חודשיים לאחר שחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, בעלי מעונות היום הפרטיים, החוששים שהחוק יפגע בהם, יפגינו מחר (שלישי) בקריית הממשלה בתל אביב נגד השלכותיו. בעלי המעונות מדגישים כי הם חושבים שהחוק חשוב, אך במתכונתו הנוכחית הוא עלול להביא לפגיעה בציבור ההורים, הילדים ומעונות היום הפרטיים: "אנחנו דורשים משרי האוצר, הפנים והעבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לחתום מיידית על צו הפסקת תהליכים נגד כל מעונות היום הפרטיים ועל הוספת שימוש כמעונות יום לכל מבני המגורים צמודי הקרקע על מנת שהגננות תוכלנה להמשיך ולתת את השירות להורים ואת היחס החם והאוהב שהילדים מקבלים במעונות יום הפרטיים".



עוד לפני שהחוק עבר, בעלי המעונות הפרטיים חששו שהוא יביא לסגירתם ואמרו כי הם מבקשים להסדיר את הרישוי וההכרה של הגנים הפרטיים כמוסדות חינוך. יניב בר אור, מפעיל מעון יום פרטי בכרמיאל, מסביר בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "חוק הפיקוח אמור להיות טוב אבל כרגע הוא מצטייר כמשהו ריק וחסר תוכן. הוא דורש למשל היעדר רישום פלילי אבל אנחנו כבר יודעים שגם מי שטיפלה ביסמין וינטה ז"ל לא הייתה בעלת רישום פלילי וגם לא הייתה לה שום הסמכה לא כמטפלת ולא כגננת".



"במצב הנוכחי כל גננת שתסכים להיערך לחוק ותעמוד בתקנות ההסמכה, הבטיחות והתברואה שיקבעו בהמשך, עדיין לא יכולה להיות רגועה מכיוון שביד אחת המדינה תתן לה רישיון וביד השנייה השלטון המקומי עשוי לקחת לה את הרישיון ולסגור לה את המעון. אנחנו רואים בהמון ערים כמו חדרה, תל אביב, באר שבע, קריית מלאכי וקריית אונו פקחים שמתחילים להיכנס למעונות היום הפרטיים ולדרוש מהם את דרישות חוק התכנון והבנייה – בעלי מעונות יום פרטיים נדרשים להוצאות מאוד גבוהות תחת דרישות שהן בלתי ישימות במבני מגורים ורוב המסגרות הפרטיות מתקיימות במבני מגורים כשרק כ-10% מהן בעלי ההיתרים הנדרשים".



"יהפכו אותנו לעבריינים ויגרמו לעלייה במחיר"


עוד אומר בר-אור כי "יהפכו 15 אלף מסגרות של נשות חינוך טובות וראויות לעברייניות ויגרמו לסגירה של אלפי מסגרות בלי שלמדינה יש בכלל אופציה חלופית ראויה לתת להורים. אלה שלא יוכלו לעמוד בדרישות יסגרו ואלו שיוכלו לעמוד בדרישות מבחינה כלכלית לשינויי מבנים, יעלו את המחיר. המחיר יוכל להגיע ל-5,000 שקלים בפריפריה ול-7,000 שקלים לחודש במרכז".



בר-אור מסביר כי בעלי מעונות היום הפרטיים לא יוכלו לעמוד בדרישות של התקנות החדשות: "הדרישות הן לא הגיוניות וכוללות בתוכן שינויים מבניים שנגזרים מהמבנים הייעודיים שהמדינה סיפקה למעונות היום המתוקצבים, דרישות שבתים פרטיים לא יוכלו לעמוד בהם, כמו למשל גובה תקרה של 2.5 מטר שלא קיים בכל מבנה, גודל חדרי שירותים, רוחב פתחים, גודל מטבח. רוב מעונות היום הפרטיים נמצאים במבנים שכורים ובעלי הדירות חוששים להשכיר את הדירות ולהיכנס לתהליך של הליך שימוש חורג".