פרופ' אמיר ירון מונה היום (שני) לנגיד בנק ישראל באופן רשמי בטקס חגיגי שנערך בבית הנשיא. ירון החליף את הנגידה הקודמת קרנית פלוג שסיימה את תפקידה לאחר חמש שנים. בטקס השתתפו בין היתר נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג.



בתוך כך, ברקע הירידות הדרמטיות בשווקים, נרשמה אופטימיות זהירה בשווקי ההון בעולם, שהחלו להתייצב. החוזים העתידיים של מדדי המניות מתחזקים בשתי הבורסות הגדולות בעולם, ניו יורק ולונדון. במזרח הרחוק נרשמו ירידות מתונות וניתן לומר שאף רגילות, כאשר הניקי של טוקיו ירד בכאחוז בלבד ההנסד סנג של הונג קונג ב-0.48%. בתל אביב, מדד ת"א 35 עלה ב-0.5 אחוז ות"א 125 ב-0.42%. כזכור, אתמול היה יום המסחר הקשה ביותר בשבע השנים האחרונות. המפולת הובילה לאובדן של כ־35 מיליארד שקל מכספי המשקיעים בשוק המניות, שנוספו ל־50 מיליארד שקל שאיבדו מתחילת דצמבר. בחודש האחרון לבדו איבד שוק המניות 11% מערכו.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו במהלך הטקס: "אני רוצה להודות לך אמיר על כך שנענית לבקשתנו, ואני מבקש לומר לך שאנחנו, שר האוצר ואני, בחרנו בקפידה את היום הזה לכניסתך לתפקיד. אנחנו חיפשנו בארץ ובעולם כי חשבתי תמיד שאנחנו חייבים לחפש את הכשרונות הגדולים ביותר ולהציבם במקום שתפור על פי מידותיהם. הרחקנו עד פנסילבניה ודיברנו איתך על שיבה למולדת. קנית לך שם של אחד המוחות המזהירים בעולם במקרו-כלכלה, בניהול סיכונים לטווח ארוך. אנחנו מאמינים שאתה האיש הנכון במקום הנכון, והמקום הנכון הוא מדינת ישראל היקרה ללבך".

"הכלכלה שלנו צמחה משום שיש כאן יסודות של יצירה. כשאתה מניח תשתיות - קווי חשמל ומים - זה צומח. אבל כשזה ריכוזי זה נתקע. המפתח הוא שככל שזה ריכוזי יותר זה צומח פחות. אנחנו באופן שיטתי, במאבק שהגיע 20 שנה מאוחר יותר לדעתי, פותחים את המשק הישראלי".

פרופ' ירון. צילום: אסתי דזיובוב/TPS



נתניהו וריבלין בטקס מינוי הנגיד. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


ברקע הנפילות החדות בבורסות העולם, ראש הממשלה ציין כי הוא בטוח שישראל תתמודד עם הסערה. "רמת החיים עולה בישראל. כיוון שהרפורמות הכריחו את החרדים והערבים להיכנס לשוק העבודה, בעיקר בזכות קיצוץ קצבאות ילדים, אנחנו רואים ירידה מתמדת באי השוויון. אנחנו רואים עליה מתמדת בשכר הריאלי. אדם שעובד, להבדיל אדם שיושב בבית ומקבל קצבה, הוא אדם עשיר יותר. אנחנו רואים תופעה שהיא די מדהימה. בישראל הרפורמות של הצמחת השוק הביאו לכך שהשבלונה שאומרת שהעשירים נעשים יותר עשירים והעניים יותר עניים, אינה נכונה עובדתית. בעשור האחרון העשירונים העליונים עליית השכר היא הנמוכה ביותר. המעמד הנמוך ביותר מבחינה כלכלית עלה הכי הרבה בשכר". 
"אני בטוח שנצלח את הסערה הנוכחית בשווקי ההון. המשק הישראלי מייצר ערך תחרותי של מוצרים ושירותים שאנשים רוצים לקנות. יש לנו יכולת לייצר מוצרים חדשים ויש לנו את היכולת לפתוח שווקים חדשים. אנחנו בשלב מתקדם למו"מ של אזור סחר חופשי עם סין. זה יפתח את ישראל לדברים שקשה להאמין. אנחנו עושים את זה עם הודו, אפריקה ואמריקה הלטינית וברזיל. השווקים העולמיים נפתחים".

ריבלין: "התייקרות מחירים פוגעת במאמץ הלאומי שלנו"

הנשיא ריבלין ברך את הנגיד הנכנס והתייחס לסוגיית יוקר המחייה בישראל. "פרופסור אמיר ירון היקר, נגיד בנק ישראל הנכנס. לאחרונה התבשרנו, על חשש לגל התייקרות מחירים במשק, גל שבעקבות התערבות מהירה של שר האוצר ואנשי משרדו, נבלם כרגע. התייקרות מחירים פוגעת במאמץ הלאומי שלנו, היא פוגעת בישראלים שבאמצע ובוודאי – באלה שנמצאים במקום החלש ביותר. שמירה על יציבות מחירים - היא מתפקידיו המרכזיים של בנק ישראל, המשמש גם כיועץ הכלכלי לממשלה".

ירון וריבלין. צילום: אסתי דזיובוב/TPS


"מחקריו של בנק ישראל, הם יסודיים, מקצועיים ואיכותיים, והמדיניות הכלכלית, צריכה ללכת לאורם. המחוקק הסמיך את בנק ישראל לפעול בעצמאות מוחלטת לשם מילוי תפקידיו. חופש הפעולה הזה המוענק לך כנגיד בנק ישראל, נועד להסיר מעל גבך שיקולים ולחצים מצדם של בעלי אינטרס, בכירי המשק והמערכת הפוליטית, והוא גם מטיל עליך את החובה לפעול במקצועיות ובקפדנות יתרה.  השנה הקרובה היא שנת בחירות, אך חשוב שנזכור, נגיד בנק ישראל - אינו עומד לבחירות. בנק ישראל, יושב בתוך עמו - ועיניו נשואות לנתונים ולעובדות כמו גם לציבורים שלעיתים קולם אינו נשמע.  י

"נכון לך מסע מרתק ומפרך. זה לא יהיה קל. תמצא את התמונה שלך וכותרות אודותיך, בעיתונות הכללית והכלכלית, (ולא בהכרח בשל היותך אקדמאי מוערך). יכתבו מאמרים בעדך, ונגדך. זה לא קל, אבל אנחנו מאמינים בך, ביכולת שלך לנווט את הגה המדיניות המוניטרית של מדינת ישראל בהצלחה, ולשמור על חוסנה של הכלכלה הישראלית".

נגיד בנק ישראל הנכנס, פרופ' אמיר ירון, אמר בטקס מינויו כי הוא "רואה במדיניות הריבית את הכלי המרכזי והיעיל להכוונת המדיניות המוניטרית. לריבית השפעה רוחבית ומקיפה על כלל משקי הבית, הפירמות, והמוסדות הפיננסיים -- ולכן, טיפול פרטני בנקודות תורפה כלכליות, ככל שאלו קיימות, רצוי שיעשה בכלים יעודיים וספציפיים".  
 
לדבריו, "האתגר המיידי העומד בפני בנק ישראל הינו הנורמליזציה של המדיניות המוניטרית - תהליך שבסיומו יוכל בנק ישראל לפעול ע"י הפעלת כלי הריבית לייצוב מחירים באופן אפקטיבי בהתאם להתפתחויות הכלכליות, ולייצב את  שיעור האינפלציה במרכז טווח היעד".