיבור הכורדים לאיראן ולהפעיל לחץ כדי שארה"ב לא תקום ותעזוב את השטח כבר מחר בבוקר".

"בהנחה זה לא יקרה הייתי מונע את האפשרות לטוס מעל הכורדים, כפי שהיה בעיראק בעבר. שנתניהו ידבר עם פוטין בנושא. ברגע שהכורדים יחברו לאיראניים, האיראנים ישתלטו על סוריה וישלימו את המשימה שלהם".

ארדואן כבר הודיע מראש כי הוא מתכוון לנהוג במחתרת הכורדית "כפי שנהג בדאעש", במה שמתחבר לקו הקשוח שהוא נוקט מהחשש של אנקרה כי מדינה כורדית תוקם סמוך לגבולה, מה שעשוי לפתח את השאיפות של המיעוט הכורדי". 
 
הקהילה הכורדית מונה כ-15 אחוזים משטח סוריה ונמצא ב-30 אחוזים משטחה של סוריה. בשנתיים האחרונות ביצעו הכוחות הטורקיים שתי תקיפות משמעותיות בצפון סוריה, אחת נגד דאעש (שחסם גם את המחתרת הכורדית), והשניה באפרין.