הצו המורה על נסיגת כוחות צבא ארצות הברית מסוריה נחתם, כך אישר הלילה (שני) גורם צבאי אמריקאי לרשת CNN. על פי הדיווח, שר ההגנה המתפטר ג'יימס מאטיס חתום על הצו. עוד דווח, כי במהלך שיחת טלפון לפני 10 ימים אמר הנשיא דונלד טראמפ לנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן: "אוקיי, סוריה כולה שלך, אנחנו סיימנו".
טראמפ התייחס לנושא גם בחשבון הטוויטר שלו, בו כתב: "נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אישר לי כי הוא ישמיד את מה שנשאר מדאעש בסוריה. והוא אדם שיכול לעשות זאת. טורקיה כבר כאן. הכוחות שלנו חוזרים הביתה".

 
כזכור, ברט מקגרק, שליח הבית הלבן לתיאום פעולות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, הודיע בסוף השבוע על פרישתו, ובו בזמן  נמשכת הסערה סביב התפטרותו הדרמטית של מזכיר ההגנה ג’יימס מאטיס וביקורתו על הנשיא דונלד טראמפ. בתוך כך, הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי במהלך תרגיל של צבא משמרות המהפכה במפרץ הפרסי התגרו שלשום כמה ספינות של המשמרות בנושאת מטוסים אמריקאית שהפליגה באזור, ועל פי הדיווחים אף ירו בקרבתה.
 
גורמים רשמיים בוושינגטון מסרו שמקגרק, שמונה לתפקידו על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה לפני שלוש שנים, תכנן לפרוש בפברואר הקרוב. אולם ביום שישי הוא הגיש את התפטרותו ויעזוב בסוף החודש. רק לפני כשבועיים הוא הצהיר: "אני חושב שהוגן לומר שאמריקאים יישאר בשטח אחרי התבוסה הפיזית של הח’ליפות (דאעש), עד שנוכל להבטיח שהתבוסה קבועה”.

צבא ארה"ב בסוריה. צילום: רויטרס

 
מדובר בהתפטרות הדרמטית השנייה בימים האחרונים של בכיר בצוות הביטחון הלאומי של טראמפ. ביום חמישי בלילה צייץ הנשיא שמאטיס יפרוש בסוף פברואר וכי בקרוב הוא ימנה מחליף, ואף חלק לו שבחים על כהונתו ועל שירותו למדינה. אולם זמן קצר לאחר מכן התברר שהגנרל לשעבר התפטר כאשר התפרסם המכתב שהגיש לנשיא ובו ביקורת מובהקת וחסרת תקדים נגד המפקד העליון.
 
“אמונה בסיסית אחת שתמיד הייתה לי היא שהעוצמה שלנו כאומה קשורה באופן מוצק לעוצמה של מערכת הבריתות והשותפות הייחודית והמקיפה שלנו”, כתב מאטיס. “בעוד שארה”ב נותרה האומה החיונית של העולם החופשי, אנחנו לא יכולים להגן על האינטרסים שלנו ולמלא את התפקיד שלנו באופן יעיל בלי לשמור על בריתות חזקות ולהפגין כבוד לבנות הברית האלה”.
 
עוד כתב מאטיס: "הדעות שלי לגבי מתן יחס של כבוד לבנות ברית ולהיות מפוכחים ביחס לשחקנים עוינים ולמתחרות אסטרטגיות מוצקות ביותר לנוכח ארבעה עשורים של טיפול בעניינים האלה. כיוון שיש לך זכות שיהיה לך מזכיר הגנה שדעותיו תואמות טוב יותר את שלך בעניינים האלה ואחרים, אני מאשר שזה נכון שאפרוש מתפקידי”, סיכם מאטיס, מבלי לשבח את טראמפ באופן כלשהו.
 
מהדיווחים בתקשורת עולה כי התפטרותו של מאטיס קשורה ישירות להחלטה של טראמפ יממה קודם להודיע על נסיגה מלאה של הכוחות האמריקאיים מסוריה, תוך נטישת בני הברית הכורדים, בטיעון שדאע”ש הובס במדינה. מאטיס, יחד עם מזכיר המדינה מייק פומפאו ובכירים נוספים בצוות הביטחון הלאומי, נכחו כאשר טראמפ שוחח עם נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן ביום שישי שעבר וקיבל את עמדת ארודאן שהטורקים יכולים להתמודד עם חמושי דאע”ש באזור - והחליט לפתע על הנסיגה.
 
ביום חמישי, כך לפי הפרסומים, הגיע מאטיס לשוחח עם טראמפ בניסיון אחרון לשכנע אותו לחזור בו ולא לנטוש את בני הברית הכורדים, אולם אחרי 45 דקות הוא הבין שמשימתו נכשלה והגיש את התפטרותו לנשיא. רשת פוקס דיווחה שלשום כי בימים הקרובים צפויות התפטרויות נוספות של בכירים בפנגטון במחאה על מדיניות הביטחון הלאומי, ואתמול כבר נודע על פרישתו של מקגרק.
 
טראמפ עצמו הגן על החלטתו. “עשיתי יותר נזק לדאעש מאשר כל הנשיאים הנוכחיים... אפילו לא קרוב!”, צייץ. “מעולם לא היה נשיא שהיה קשוח יותר (אבל הוגן) כלפי סין או רוסיה - מעולם, רק תסתכלו על העובדות. הפייק ניוז מנסות בכוח לתאר את התמונה ההפוכה”. יצוין כי נוסף לכך החליט טראמפ להסיג מחצית מתוך 14 אלף החיילים שמוצבים באפגניסטן.
 
ההתגרות של צבא משמרות המהפכה של איראן בנושאת המטוסים האמריקאית ג’ון סטינס וכוח המשימה המלווה אותה התרחשה במהלך תרגיל צבאי המכונה “הנביא הגדול” סמוך למצרי הורמוז, שבו משתתפים גם מסוקי קרב, טילים ורחפנים. מפקד משמרות המהפכה גנרל מוחמד עלי ג’עפרי אמר: "אנו מקווים שבאמצעות התמרון אויבינו יבינו עד כמה הרסנית תהיה התגובה שלנו לכל צעד שהם ינקטו”. סגנו, גנרל חוסיין סלאמי, אמר במהלך התמרון: "איראן הזהירה את כל הכוחות הנמצאים במפרץ הפרסי שלא להתקרב לאזור התרגיל”.
 
אתמול הצהיר משרד החוץ האיראני כי נוכחותה הצבאית של ארה”ב בסוריה הייתה “לא הגיונית ומקור למתיחות. מבחינה של העשור האחרון נראה כי כל נוכחות מערבית באזור הייתה טעות ולא הניבה דבר חוץ ממתיחות”.