עבודות הקמת "הקו הסגול" של הרכבת הקלה יוצאות לדרך. חברת נת"ע מתחילה הערב (שלישי) בביצוע עבודות תשתית בתוואי הקו ברחוב ארלוזורוב בתל אביב, במקטע שבין דרך נמיר לרחוב ויצמן. הקו הסגול ייסע מיהוד-מונוסון למרכז תל-אביב, דרך בית החולים שיבא, ציר אלוף שדה, ושכונת התקווה


והוא ישתלב עם הקו האדום המבוצע בימים אלה ועם הקו הירוק, שיבוצע החל בחודש הבא, ליצירת רשת שתשרת למעלה מחצי מיליון תושבים ביום.


הקו הסגול ייסע כולו במפלס הרחוב ויקבל העדפה ברמזורים, על מנת לספק לנוסעים את השירות היעיל ביותר.



העבודות יתבצעו במקטעים באופן מדורג ובשני שלבים: בשלב הראשון יועתקו תשתיות המים, החשמל והתקשורת כדי לפנות רצועה למעבר הרכבת. בשלב השני יותקנו התשתיות הרכבתיות והמסילות. במהלך השנה הקרובה מתוכננות עבודות לאורך הרחובות ארלוזורוב ובן יהודה בתל-אביב. בהמשך יתקדמו העבודות גם לרחוב אלנבי, לדרום תל-אביב, לציר אלוף שדה ולשלוחות המזרחיות של הקו.



"הקו האדום" של הרכבת הקלה, שינוע מפתח תקווה, דרך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, מרכז תל אביב ויפו יגיע עד אזור התעשייה בבת ים. הקו אמור להתחיל לפעול באוקטובר 2021.



מפת הקו הסגול של הרכבת הקלה
מפת הקו הסגול של הרכבת הקלה



תוואי הקו הירוק יתחיל מראשון לציון וימשיך דרך חולון לתל אביב. הוא ימשיך דרך רחוב איבן גבירול ומשם הקו יתפצל לשתי זרועות: זרוע אחת להרצליה פיתוח והזרוע השנייה למרכז העסקים ברמת החיל בתל אביב. לאורך איבן גבירול התוואי יהיה תת-קרקעי. אחת מהתחנות תהיה בכיכר רבין.



"נת"ע עובדת יום ולילה לקידום רשת הקווים שתשרת מאות אלפי תושבים, ותחסוך מהם את הפקקים ואת בעיות החניה. הקו האדום מתקדם בהצלחה לפי לוחות הזמנים, ובקרוב יצטרפו אליו הקו הסגול והקו הירוק שישנו את מפת התחבורה הציבורית במטרופולין תל-אביב", ציין מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און.




שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ ציין כי רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב הוא המיזם התחבורתי הגדול ביותר של משרד התחבורה המבוצע כיום, באמצעות חברת נת"ע. "אחרי 100 שנים של חזון ו 60-שנה של הבטחות שלא מומשו, הוצאתי לדרך את קווי הרכבת הקלה בגוש דן. העבודות לביצוע הקו הראשון מתנהלות בהתאם למתוכנן, וכעת יוצא לדרך השלב הבא בפרויקט, שיבטיח רשת מתקדמת להסעת המונים בתל אביב ובגוש דן, שתאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם".

בעיריית רמת גן מנסים לשנות את התוואי בציר אלוף שדה ודורשים שהוא יהיה משוקע בצמתים עם הרחובות הירדן ודרך רבין. ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, המשנה לראש העירייה משה רווח ובכירים נוספים, נפגשו בשבוע שעבר עם כץ ובכירים בנת"ע והציגו חלופות לשיקוע הקו. בפגישה סוכם, כי הוועדה לתשתיות לאומיות תכריע על התוואי. אם לא יחולו עיכובים בלוחות הזמנים והמדינה תאשר תוספת תקציבית – יבוצע שיקוע של התוואי בציר אלוף שדה, בסמיכות לרחובות הירדן ורבין.

עיריית רמת גן הציעה שלוש חלופות לתוואי המוצע. לדעת גורמי המקצוע בעירייה, חלופות אלו עדיפות מבחינה תחבורתית. שאמה הכהן הבהיר, כי במידה ותיבחר חלופה שתחייב הגדלת התקציב, עיריית רמת גן התחייבה לשאת בעלויות.

בפגישה גם עלה לדיון קירוי רחוב רפאל איתן בתוואי, כפי שדורשת העירייה. בנת"ע טוענים, כי הקירוי מסובך הנדסית וסטטוטורית. כמו כן, מדובר בעלויות גבוהות מאוד. עיריית רמת-גן התעקשה כי מדובר על פרויקט לשנים ארוכות שבסביבתו מתוכננות כ-15 אלף יחידות דיור. סוכם שנת"ע יבחנו את המשמעויות הכספיות ואת ההנדסיות בשיתוף עם העירייה.