חוק המצלמות במעונות היום ובפעוטונים אושר היום (שני) במליאת הכנסת. החוק קובע כי החל מספטמבר 2020 הצבת מצלמות בכל המסגרות המיועדות לגיל הרך ובכל מעונות היום השיקומיים תהיה חובה. יוזמת החוק, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון, ממפלגת כולנו, אמרה: "זוהי רק תחילתה של מהפכה שנדרשת במסגרת לגיל הרך". 



החוק אושר בכנסת ברוב גדול של חברי כנסת ויחייב התקנת מצלמות בכל מעונות היום והפעוטונים למעט במסגרות הפועלות בשטחים המשמשים במקביל לצורכי מגורים או במסגרות שבהן יותר מ-70% מההורים מתנגדים לכך. החוק להצבת מצלמות הוגש לפני יותר משנתיים על ידי ח"כ ביטון, במטרה לייצר אמצעי הרתעה ואכיפה שישמש ראיה בבית המשפט. על פי החוק החדש, המשטרה ורשויות התביעה יורשו להשתמש בצילומים במקרה של חשד לפגיעה בשלומם הגופני והנפשי של הפעוטות במעון. 



העונש על העתקת הצילומים, העברתם לאדם אחר ושימוש בהם או במידע שהתגלה מהם הינו מאסר של שישה חודשים. התיעוד במצלמות ייעשה במעגל סגור ויתעד את כל השעות בהן שוהים הפעוטות במעון, בהקלטת וידאו ללא קול. המצלמות יתעדו את כל הנעשה בכיתות המעון, בחצר ובכל יתר המקומות בהם ניתן חינוך וטיפול לפעוטות, מלבד חדרי רחצה ושירותים. 



ח"כ שאשא ביטון: "חוק זה משלים את חוק הפיקוח, וביחד הם מתחילים תהליך הסדרה של שטח שהיה מופקר לחלוטין, כשהדגש בשלב ראשון הוא ביטחונם האישי של הפעוטות. במשך למעלה משנתיים קיימתי מאבקים קשים לקידום חוקים אלה, אך לצערי, רק לאחר מותה של התינוקת יסמין וינטה ז"ל, זכו החוקים הללו לתמיכת הגורמים המקצועיים וההורים. וגם אז, נאלצנו להתגבר על מהמורות רבות. החוק שומר על האיזון העדין שבין חובתנו כחברה להגן על חסרי הישע לבין הצורך להגן על הפרטיות. הוא ישמור על ביטחונם האישי של התינוקות והפעוטות בישראל ויסייע בעקירת העשבים השוטים שמאפילים על מערכת שלמה של גננות וסייעות מסורות שעושות עבודת קודש".


יסמין וינטה ז"ל


כזכור, לפני מספר חודשים נהרגה באופן אכזרי הפעוטה יסמין וינטה ז"ל, פעוטה בת שנה וחודשיים על ידי הסייעת של הגן הפרטי בו שהתה. הסייעת כידוע הטיחה את וינטה על מזרן, זרקה עליה שמיכה וצפתה במכשיר הסלולרי עד שזו מתה. מותה של וינטה עורר רעש וביקורת זועמת כלפי התנהלות הממשלה אל מול עובדי הצוות בגנים ובפעוטונים אשר מתעללים בפעוטות חסרי הישע, ללא שום פיקוח או תיעוד במקום. בעקבות המקרה החלו תהליכי החקיקה על מנת לחייב את הפעוטונים והמעונות בהצבת מצלמות. 

עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, מסרה בתגובה לחוק המצלמות כי "הצעת החוק החשובה של חה"כ שאשא ביטון בנושא התקנת מצלמות במסגרות לגיל הרך, שאושרה היום בקריאה שניה ושלישית במליאה, היא הצעה משלימה לחוק הפיקוח על מעונות היום והיא תתן הגנה נחוצה ומשמעותית לפעוטות ואין ספק שהיא מקדמת אותנו צעד חשוב ומשמעותי לעבר יצירת מציאות אחרת, בטוחה ומוגנת יותר, לפעוטות במסגרות לגיל הרך".

עוד הוסיפו במועצה לשלום הילד: "למרות חשיבותו של החוק הבענו במהלך הדיונים ביקורת נוקבת על התעקשות הממשלה כי יותקנו מצלמות שיתעדו את הפעילות במעון בהקלטת וידאו בלבד אך ללא קול. יותר מפעם אחת נחשפנו לחשד להתעללות נפשית קיצונית שהתבטאה בשיח אלים ומשפיל כלפי פעוטות. במקרים האלה אלמלא הייתה הקלטה של קול ייתכן ועד היום היו אותם פעוטות חיים באימה ובסיוט מתמשך, שעה שצילום לבדו לא יכול היה לחשוף את ההתעללות הנפשית שאינה משאירה סימן כחול או חבורה. קשה הרבה יותר לאתר התעללות נפשית או להוכיח אותה על אף שהיא משאירה צלקת קשה בנפשו של הילד. במובן הזה הצעת החוק עושה רק חצי עבודה".