נשיא בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק, התייחס היום (שלישי) לראשונה לחוק הלאום בכנס האקדמיה בנתניה. ברק ציין בכנס כי הוא תומך ברעיון של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אך טען גם כי התזמון של החוק איננו נכון. "גם אם אני מסכים עם חוק יסוד הלאום, אני לא חושב שעכשיו זה הזמן לכתוב את זה. מקובל עליי שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי אבל זה לא הזמן לדבר על כך".



"אנחנו עוד לא בשלים מהבחינה החוקתית הכוללת להיכנס לדיונים האלה, יש לנו יותר מידי מחלוקות פנימיות. בטרם תהיה תשתית אינטלקטואלית שבה נבין יותר האחד את השני ורק אז נשב ונכתוב חזון משותף לכולנו, ולא רק לאיזה רוב קואליציוני", ציין ברק. כמו כן, הוסיף כי ישנה בעייתיות נוספת בחוק, והיא עניין שוויון הזכויות, שחסר באופן ניכר.  



"אני רואה הרבה חוסר יושרה אינטלקטואלי בגישה שאומרת – בחוק יסוד הלאום לא צריך להכניס זכויות כי הם לא שייכות לעניין והרי הם מצויות בחוק אחר. 

חוק הלאום הוא חוק של חזון, אבל הם לא מוכנים לומר שוויון כי ברגע שיגידו את זה המפלגות הדתיות יתפוררו, כי הם לא מוכנות להכיר בשיווין של ערבים, נשים, אנשים עם תפיסה מינית אחרת וכדומה, ופה קבור הכלב", טען. 
 
"יש הרבה מדינות בעולם וגם לאומים, מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי"

בהתייחס לתמיכתו בחוק הלאום הסביר ברק כי "אני לא חושב שתפיסת מדינת כל אזרחיה נוגדת את התפיסה של היות מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. האמירה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי אומרת שהזכות להגדרה עצמית של העם היהודי במדינת ישראל היא זכות שניתנת לעם היהודי ולא לעמים אחרים, וזה בא לידי ביטוי בחוק היסוד החדש", אמר. 



עוד הוסיף ברק כי "מדינות רבות יש בעולם וגם לאומים, וישנה מדינת ישראל שהיא מדינת הלאום של העם היהודי. במדינה דו לאומית או רב לאומית יכולים להיות כמה עמים שכל אחד טוען שהוא מגשים את הזכות שנתונה לכל עם על פי המשפט הבינלאומי להגדרה עצמית. אני רואה במדינת ישראל את הבית הלאומי של העם היהודי. הפגיעה בחוק יסוד הלאום היא בעיני חזרה על מה שכבר מופיע בהכרזת העצמאות וחזרה פחות טובה מזו המצויה בהכרזת העצמאות".


לסיום, הדגיש ברק כי הטענה שהמיעוט מנהל את בית המשפט איננה נכונה. "מי שמנהל את בית המשפט זו החקיקה וחוקי היסוד, וזו טעות אופטית לחשוב שעדלה והאגודה לזכויות האדם מנהלים את מערכת בתי המשפט. הדמוקרטיה נפגעת אם יש עריצות של הרוב ואצלנו מתחילה להתפתח עריצות של הרוב. וזו התפתחות לא טובה".