ועידת מרצ פסלה את התיקון לתקנון המפלגה שהיה מאפשר לחבר הכנסת מוסי רז, מזכ"ל המפלגה לשעבר, להתמודד על מקום לרשימה בכנסת ה-21. מי שלא אהבה את ההחלטה היא זהבה גלאון, ראש סיעת מרצ לשעבר, שטענה בטוויטר כי "העסקנות במרצ ניצחה". היום (שני) שוחחו גלאון ופעיל השמאל יריב אופנהיימר ב-103FM עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים והתייחסו לאירועים. ""ההחלטה אתמול לא הייתה רק פרסונלית -  אלא גם אידאולוגית", טענה גלאון. "אני בחרתי לעזוב את מרצ בגלל העסקנות הזאת והנזקים שהיא עושה במפלגה. זה מאכזב אותי".



"ההנהגה הנוכחית של המפלגה לא עמדה על הרגליים האחוריות וניסתה להתמודד עם זה", הוסיפה. "לרז היה הישג גדול, 51%. העסקנים נתנו לו לנצח אבל דאגו שלא יגיע לרף ה-60% כדי להיכנס לרשימה. מרצ התנהלה בעבר כמפלגה של אלף איש, היה חשש שהמזכ"ל ינצל את כוחו להשפיע על חברי הוועידה ולכן העבירו סעיף בתקנון כך שהמזכ"ל לא יוכל לרוץ לכנסת. אחרי קרב קשה אני פתחתי את מרצ לפריימריז, כך ש-30 או 40 אלף איש יכריעו מי יהיו חברי הכנסת של המפלגה. האם מפלגה דמוקרטית יכולה להרשות לעצמה להשתמש בסעיף פרוצדורלי כדי לאסור על מישהו לרוץ?"


למה בכלל חסמו את מוסי רז?

"מוסי רז מייצג סדר יום שחשוב שיישמע במרצ שכולל מאבק בכיבוש, איכות הסביבה, זכויות אדם וכדומה. הוא נלחם למען הנושאים הללו גם כשלא היה בכנסת. אני חושבת יש כאן איזו גישה חדשה במרצ שלא כל כך ברורה לקול הזה".
 
יו"ר מרצ הנוכחית רצה לזרועות קואליציה עתידית ומנסה לסמן למחנה או למפלגה ספציפית שהכיבוש הוא לא בראש מעייניה וזאת הסיבה שמוסי נזרק החוצה?
"כל פרשנות יכולה להיות סבירה ונכונה בנסיבות הזמן והמקום. מוסי מייצג קול שחשוב שיישמע בכנסת, אחרת אין זכות קיום למפלגה שרוצה להיקרא 'מפלגת שמאל' אם היא לא נלחמת למען דברים שלא בקונצנזוס. הקול הזה נחסם אתמול מלהתמודד. מראש מנעו ממנו להתמודד בבחירות חופשיות".

בשלב זה הצטרף לשיחה יריב אופנהיימר, שבעברו היה מנכ"ל שלום עכשיו. לאחר שנשאל האם יוזמת שתי המדינות לשני עמים כבר לא מעניינת את "השמאלה חדש", ענה כי "מועצת יש"ע וראשי הימין צריכים לשלוח זר פרחים ל-230 חברי הוועידה שהחליטו לחסום את מוסי. גם אם המניעים שלהם לא רק אידיאולוגים, הם שיחקו לידי הימין כשתרמו לתהליך הדה-לגיטימציה וההדרה של אנשים שלא מתביישים לומר שהם נגד הכיבוש והם מהשמאל. שאר האג'נדות קיימות גם במפלגות אחרות, גם במחנה הציוני יש מחויבות לנושאים רבים שחופפים למרצ. אם יש מקום אחד בו למרצ יש יתרון יחסי הוא נושא המאבק בכיבוש".


 
התקנה שלא מאפשרת למזכ"ל מפלגה להתמודד היא לא חדשה.
אופנהיימר: "הוא כבר לא מזכ"ל. גם תקנונים אפשר לשנות. מפלגה היא פלטפורמה תחרותית עם כמות מסוימת של מנדטים שצפויים לקבל. כל אחד עושה את החשבון שלו במידה וייכנס לכנסת הבאה או לא".
 
אם מדובר בחישובים פוליטיים זה הגיוני. אם יש כאן צד אידאולוגי בו מרצ אומרת שהיא מפנה גב לזהבה גלאון ומוסי רז ומתקרבת למיינסטרים, אז זה משהו אחר.
"אין ספק שיש כאן גם עניינים אישיים ואנשים שרוצים להיבחר ולכן הזיזו את מוסי כמו כל אחד. מעבר לזה, גם האנשים שפחות מזוהים נגד הכיבוש טרם עברו למועצת יש"ע. חברי מרצ הם לא אנשי ימין שהפכו להיות בעד ארץ ישראל השלמה. אני כן מזהה כאן מגמה מטרידה, מי שלוקח על עצמו את האתגר להילחם בנושאים הפחות פופוליסטיים מוצא את עצמו פחות אטרקטיבי ומי שלוקח אג'נדות קלות לעיכול מתרומם".
 
זהבה גלאון, מה התגובה שלך לדברים?
"יש כאן שילוב של חישובים אישיים וחישובים אידאולוגיים. מפלגה יכולה להחליט לאן היא רוצה ללכת אך צריך לזכור שהיו כאן גם חשבונות אישיים וזה חבל".