ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, השתתף היום (ראשון) באירוע עם חיילים נוצרים לכבוד השנה האזרחית החדשה, במוזיאון הפלמ"ח בת"א. "אנחנו גאים בכם, העם כולו גאה בכם", אמר נתניהו, "אתם שייכים לצבא המוסרי ביותר שיש עלי אדמות. לא כולם שותפים לדעה הזאת. נחשפתי עכשיו לטרלול היומי של הרודן האנטישמי ארדואן. יש לו אובססיה עם ישראל. הוא יודע מה זה צבא מוסרי והוא יודע מה זאת דמוקרטיה אמיתית, לעומת צבא שטובח בנשים וילדים בכפרים הכורדים. מדינה שלצערי הופכת לרודנית מיום ליום. יש לו אובססיה לישראל. אבל יש גם שיפור - פעם ארדואן היה תוקף אותי כל שעתיים ועכשיו כל שש שעות".

במקביל לדבריו של נתניהו דווח הערב בתקשורת הטורקית ועל ידי ארגון זכויות אדם סורי כי טורקיה מרכזת כוחות צבא ליד עיירה כורדית בצפון סוריה שנתמכת על ידי כוחות ארצות הברית. ריכוז הכוחות מגיע למרות הבטחה מצד אנקרה לעכב פתיחה במתקפה צבאית במזרח סוריה, בעקבות הודעת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי הוא מסיג את הכוחות האמריקאים מהמדינה.
סוכנות הידיעות הטורקית IHA דיווחה כי כוח קומנדו טורקי נשלח לסוריה במהלך הלילה. ארגון "מוקד המעקב הסורי לזכויות אדם" דיווח כי תגבורות צבא טורקיות נשלחו לאזור מנביג', בו מוצבים כוחות ארצות הברית. הארגון ציין כי לפחות 50 רכבים חצו את הגבול לתוך סוריה כשהם נושאים חיילים וציוד צבאי.

דובר המועצה הכורדית של מנביג', שרפאן דרוויש, אמר כי התגבורות הטורקיות הגיעו לאזור. "אנחנו נוקטים באמצעים הנדרשים על מנת להגן על עצמנו אם נותקף", אמר. כוחות טורקים מוצבים כבר בצפון מערב סוריה ותומכים במורדים סורים שנאבקים בכוחות הכורדים ובדאעש.

לוחמות ולוחמים כורדים בסוריה. צילום: רויטרס
לוחמות ולוחמים כורדים בסוריה. צילום: רויטרס

טראמפ כתב הערב כי הוא שוחח עם נשיא טורקיה ארדואן על הנסיגה האמריקאית מסוריה. "הרגע הייתה לי שיחה ארוכה ופרודוקטיבית עם הנשיא ארדואן מטורקיה. שוחחנו על דאעש, המעורבות ההדדית שלנו בסוריה, והנסיגה האיטית והמתואמת של כוחות ארצות הברית מהאזור. לאחר שנים רבות הם חוזרים הביתה. שוחחנו גם על הרחבת המסחר", צייץ הנשיא. 



כזכור, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, איים לתקוף את הכוחות הכורדים בסוריה, אותם הוא מאשים בקשרים עם המחתרת הכורדית בטורקיה, ה-PKK. ארצות הברית תמכה במיליציה הכורדית בסוריה על מנת להיאבק בארגון "המדינה האסלאמית" במדינה מאז 2014, והברית בין שני הצדדים גרמה להידרדרות ביחסים בין וושינגטון לאנקרה.



ארדואן הבטיח לנשיא טראמפ כי ארצו תחסל את שרידי ארגון "המדינה האסלאמית" בסוריה לאחר נסיגת הכוחות האמריקאים מהמדינה, כך לפי דיווח הלילה ברשת NBC. בכיר בבית הלבן אמר לרשת כי ארדואן הבטיח באופן אישי לטראמפ בשיחת טלפון ביניהם ב-14 בדצמבר, כי צבאו ינטרל את שרידי כוחות דאעש בסוריה.

"ארדואן אמר לנשיא: 'למעשה, כידידך, אני נותן לך את המילה שלי על זה'", אמר הבכיר האמריקאי על תוכן שיחת הטלפון, לפי הדיווח. אתמול הנשיא האמריקאי כתב בטוויטר כי מדינות באזור, בהן טורקיה, חברה בברית נאט"ו, יכולות לקחת עליהן את ניהול המאבק בארגון הטרור. "עכשיו דאעש הובס ברובו ומדינות מקומיות אחרות, בהן טורקיה, צריכות לטפל בקלות במה שנותר ממנו", צייץ טראמפ. "אנחנו שבים הביתה".
 
כוחות של צבא ארה"ב בקרבת גבול סוריה-טורקיה. צילום: רויטרס
כוחות של צבא ארה"ב בקרבת גבול סוריה-טורקיה. צילום: רויטרס