הכורדים מאוכזבים, כצפוי, מהכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להסיג את הכוחות האמריקאים מסוריה: נגוז כנראה חלומם להקים בסוריה מיני־מדינה, בדומה לאחיהם בעיראק. הם חשים נבגדים. נותרו לבדם בין האש של נשיא סוריה אסד לאש של נשיא טורקיה ארדואן. “וושינגטון והעולם צריכים למנוע מתקפה טורקית על האזור שממנו ייצאו הכוחות האמריקאים”, אמר המנהיג הבולט באוטונומיה הכורדית בסוריה, אלדאר חליל. “צריך לקבל החלטה בינלאומית בעניין”.


חליל, כמו כל העולם, הופתע מהחלטת טראמפ. וגם הוא מודאג: “זה כאילו אומרים עכשיו לטורקים שהם יכולים לתקוף. עד עכשיו, הנוכחות האמריקאית מנעה זאת מהם, כיוון שהם לא מעוניינים בעימות עם ארצות הברית”. החמושים הכורדים מהווים מטרה עבור אנקרה. הם מוגדרים אצלה “טרוריסטים”. הכורדים מזהירים שנסיגה שלהם מדיר א־זור תגרום לחופש פעולה לדאע”ש לפעול באזור. 

אלהאם אחמד, הנשיאה המשותפת למועצת כוחות סוריה הדמוקרטיים, מיליציה חמושה המורכבת ברובה מלוחמים כורדים, אמרה כי האמריקאים “בגדו בנו ודקרו אותנו בגב”. במסיבת עיתונאים בפריז הזהירה המנהיגה הכורדית כי “המצב עלול לצאת מכלל שליטה. הג’יהאדיסטים (אנשי דאע”ש) הכלואים בידי הכורדים ייצאו לחופשי. הנוכחות האמריקאית סייעה לנו להילחם בטרור, אבל עכשיו המצב יהיה יותר קשה. נצטרך לסגת מדיר א־זור ולשלוח את הלוחמים שלנו לגבול עם טורקיה”. 


אחמד התייחסה כמובן לאיומיו של ארדואן לצאת למבצע ממזרח לפרת - נגד הכורדים. זאת למרות הודעת נשיא טורקיה בעקבות שיחתו עם טראמפ כי הוא משהה “לא לזמן בלתי מוגבל” את המבצע. חברו למועצה, ריאד דיראר, הביע חשש שהלוחמים הכורדים לא יוכלו להגן על המקומות שבהם נמצאים אנשי דאע"ש “בשל הכאוס שייווצר”. שניהם ניסו בסוף השבוע לשכנע גורמים צרפתים לעמוד לצדם בשל חוסר הוודאות לעתידם. במקביל, מפקדים כורדים מדגישים כי הם ממשיכים להילחם בדאע”ש, למרות הודעת הנשיא האמריקאי כי הארגון הובס. 

מי שכנראה לא ממתינים אלה הרוסים. על פי ערוץ "סקיי" הבריטי בשפה הערבית, כוחותיו של הנשיא פוטין נפרשו באזור המדבר הסורי שבדרום־מזרח המדינה. מקורות מקומיים טענו כי תנועת כלי הרכב מעידה על אפשרות שהרוסים נערכים להקמת בסיס צבאי באזור, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית וחולש על הכביש המחבר בין דמשק לבגדד. 

פרשנים ערבים ציינו כי החלטת טראמפ להחזיר הביתה את 2,200 החיילים מהווה אתגר גדול עבור הכורדים. “דאע”ש עלול להרים שוב את הראש”, טען הפובליציסט עבד אל־בארי עטואן. “על הכורדים לדעת כי האמריקאים ימשיכו לבגוד בהם כפי שעשו במשך יותר מ־80 שנה. ארצות הברית לא תאפשר הקמת מדינה כורדית משום שזה מנוגד לאינטרסים שלה. גם הישראלים משתמשים בכורדים לקידום הצרכים שלהם”.