על רקע עומסי התנועה הכבדים וכשבע שנים לאחר הרה-ארגון מעורר המחלוקת בתחבורה הציבורית בתל אביב ובגוש דן, החל מיום שישי הקרוב (4 בינואר), תצא לדרך תכנית משולבת, הכוללת תוספת של 11 קווי אוטובוסים חדשים והגדלת התדירות של קווים קיימים. במשרד התחבורה ציינו, כי התכנית תביא ללמעלה מ-1,500 נסיעות יומיות חדשות, תגבור תדירות של קווים ישירים, שיפור תדירות של קווים בעלי ביקוש גבוה וקיצור קווים מאספים. עלות הרה-ארגון המחודש בתחבורה הציבורית בגוש דן נאמדת בכ-60 מיליון שקלים בשנה.



חברת מטרופולין תפעיל שלושה קווים חדשים: קו המחבר בין קרית החינוך בצפון-מערב תל אביב לאזור התעסוקה עתידים, דרך רכבת האוניברסיטה (קו 12); קו המחבר בין בית ברבור במזרח העיר למסוף וולפסון, דרך שכונת התקווה, רכבת ההגנה, שפירא, קרית שלום, נוה עופר ויפו (קו 15); וקו נוסף המחבר בין התחנה המרכזית בתל אביב לרמת השרון, דרך עתידים, אבן גבירול, אבא הלל, צהלה והבורסה ברמת גן (קו 21).



חברת דן תפעיל חמישה קווים חדשים: קו המחבר בין הכרמלית לרכבת השלום בתל אביב (קו 23א); שני קווים נוספים יחברו בין הכרמלית לקרית שאול, דרך המשתלה (קו 28) ודרך תל ברוך צפון בתל אביב (קו 28א); קו ישיר מרמת גן לאזור התעסוקה עתידים דרך הרחובות הירדן והרא"ה (קו 32); וקו ממסוף רידינג לאלוף שדה ברמת גן, דרך רכבת השלום ודיזינגוף (קו 62).



חברת אפיקים תפעיל שני קווים חדשים: קו ישיר חדש המחבר בין אזורי חן לפתח תקוה דרך בית החולים בילינסון, עתידים ואוניברסיטת תל אביב (קו 20); וקו פנימי בפתח תקווה מחניון החרש, דרך בית החולים בילינסון, בית עלמין ירקון לרכבת קרית אריה (קו 35). חברת קווים תפעיל קו חדש ממסוף רידינג לגני תקווה דרך רכבת השלום ואבן גבירול (קו 256).



תדירות גבוהה יותר ומסלולים משופרים


במקביל להפעלת הקווים החדשים, ישופרו המסלולים והתדירות של קווים רבים, בהם קו 6 מעתידים לרכבת האוניברסיטה (כעת, תפעיל את הקו חברת "מטרופולין"), קווים 8 ו-8א' דרך נווה שרת ואוניברסיטת תל אביב, קו 13 מהאוניברסיטה לבית החולים וולפסון, קו 22 מכרמלית לעתידים, קו 23 מהכרמלית למרכז רמת גן דרך רכבת השלום, קו 33 מרידינג לאצטדיון וינטר דרך האוניברסיטה, קו 36 ממסוף האוניברסיטה עד אור יהודה, דרך אבן גבירול ורכבת השלום.



בנוסף, ישופר מסלולם של קו 45 מרכבת האוניברסיטה לוינטר, דרך הבורסה ברמת גן, קו 52 מהתחנה המרכזית בתל אביב לעתידים, קו 54 מכרמלית עד עתידים דרך רכבת ההגנה ויגאל אלון, קו 61 מהכרמלית דרך הבורסה לעמידר ברמת גן, קו 65 מתחנת רכבת מרכז לתל השומר, קו 89 משיכון דן לחולון, דרך בית חולים איכילוב, קו 266 מפתח תקוה לעתידים, קו 279 ממסוף האוניברסיטה עד מחלף הטייסים, קו 304 מהכרמלית למחלף הטייסים וקו ישיר 524 מרעננה לתחנה המרכזית תל אביב, דרך הרצליה.



בנוסף, יתוגברו קווים קיימים, בהם קו 24 מהכרמלית לרמת השרון דרך האוניברסיטה (כעת, תפעיל את הקו חברת "מטרופולין" ) קו 41 מהתחנה המרכזית החדשה בתל אביב לבית החולים וולפסון, קו 46 מרכבת מרכז לבת ים דרך רכבת ההגנה, קו 63 מהכרמלית למחלף אלוף שדה דרך קניון עזריאלי, קו 64 מפתח תקוה לתחנה מרכזית בתל אביב, דרך רכבת השלום ושד' רוטשילד, קו 122 מהכרמלית, דרך דיזנגוף לעתידים, קו 137 מתחנת האוניברסיטה למסוף יהוד, קו 204 מרידינג למחלף הטייסים דרך רכבת ההגנה, קו 236 מאור יהודה לתל אביב, קו 238 משכונת הדר גנים בפתח תקווה לכרמלית דרך דיזינגוף סנטר, קו 239 מרידינג למחלף הטייסים, וקו 304 משכונת התקוה לרכבת ההגנה.



במסגרת שדרוג הקווים, קווים 15, 46 ו-279 מרידינג עד כרמלית יחליפו את קו 11 (שיבוטל); קו 23 מכורזין לבן גוריון יחליף את קו 15 (שיבוטל); קווים 6 ו-12 מרכבת האוניברסיטה דרך רמת אביב ותל ברוך יחליפו את קו 113 (שיבוטל); קווים 28 ו-28א וקו 35 החדש (אפיקים) מהתחנה המרכזית בתל אביב לתחנה המרכזית בפתח תקוה יחליפו את קו 127 (שיבוטל) ; קווים 7 ו-65 מבני ברק לתל השומר יחליפו את קו 134 (שיבוטל); קווים 21 ו-28 מדבורה הנביאה לכרמלית יחליפו את קו 220 (שיבוטל); קווים 20 ו-266 מפתח תקוה לעתידים יחליפו את קו 366 (שיבוטל); וכן יבוטל קו 141 מעתידים לבית עלמין בית ים.



שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין כי מדובר בתוספת משמעותית של שירות, שתביא לקיצור זמני הנסיעה של האוטובוסים, שיפור התדירות ואיכות הנסיעה בגוש דן. כמו כן, היא תאפשר נגישות גבוהה יותר בקווים חדשים ומהירים יותר לאזורי תעסוקה, מוסדות אקדמאיים ומוקדים מרכזיים נוספים.



כ"ץ ציין עוד, כי שדרוג קווי האוטובוסים הוא חלק מתוכנית משרד התחבורה לשיפור הנגישות בגוש דן, הכוללת בין היתר קידום מאות קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צים) והקמת קווי רכבת קלה במטרופולין. לדבריו, השיפורים הצפויים, יביאו לשינוי המציאות התחבורתית ויעודדו מעבר לתחבורה ציבורית.



במקביל, יימשך הליך הוצאת מכרזים למוניות שירות בגוש דן, שייסעו גם בסופי שבוע. שלושת המכרזים הראשונים הסתיימו והזוכים יפעילו קווי שירות בין תל אביב לרמת גן וגבעתיים. בנוסף, במשרד התחבורה ינסו להאיץ את הקמת נתיבי התחבורה הציבורית.



עם זאת, בחלק מהרשויות מתנגדים לתכנית, בטענה שיווצרו עומסי תנועה כבדים ומצוקת חנייה קשה בשל הצורך לגרוע נתיבים ומקומות חנייה רבים.


בעיריית גבעתיים דורשים כתנאי לנתיבי תחבורה ציבורית ברחובות ויצמן וכצנלסון הקמת חניונים תת קרקעיים, במימון המדינה.