תוצאות התקיפות שיוחסו לחיל האוויר אתמול בסוריה, עדיין אינן ברורות, אבל ניתן להעריך כבר עכשיו כי מדובר באירוע המשמעותי ביותר מאז הפלת המטוס הרוסי לפני כשלושה חודשים. על פי הדיווחים, בתקופה האחרונה ישראל המשיכה לפעול בסוריה בהיקפים נמוכים יותר משמעותית מאשר בתקופה שלפני נפילת המטוס הרוסי. הסיבה לכך כפולה – ראשית, בשל הרגישות מול הרוסים והשנייה קשורה גם להורדת הפרופיל גם מצד איראן וחיזבאללה, בעיקר בשל מסרים שהופנו גם כלפיהם מצד הרוסים, ועדיין צה"ל המשיך לפעול בסוריה ולבצע תקיפות מעבר לאלה שדווחו בתקשורת.

מעבר לכך שהאירוע שהתרחש בערב היה גדול יותר בהיקף המטרות שהופצצו, הוא הופך כמובן למשמעותי יותר גם בגלל התהודה התקשורתית שלו בעקבות הפעלת מערכות ההגנה האווירית לעבר טיל נ"מ שנורה מסוריה. בצה"ל זיהו את ירי טיל הנ"מ שנורה לעבר המטוסים ככזה שעלול לפגוע בשטח ישראל ולכן הוחלט ליירט אותו, בסופו של דבר, בשטח לא היה יירוט אבל הטיל הסורי לא חצה לשטח ישראל. במרץ 2017 נורה טיל חץ, בעקבות זיהוי של טיל נ"מ שנורה לעבר המטוסים ואיים לפגוע בשטח ישראל, בסוף יולי האחרון נכשל יירוט של קלע דוד שנורה לעבר טיל סורי שאיים לזלוג לשטחה של ישראל במהלך לחימה פנימית בסוריה באוזר הגבול.

למרות פוטנציאל ההסלמה, שני האירועים הללו לא הובילו לאירועים מלחמתיים רחבים יותר. לפחות כרגע, גם האירוע הזה מתוחם כעוד לילה מתוח במציאות הביטחונית הלא יציבה גם בגזרה הצפונית. האירוע הלילה למעשה ממחיש שכל עוד האיראנים וחיזבאללה יפעלו להשגת האינטרסים שלהם להתבססות איראנית בסוריה וחימוש חיזבאללה בטילים מדויקים, ישראל תמשיך לפעול על אדמת סוריה ובכל תקיפה נקודתית של יעדים בסוריה יש פוטנציאל להסלמה משמעותית יותר וימי לחימה גם בצפון. המתח הזה ימשיך ללוות את מקבלי ההחלטות בישראל, במיוחד שבתקופה זו ממשיכים כוחות צה"ל במבצע השמדת המנהרות של חיזבאללה בגבול עם לבנון.

חיזבאללה ואיראן יחפשו נקמה?

מאזן ההפסדים המצטבר של חיזבאללה בלבנון ובסוריה, לצד הפגיעה באינטרסים האיראנים, עשויים גם להקצין את העמדות בקרב גורמים בחיזבאללה או בכוח קודס האיראני ולגרום להם להגיב למכות האחרונות שספגו. כמו כן, יגרום לחפש נקמה באמצעות פגיעה ביעדים ישראלים לאורך הגבולות או בניסיון להוציא אל הפועל פיגוע ביעד ישראלי ברחבי העולם. בכל מקרה, המשך המתיחות והתקיפות הישראליות בסוריה, לצד הפעילות לאורך גבול הלבנון כנגד מנהרות חיזבאללה, מעלים את רף המתיחות והנפיצות באזור לאפשרות של הסלמה, כאשר הם מתרחשים במקביל.

מעבר לתקיפת היעדים שהוגדרו כבר בעבר כקווים אדומים שכנגדם ישראל לא תבליג, המסר שהועבר באמצעות תקיפות אלו, לא כוון לעבר הרוסים. כפי שכבר כתבנו במעריב, גם לאחר הפלת המטוס הרוסי וגם לקראת יציאת הכוחות האמריקנים מסוריה, ישנה הבנה בשלב הזה בין רוסיה וישראל, לכך שלישראל יש את הזכות לפעול כאשר האינטרסים הביטחוניים שלה נפגעים.

הרוסים כמובן, עומדים על כך שהפעילות הזו לא תפגע באינטרסים שלהם על אדמה סוריה ושהפעילות הישראלית לא תפגע בכבודם. כל עוד הקווים העדינים הללו נשמרים, הרוסים לא הציבור בשום שלב אולטימטום שאוסר על ישראל לפעול.

לעומת זאת, מעבר לתקיפה עצמה נראה שישראל, כפי שדווח בסוריה, בחרה באמצעות העיתוי שבו היא בוצעה, להעביר מסר לחיזבאללה שלא תימנע מתקיפות על אדמת סוריה, למרות המשך הפעילות על גבול לבנון. לא מן הנמנע שבחיזבאללה העריכו שבתקופה שישראל עסוקה בטיפול במנהרות בגבול עם לבנון, היא תמנע או תצמצם את פעילותה האווירית על אדמת סוריה, על מנת שלא להסתכן בהסלמה בזירה הצפונית, אבל התקיפה האחרונה שמיוחסת לישראל והתבצעה שעות אחרי ההצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך סיור הקבינט בצפון, כי מבצע השמדת המנהרות נמצא מאחורינו, מאותתת למעשה כי אין כל שינוי במדיניות הפעולה כנגד יעדי חיזבאללה ואיראן על אדמת סוריה. במציאות הביטחונית השברירית בצפון, אבל גם בדרום ברצועת עזה, לצד סדר היום הפוליטי לקראת הבחירות, ההיבט הביטחוני ימשיך לעמוד במרכז במשך כל תקופה זו.